Musiikin hahmottaminen 4Laajuus (5 op)
Tunnus: 4_KMMZ919
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Matti Heininen
- Pekka Toivanen
- Risto Toppola
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Sisältö
Musiikin hahmottaminen 4 (5 op)
a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian osio klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti 1900-luvulla tai Advanced harmony.
c) Käytännön musisointitilanteita varten musiikin kirjoittamisen perusteet klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM22SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta
Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):
- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin syventäminen (1900-luvun tyylit)
- post-tonaalisen harmonian ja äänenkuljetuksen perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. B-taso)
- klassisen tradition pääkohdat analyyttisesti 1900-luvulta tähän päivään
- 1900- ja 2000-luvun notaatiokäytänteet
- säveltäminen ja sovittaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat: ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Suoritusvaatimukset: Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä, tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).
Poissaolojen ylittäessä sallitun määrän voi etukäteen ilmoitettuja poissaoloja korvata lisätehtävillä opettajan harkinnan mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (ryhmätunnit) 93h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 26h + palautuminen 1h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18h (n. 0,5 op)
YHT. 135h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin opetussisältöihin integroidaan aika ajoin työelämäyhteistyötä erilaisten projektien kautta. Toisinaan kurssilla käy lisäksi työelämässä toimivia vierailevia luennoitsijoita.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. seuraavista kirjoista:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).
Edlund, Lars: Modus Novus
Lisätietoja opiskelijoille
Aktiivinen osallistuminen tunneille on tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta. Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen sekä palauttamalla pyydetyt tehtävät määräaikaan mennessä.
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.
Syyslukukaudella (1.9. –20.12.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 38, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49 (sekä to 12.9. / vk37 ja to 3.10. / vk40). Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kevätlukukaudella (8.1.–31.5.2025) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 2, vk4, vk6, vk8, vk11, vk 14, vk16, vk 18 ja vk20. Mahdollisesti myös to 13.2. ja to 10.4. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Edeltävänä suorituksena Musiikin hahmottaminen 1, 2 ja 3 -kurssit tai vastaava osaaminen.
Kurssin kielenä on suomi.
Arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
-
DM22SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Hahmottaminen IV jakautuu viikoittaiseen jazz-historian tuntiin sekä viikoittaiseen säveltapailutuntiin.
Opintojakson tavoitteena on syventää valmiuksia työskennellä yhtyeessä tai yhtyeen johtajana ja hallita tarvittava teoreettinen ja historiallinen aines musiikkipedagogin tutkinto tähtäimessä.
Säveltapailutehtävät sisältävät kromatiikkaa, ja opiskelijalta edellytetään tarvittavia valmiuksia AMK-tutkinnon suorittamiseen.
Jazz-historiaosuudessa syvennytään jazzin eri tyylisuuntiin ja niiden vaikutukseen rock- ja pop-musiikin ym. rytmimusiikin tyylien kehitykseen.
Opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena.
Tarkempi toteutussuunnitelma esitetään opintojakson alussa.
Toiminnan taustana on edelleen "Musiikkipedagogin Hygieniapassi", jossa pyrin määrittelemään pedagogin työssä tarvittavat tiedolliset osa-alueet.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan ajankäyttö
Oppitunnit 75
Esitelmät ja harjoitustehtävät 60 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Marshall Stearns: Jazzin historia
tonedear.com
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
-
DM21SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Musiikin hahmottaminen 4 sisältää säveltapailun kolmannen vuoden aineksen sekä jazz-musiikin historian ja analyysin.
Opetuskertoja on kaksi viikossa, toisessa aiheena säveltapailu, toisessa jazz-musiikin historia.
Kurssin suorittaminen edellyttää osallistumista luennoille, tentin läpäisemistä sekä esitelmien valmistamista annetusta aiheesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Säveltapailuosuuden voi syyskauden jälkeen suorittaa osoittamalla kurssitason edellyttämät valmiudet.
Jazz-musiikin historiassa ei ole toistaiseksi vaihtoehtoista suoritustapaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM21SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta
Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):
- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin syventäminen (1900-luvun tyylit)
- post-tonaalisen harmonian ja äänenkuljetuksen perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. B-taso)
- klassisen tradition pääkohdat analyyttisesti 1900-luvulta tähän päivään
- 1900- ja 2000-luvun notaatiokäytänteet
- säveltäminen ja sovittaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).
Opiskelijan ajankäyttö
Ryhmäopetus 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.
Syyslukukaudella (1.9. –21.12.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 37, vk39, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 3, vk5, vk7, vk8, vk12, vk14, vk16, vk18 ja vk19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
-
DM20SPXMusiikin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Musiikin hahmottaminen 4 sisältää säveltapailun kolmannen vuoden aineksen (ent. B-taso) sekä jazz-musiikin historian.
Opetuskertoja on kaksi viikossa, toisessa aiheena säveltapailu, toisessa jazz-musiikin historia.
Kurssin suorittaminen edellyttää osallistumista luennoille, tentin läpäisemistä sekä esitelmien valmistamista annetusta aiheesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Säveltapailuosuuden voi syyskauden jälkeen suorittaa osoittamalla kurssitason edellyttämät valmiudet.
Jazz-musiikin historiassa ei ole toistaiseksi vaihtoehtoista suoritustapaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM20SPXMusiikin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija syventää osaamistaan musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun eri osa-alueilla, ja saa valmiudet jatko-opintoihin.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä mahdollisesti kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (ryhmätunnit) 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.