DM24SP Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma: DM24SP
Tunnus: DM24SP
Koulutuksen kuvaus
Musiikin koulutusohjelma johtaa musiikkialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on musiikkipedagogi (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Ensimmäisen opintovuoden keväällä tutkinto-ohjelman opiskelija valitsee oman suuntautumispolun, profiilin. Valmistuttuaan musiikkipedagogilla on laajat musiikkialan tiedot ja taidot käytännön musisoinnissa ja soveltamisessa erilaisissa muuttuvissa toimintaympäristöissä. Solistinen osaaminen, yhteismusisointi- ja kamarimusiikkitaidot, teoreettiset ja tutkimukselliset tiedot ja uuden luominen ovat vahva ammatillisen itseymmärryksen pohja niin klassisessa kuin rytmimusiikissa. Opintoihin kuuluu moniammatillisia projekteja ja produktioita, jotka auttavat opiskelijaa verkottumaan eri ammattialojen kanssa ja siten työllistymään paremmin.
Musiikkipedagogin tutkintoon sisältyvät ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa yhdessä järjestettävät monipuoliset kasvatustieteelliset ja ainepedagogiset opinnot (60op) opetusharjoitteluineen. Koulutus antaa yleisen opettajan pätevyyden.
Kokonaisuudessaan musiikkipedagogin opinnot mahdollistavat luovaksi ammattilaiseksi, monipuoliseksi taiteilijaksi, tiedostavaksi pedagogiksi sekä innovatiiviseksi työelämän taitajaksi kehittymisen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Musiikkipedagogin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
- koulutus antaa valmiudet kehittää musiikkialan työtä.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Koulutuksen osaamisprofiili muodostuu musiikkialan työelämälähtöisistä sekä ammattikorkeakoulun yhteisistä ja valtakunnallisista alan kompetensseista. Opetussuunnitelmiin sisältyy neljä strategisesti valittua osaamisteemaa: elinikäinen oppiminen, innovaatiot, kansainvälisyys ja työhyvinvointi.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.
Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat asiantuntijuuden kehittymisen. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelijan oppimisprosessi etenee ennalta suunniteltuna ja tavoitteellisena. Opetuksessa käytetään erilaisia pedagogisia malleja ja käytänteitä. Opiskelijan lähtötaso huomioidaan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja sekä eriyttämällä tehtäviä. Ammatillista kasvua tuetaan opiskelijalähtöisellä ohjauksella koko koulutuksen ajan.
Opetuksessa korostetaan musiikkipedagogin (amk) ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opiskelu edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa. Opetusta järjestetään joustavasti sekä yksilö- että ryhmäopetuksena. Osa opinnoista suoritetaan yhteistoiminnallisesti, esimerkiksi yhteisproduktioina muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Opiskeluryhmässä harjoitellaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä työyhteisössä tarvittavia ammatillisia valmiuksia. Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa tehtäessä otetaan huomioon musiikkialan työssä tarvittavan kansainvälisyysosaamisen kehittyminen. Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa ulkomailla suoritettuja opintoja.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DM24SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||
DM00BF77 | Ammattialan perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DXR1000 | Svenska för musik och dans | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DXE1000 | English for Music and Dance Teachers | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF86 | Taiteen tutkimuksen perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
115 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1004 |
Kaikille yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
55 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ916 | Musiikin hahmottaminen 1 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ917 | Musiikin hahmottaminen 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ918 | Musiikin hahmottaminen 3 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ919 | Musiikin hahmottaminen 4 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ901 | Yhteismusisointi 1 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ902 | Yhteismusisointi 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF78 | Rytmiikka | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF79 | Projekti | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DMYIN014 | Instrumenttiopinnot C-taso 1 | 10 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ903 | Vapaa säestys ja improvisaatio | 5 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1005 |
Syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 60) |
60 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1006 |
Musiikkioppilaitoksen opettajan syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60) |
0 - 60 | ||||||||||||||||||||
4_DMXIN01 | Instrumenttiopinnot C-taso 2 - 4 | 20 | ||||||||||||||||||||
4_DMXIN02 | Instrumenttiopinnot B-taso 1 | 20 | ||||||||||||||||||||
4_DMXIN03 | Instrumenttiopinnot B-taso 2 | 20 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1007 |
Musiikin opettajan syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60) |
0 - 60 | ||||||||||||||||||||
4_DMZIN01 | Instrumenttiopinnot C-taso 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DMZIN02 | Instrumenttiopinnot C-taso 3 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DMZIN03 | Instrumenttiopinnot C-taso 4 | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DMZTÄ01 | Täydentävät instrumenttiopinnot 1 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DMZTÄ02 | Täydentävät instrumenttiopinnot 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ913 | Perehtyminen bändisoittimiin | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMMZ904 | Maailmanmusiikki | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF82 | Musiikin luova tuottaminen 1 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF83 | Musiikin luova tuottaminen 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF81 | Musiikin johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DMZMM01 | Monimuotoinen muusikkous | 5 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1008 |
Pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1009 |
Kasvatustieteelliset perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||
4_KMPY201 | Opettaminen ammattina | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMPY202 | Oppiminen ja opetussuunnitelmat | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMPY203 | Ohjaus ja arviointi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMPY204 | Tutkiva opettajuus | 5 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1010 |
Ammattipedagoginen osaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 40) |
40 | ||||||||||||||||||||
DM00BF87 | Musiikkipedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BG51 | Arviointi ja palaute | 5 | ||||||||||||||||||||
4_KMPM117 | Pedagogiikan eri kontekstit | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BG52 | Työelämävalmiudet kulttuurialalla | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF88 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1a | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF89 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF90 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF91 | Kansalais- ja kansanopistoharjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BG53 | Ryhmäopetuksen pedagogiikka ja opetusharjoittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1011 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1012 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
DM00BF92 | Harjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF93 | Harjoittelu 2 | 5 | ||||||||||||||||||||
DM00BF94 | Harjoittelu 3 | 5 | ||||||||||||||||||||
AMKONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1013 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||
DM24SP-1014 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 55 | 80 | 75 | 80 | 30 | 25 | 35 | 45 | 40 | 35 | 40 | 40 | 30 | 25 | 35 | 45 | 40 | 35 | 40 | 40 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
DM24SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 |
DM24SP-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 |
DM00BF77 | Ammattialan perusteet | 5 |
4_DXR1000 | Svenska för musik och dans | 5 |
4_DXE1000 | English for Music and Dance Teachers | 5 |
DM00BF86 | Taiteen tutkimuksen perusteet | 5 |
DM24SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
115 |
DM24SP-1004 |
Kaikille yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
55 |
4_KMMZ916 | Musiikin hahmottaminen 1 | 5 |
4_KMMZ917 | Musiikin hahmottaminen 2 | 5 |
4_KMMZ918 | Musiikin hahmottaminen 3 | 5 |
4_KMMZ919 | Musiikin hahmottaminen 4 | 5 |
4_KMMZ901 | Yhteismusisointi 1 | 5 |
4_KMMZ902 | Yhteismusisointi 2 | 5 |
DM00BF78 | Rytmiikka | 5 |
DM00BF79 | Projekti | 5 |
4_DMYIN014 | Instrumenttiopinnot C-taso 1 | 10 |
4_KMMZ903 | Vapaa säestys ja improvisaatio | 5 |
DM24SP-1005 |
Syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 60) |
60 |
DM24SP-1006 |
Musiikkioppilaitoksen opettajan syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60) |
0 - 60 |
4_DMXIN01 | Instrumenttiopinnot C-taso 2 - 4 | 20 |
4_DMXIN02 | Instrumenttiopinnot B-taso 1 | 20 |
4_DMXIN03 | Instrumenttiopinnot B-taso 2 | 20 |
DM24SP-1007 |
Musiikin opettajan syventävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 60) |
0 - 60 |
4_DMZIN01 | Instrumenttiopinnot C-taso 2 | 5 |
4_DMZIN02 | Instrumenttiopinnot C-taso 3 | 5 |
4_DMZIN03 | Instrumenttiopinnot C-taso 4 | 10 |
4_DMZTÄ01 | Täydentävät instrumenttiopinnot 1 | 5 |
4_DMZTÄ02 | Täydentävät instrumenttiopinnot 2 | 5 |
4_KMMZ913 | Perehtyminen bändisoittimiin | 5 |
4_KMMZ904 | Maailmanmusiikki | 5 |
DM00BF82 | Musiikin luova tuottaminen 1 | 5 |
DM00BF83 | Musiikin luova tuottaminen 2 | 5 |
DM00BF81 | Musiikin johtaminen | 5 |
4_DMZMM01 | Monimuotoinen muusikkous | 5 |
DM24SP-1008 |
Pedagoginen osaaminen
(Valitaan kaikki) |
60 |
DM24SP-1009 |
Kasvatustieteelliset perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
20 |
4_KMPY201 | Opettaminen ammattina | 5 |
4_KMPY202 | Oppiminen ja opetussuunnitelmat | 5 |
4_KMPY203 | Ohjaus ja arviointi | 5 |
4_KMPY204 | Tutkiva opettajuus | 5 |
DM24SP-1010 |
Ammattipedagoginen osaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 40) |
40 |
DM00BF87 | Musiikkipedagogiikka | 5 |
DM00BG51 | Arviointi ja palaute | 5 |
4_KMPM117 | Pedagogiikan eri kontekstit | 5 |
DM00BG52 | Työelämävalmiudet kulttuurialalla | 5 |
DM00BF88 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1a | 5 |
DM00BF89 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b | 5 |
DM00BF90 | Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2 | 5 |
DM00BF91 | Kansalais- ja kansanopistoharjoittelu | 5 |
DM00BG53 | Ryhmäopetuksen pedagogiikka ja opetusharjoittelu | 5 |
DM24SP-1011 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
15 |
DM24SP-1012 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
15 |
DM00BF92 | Harjoittelu 1 | 5 |
DM00BF93 | Harjoittelu 2 | 5 |
DM00BF94 | Harjoittelu 3 | 5 |
AMKONT |
Opinnäytetyö
|
15 |
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 |
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 |
DM24SP-1013 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
DM24SP-1014 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |