Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milla Roth
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Oppimismenetelmät ja muut pedagogiset ratkaisut
- itsenäinen työskentely
Ensisijainen suoritustapa
- verkkototeutus, toteutukseen kuuluvien tehtävien ja tehtävänantojen suorittaminen
Arvioinnin perusteet
- palautettavat (suulliset ja kirjalliset) oppimistehtävät
Muut opiskelijalle oleelliset tiedot
- Jos kielitaitosi tarvitsee preppausta, käytä hyväksesi Savonian tarjoamat kielten preppausmahdollisuudet. Lisätietoa KieliAvaimesta ja opintojakson opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuutta 5op vastaava opiskelijan työmäärä 135h jakautuu seuraavasti:
- Itsenäinen työskentely 95h
- Kurssin oppimistehtävät 40h
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja. / Toisen asteen englannin kielen opinnot, taitotasotestissä osoitettu vähintään B1 tasoinen englannin kielen taito.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lea Ruhanen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Itsenäinen opiskelu. Kirjallisten ja suullisten oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti. Kirjallisten tehtävien palauttaminen. Kirjallinen taidon koe ja suullisen viestinnän koe.
Ruotsin kielen kirjallisen taidon arvosana määräytyy kirjallisen kokeen ja palautettavien kirjallisten tehtävien perusteella. Ruotsin kielen suullisen taidon arvosana perustuu suullisen viestinnän kokeeseen.
Opiskelijan ajankäyttö
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen, kokeisiin valmistautuminen 130 h
Sanasto- ja suulliset kokeet 5 h
Esitietovaatimukset
Lähtötasona toisen asteen ruotsin kielen opinnot ja taitotasotestissä osoitettu riittävä ruotsin kielen taito.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yleinen ja alakohtainen sanasto: tekstit ja tehtävät Moodlessa.
Oppikirjana Pietilä, KONTAKT - Svenska inom teknik (Edita 2022-saatavissa vain e-kirjana): kappaleet 1-4 sekä Moodlessa jaettava muotoilualan materiaali tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsin kielen suullinen taito ja ruotsin kielen kirjallinen taito arvostellaan siis erikseen ja niiden yhteisarvosana (keskiarvo) muodostaa opiskelijan virkamiesruotsin arvosanan:
Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ruotsin kielen taitoa ja arvosanat 4-5 hyvää ruotsin kielen taitoa virkamiesruotsin arvosanana.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Seppo Koponen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla toteutetaan käyttöliittymä- tai informaatiomuotoilun projekti tai osia projekteista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson työmäärä on 270 tuntia.
56 tuntia on opetusta
• 36 h kontaktiopetusta
• 14 h etäopetusta
• 6 h kyselytunnit
214 tuntia itsenäistä työskentelyä, johon voi liittyä jonkin verran ryhmätyöskentelyä.
Kampuksella kontaktityöskentely pyritään painottamaan ryhmätyöskentelyyn. Etäopetuskerrat on merkitty erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson työelämäyhteistyö tarkentuu myöhemmin.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Digitaaliset rajapinnat • Informaatiomuotoilu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan erikseen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Seppo Koponen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Kurssilla opetellaan käyttökokemuksen (User experience) ja käyttöliittymän (User interface) muotoilua käyttäjäkeskeisesti, sekä opetellaan yleisesti digitaalisen tuotteen muotoilussa tarvittavia taitoja.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa erilaisia käyttöliittymiä sekä niiden käyttöön ja suunnitteluun liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa erilaisia työskentelyyn sopivia ohjelmistoja ja työskentelytapoja.
Opiskelija tunnistaa käyttäjien tarpeita, tavoitteita ja toiveita käyttöliittymän suunnittelun perusteiksi.
Opiskelija tietää tuotteiden hallinnassa käytettäviä erilaisia käyttöliittymiä, käyttötapoja ja niihin kytkeytyviä käyttökokemuksia.
Opiskelija tietää digitaalisten käyttöliittymien muotoilun työkentän ja yhteistyömuotoja.
Opiskelija osaa kerätä ja muodostaa suunnittelussa tarvittavaa tietoa.
Opiskelija osaa huomioida rajapintojen muotoiluun ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa käyttää rajapintojen muotoilussa tarvittavia menetelmiä ja ohjelmistoja.
Sisältö
• Käyttöliittymäsuunnittelun prosessi ja työvälineet
• Käyttäjä ja käyttökonteksti
• Erilaiset käyttöliittymät, niiden toimintaperiaatteet ja käyttötavat
• Tuotemäärittely ja spesifikaatiot
• Tuotannon kommunikointi ja monialaisuus
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen muotoilu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö
Kontaktiopetus (luennot, harjoitukset, projektityö): 24h
Itsenäinen työ (harjoitukset, itseopiskeluaineistot): 111h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla voidaan toteuttaa työelämäorientoituneita toimeksiantoja. Kurssi voi pitää sisällään yhteistyötä Savonian TKI-toimijoiden tai muiden koulusalojen (esim ICT) kanssa.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen muotoilu
Lisätietoja opiskelijoille
Käytämme kurssilla ohjelmistojen prototypointiin Figma -sovellusta.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petra Suominen
- Jaakko Laukkanen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta ja itsenäisistä harjoitustehtävistä. Kontaktiopetus koostuu graafisen suunnittelun ja viestinnän teoriasta sekä käytännön tuntitehtävistä Adobe-ohjelmistoilla.
Opintojakso koostuu kahdesta viiden opintopisteen osiosta
Graafisen viestinnän perusteet 5 op
• Vektoripiirtämisen perusteet
• Kuvankäsittelyn perusteet
• Typografian perusteet
• Sommittelun perusteet
• Värijärjestelmien perusteet
• Valokuvauksen perusteet
Graafisen suunnittelun syventävät harjoitukset 5 op
• Suunnitteluohjelmistojen käytön työnkulku
• Graafisen ohjeiston laatiminen ja soveltaminen.
• Valokuvaus
Osaamistavoitteet;
Opiskelija osaa graafisen suunnittelun perusteet ja pystyy hyödyntämään niitä erilaisissa projekteissa.
Opiskelija hahmottaa suunnitteluprosessin työnkulun eri vaiheet ja tietää dokumenteille asetetut edellytykset tuotannollisesta sekä saavutettavuuden näkökulmasta.
Opiskelija osaa tuottaa tuotteille ja palveluille visuaalista materiaalia esittely- ja markkinointikäyttöön.
Arviointikriteerit löytyvät täältä:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea AHOT-käytännön mukaisesti, mikäli opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista graafisesta suunnittelusta, valokuvauksesta ja niiden soveltamisesta brändityöhön. Opiskelijan on osoitettava osaamisensa. Tarvittaessa aiempaa osaamista on täydennettävä lisätehtävällä. Myös opinnollistaminen on mahdollinen tapa suorittaa opintojakso. Näissä tapauksissa opettajat ja opiskelija sopivat yhdessä etenemistavasta.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuus on 270 tuntia, joka jakautuu seuraavasti
- kontaktiopetusta 32 h
- Itsenäistä ja tiimissä työskentelyä 238h
Työmäärästä on:
- luennot 20 h
- harjoitukset, osa toteutetaan lähiopetuspäivinä 120 h
- ohjelmistopohjainen harjoittelu 40 h
- projektimuotoinen työskentely 60 h
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalia löytyy jakson Moodle-alustalta.
Oppimista tukevaa kirjallisuutta:
Communicating visually : the graphic design of the brand, Raposo, Daniel, Costa, Joan, 2019
Typografian käsikirja, Itkonen, Markus, kirjoittaja, 1965-2021
Grids for graphic designers,Ambrose, Gavin, Harris, Paul, 1971-2021
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijana sinun on mahdollista saada Adoben ohjelmista opiskelijalisenssit. Suosittelemme hankkimaan ne itsellesi palvelumuotoilun opintoja varten. Tarvitset niitä useilla opintojaksoilla, mukaanlukien graafisen muotoilun.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sirviö
- Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään fasilitointitaitoon ja siinä hyödynnettäviin menetelmiin. Harjoittelemme tiedonkeruuta ja yhteiskehittämistä sosionomin opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat työpajan, jossa toimivat itse fasilitoijan roolissa. Opintojaksolla on lisäksi itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tutustumista asiaa koskevaan kirjallisuuteen.
Opintojakson arviontiperusteet ovat:
Aktiivisuus oppitunneilla, työpajassa ja oppimistehtävissä
Kirjallisuuden hallinta ja sen keskeisen tiedon jakaminen muille
Tiimityöskentelyn yhdenvertaisuus ja asenne
Työpajan rakenteen suunnittelu ja fasilitointi
Opintojakso tehtävistä kirjallisuustehtävä, työpajan suunnittelu ja fasilitointi arvioidaan 0-5
Opintojakson muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tapoja on kaksi: hyväksiluku ja ahotointi näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja etäohjauksiin opintojakson aikana. Opiskelijoilla on mahdollista hyödyntää kyselytunti joko ryhmä- tai henkilökohtaiseen ohjaukseen.
Yhteiskehittämisen työpajan suunnittelu ja toteutus, sosionomi opiskelijoiden kanssa 6op, opintojakson aiheeseen liittyvät itsenäiset tai ryhmätehtävät 4op. Yhteensä 270 h työskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on työelämälähtöistä harjoittelua.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yhteiskehittämisen työpajan sosionomin opiskelijoille, jossa he tutustuttavat palvelumuotoilun ajattelu- ja työskentelytapoja sosionomin johtamis- ja esihenkilötyön apukeinoksi.
Opintojaksolla on mahdollisesti asiantuntijavierailu.
Esitietovaatimukset
Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A-M., Soini, S. ja Tulensalo, H. 2024. Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. Helsinki: Pelastakaa lapset ry. Saatavana painettuna ja verkossa: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/09/lapsikeskeinen_palvelumuotoilu-opas.pdf.
Ahonen, T. 2016. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Human Centered Design Toolkit, 2015. Palo Alto: IDEO. Löytyy osoitteesta: https://www.designkit.org
Fasilitointi aineisto, suositeltava kirjallisuus:
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson etätunteja hajautetaan niin, että 4h työpajan fasilitointi (etänä) sosionomin opiskelijoille olisi 11.12.
Tämä tarkentuu vielä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Seppo Koponen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Kurssilla tutustutaan informaatiomuotoiluun muotoilun erityissovelmaisalana ja opitaan kenelle tahansa suunnittelijalle hyödyllisiä yleistaitoja.
Oppimistavoitteet:
Opiskelija tietää ihmisen aistijärjestelmän tuottamia edellytyksiä informaatiomuotoilulle.
Opiskelija tietää informaatiomuotoilun keskeiset periaatteet.
Opiskelija tietää informaatiomuotoiluun liittyvää eettistä pohdintaa.
Opiskelija osaa kerätä ja muodostaa suunnittelussa tarvittavaa tietoa.
Opiskelija osaa käyttää typografiaa ymmärrettävyyden parantamiseen.
Opiskelija osaa tuottaa vektorigrafiikkaa informaatiomuotoilun tarpeisiin.
Opiskelija osaa visualisoida tietoa monipuolisesti, havainnollisesti ja vaikuttavasti.
Opiskelija osaa soveltaa informaatiomuotoiluosaamista erilaisissa kehittämistehtävissä.
• Ihmisen aistijärjestelmän toiminta
• Informaatiomuotoilun prosessi, keskeiset periaatteet ja lajityypit
• Opastaminen, tilastografiikka
• Typografian merkitys tekstin selkeydelle ja viestin ymmärrettävyydelle
• Tiedon keruu, analysointi, arvottaminen ja jakelu
• Informaatiomuotoilun eettiset periaatteet
Toteutustavat
Opetusmenetelmät: Etä- ja lähiopetus, luennot. Yksilö-, ryhmä- ja itseopiskelu. Tehtävät.
Oppimisympäristöt: sähköiset oppimisympäristöt. Muut opintojaksolla sovittavat tarkoituksenmukaiset ympäristöt.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö
Kontaktiopetus: h
Itsenäinen työ: h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiharjoitukset voivat sisältää työelämätoimeksiantoja
Mahdolliset vierailevat luennoitsijat
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen muotoilu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tieto näkyväksi : Informaatiomuotoilun perusteet
Juuso Koponen, Jonatan Hildén, Tapio Vapaasalo
Typografian käsikirja
Markus Itkonen
myös:
https://informaatiomuotoilu.fi/
Kurssilla jaettava aineisto (Moodle)
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Vuorikari
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla käsitellään muotoilun, arkkitehtuurin ja taiteen historiaa 1700-luvulta nykypäivään asti ja hieman myös tulevaisuuteen.
Opintojakso suoritettaan verkko-opintoina. Opintoihin sisältyy 2 tuntia lähiopetusta, jossa esitellään opintojakson sisältö ja pidetään aiheen johdatusluento. Opintojakson aineisto koostuu luentotallenteista ja aihepiiriä syventävistä verkkosivuista.
Opintojaksolla tehdään yksi yksilötehtävä, josta annettu arvosana on koko opintojakson arvosana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi ahotoida, toisen ammattikorkeakoulun tai yliopiston sisällöltään vastaavilla opinnolla/opinnoilla.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson esittely ja aloitusluento: 2h
Luentotallenteet ja muistiinpanojen kirjaaminen ja lisämateriaaliin tutustuminen: 80h
Aikajana tehtävä: 52 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa olevat oppimateriaalit: Luentotallenteet ja aiheeseen syventävä lisämateriaali
Vihma Susan 2008, Ornamentti ja Kuutio – Johdatus modernin muotoilun historiaan
Lisätietoja opiskelijoille
-
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Miettinen
- Heli Reinikainen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija osaa toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytänteet ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmuksaisesti esimerkiksi asiakasviestinnässä.
Toteutuksessa harjoitellaan sekä suullista että kirjallista viestintää yksilö- ja ryhmätehtehtävissä.
Opitaan antamaan ja saamaan rakentavaa palautetta.
Tutustutaan Savonian raportointiohjeisiin
Harjoituksia tehdään sekä yhdessä lähitunneilla että itsenäisesti.
Visuaaliset taidot
Opiskelija tietää, mihin kaikkeen visuaalisia viestintätaitoja muotoilijan työssä tarvitaan ja miten niitä voi kehittää ja soveltaa opintojen aikana.
Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti erilaisia muotoilupiirtämiseen tarkoitettuja työkaluja ja -välineitä käsinpiirtämisessä.
Opiskelija osaa valita sopivat luonnostelu- ja piirtämistekniikat erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin ammatillisessa viestinnässä.
Arviointikriteerit löytyvät täältä:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT Keskusteltava sisältökohtaisesti (orientointi, muotoiluviestintä, visuaaliset taidot).
Muotoiluviestinnän voi ahotoida näyttämällä opettajalle aiemman korkeakoulutuksen tutkintotodistuksen tai opintosuoritusrekisterin. Visuaalisten taitojen osuuden voi ahotoida osoittamalla valmiudet visuaaliseen työskentelyyn.
Opiskelijan ajankäyttö
Kontaktiopetusta on 56 h
Itsenäistä työskentelyä 214 h
1 op Orientointiin liittyvät (11 h opetusta ja 16 h itsenäistä työskentelyä)
4 op viestintä (17 h opetusta ja 91 h itsenäistä työskentelyä)
5 op Visuaaliset taidot (11 h opetusta ja 124 h itsenäistä työskentelyä)
Muut opetustunnit: aloitus ja lopetus (yht. 8 h)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Jakson alussa ja aikana jaettava materiaali, verkkomateriaali
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tytti Vuorikari
- Raili Mähönen
- Reijo Kurkinen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija orientoituu Savonian muotoilun monimuotototeutuksen opiskelijaksi. Hän saa opintojen alkuun tarvittavaa ohjausta, miten Savoniassa tuetaan opiskelijoita opintojen aikana mm. AHOT-käytäntö, arki ja hyvinvointi, yhteiset pelisäännöt Savoniassa.
Palvelumuotoilun perusteet opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun teoriaan, jossa käsitellään muun muassa erilaisia muotoiluprosesseja ja luodaan ymmärrys niihin kuuluvista vaiheista. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun peruskäsitteisiin.
Opintojaksolla käsitellään muotoiluajattelua erilaisten luovien harjoitteiden avulla, sekä kirjallisuuskatsauksena.
Opiskelija tuo opintojaksolle kehittämishaasteen (valintakoetehtävä), jota hän pohtii ja vie eteenpäin opintojaksolla palvelumuotoilun tuplatimanttimallin prosessin kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osittainen ahotointi on mahdollista toisen ammattikorkeakoulun tai yliopiston opintojaksoijen suorituksilla, joissa aihepiirinä on ollut palvelumuotoilun perusteet tai muotoiluajattelu.
Opiskelijan ajankäyttö
Orientaatio: Ryhmälle opintojen ohjaustunteja syksyn 2024 aikana ja tarvittaessa yksilöohjausta. Aloituskeskustelut opettajatuutorin kanssa aloitetaan lukukauden 2025 alussa.
Palvelumuotoilun perusteet ja muotoiluajattelu 8 op
Lähiopetusta 22 h
Palvelumuotoilu:
Luennot ja muu aineisto: 16 h
Oma kehittämistehtävä - palvelumuotoilun osuus 50 h
Raportointi ja presentaatio 20 h
Muotoiluajattelu
Luovat tehtävät ja/tai muu aineisto 16 h
Kirjallisuuskatsaus 20 h
Oma kehittämistehtävä - muotoiluajattelun osuus 50h
Raportointi ja presentaatio 22 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan tuoma kehitystehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen, S. Palvelumuotoilu -uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
Miettinen, S. Muotoiluajattelu
Lisätietoja opiskelijoille
-
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla otetaan haltuun palvelumuotoilussa tarvittavia visualisointitaitoja ja -välineitä. Samalla tutustutaan palvelumuotoilun työprosessin eri vaiheiden muodostamiin visuasointitarpeisiin. Opintojakson pääpaino on harjoitustehtävien toteutuksessa, mutta osaamista kytketään myös teoreettiseen ymmärrykseen.
Opintojaksolla toteutetaan yhteistyössä Protoilupaja-opintojakson kanssa.
Arviointikriteerit: https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson tai sen osia voi hyväksilukea AHOT-käytännön mukaisesti, mikäli opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista palvelumuotoilussa visualisointityökalujen käytöstä. Opiskelijan on osoitettava osaamisensa. Tarvittaessa aiempaa osaamista on täydennettävä lisätehtävällä. AHOT-käytännön soveltamisesta opettajat ja opiskelija sopivat yhdessä ennen kurssin alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuus on 135 tuntia, joka jakautuu seuraavasti:
• Luennot ja työskentelyn ohjaus yhteensä 38 h
• Kontaktiopetus 20 h
• Etäopetus 12 h
• Kyselytunnit 6 h
• Itsenäinen opiskelu yhteensä 97 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämän käytännön esimerkkejä sekä alan yrittäjän luento/oppitunti.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ja muu opintojakson aikana osoitettu aineisto.
Brand, W. (2018). Visual doing: Applying visual thinking in your day-to-day business. BIS Publishers.
Suositukset:
Greenberg, S., Marquardt, N., Buxton, B. & Carpendale, S. 2012. Sketching user experiences: The workbook. Waltham, Mass.: Morgan Kaufmann.
Brand, W. (2017). Visual thinking: Empowering people & organizations through visual collaboration. BIS Publishers.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla hyödynnetään Adobe:n Photoshop ja Capture-ohjelmia sekä esitysten toteuttamiseen tarvittavaa ohjelmaa (PowerPoint, KeyNote, Canva, Figma tms.) Lisäksi teemme kuvallista havainnointia puhelimella/tableteilla ja hyödynnämme niiden kuvanmuokkausominaisuuksia tiedon visualisoinnin apuvälineenä.
Opintojaksolla esitellään esimerkkien kautta tekoälyohjelmien: Adobe firefly ja Stablediffusion mahdollisuuksia palvelumuotoilun visualisoinnin työkaluina.
Opiskelijana sinun on mahdollista saada Adoben ohjelmista opiskelijalisenssit. Suosittelemme hankkimaan ne itsellesi palvelumuotoilun opintoja varten. Tarvitset niitä useilla opintojaksoilla.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Oksanen
- Reijo Kurkinen
Opiskelijaryhmät
-
DA24SMMuotoilun tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Toteutuksen kuvaus
Tällä opintojaksolla keskitytään mallien ja prototyyppien rakentamiseen.
- Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja yhdessä tehtäviä suorittaen. Opintohin sisältyy työskentelyä muotoilun teoria, tietokone- ja pajatiloissa sekä omaehtoisissa ympäristöissä. Kurssilla tuotetaan digitaalisesti ja manuaalisesti tehtyä aineistoa.
- Opiskelijan suoritusta arvioidaan tuotosten ja tekemisen edistymisen kautta. Opintojaksolla toteutetaan projektimuotoisia harjoitustöitä joiden toteuttamiseksi tehtyjä suorituksia tarkastellaan opiskelijan kurssiaktiivisuuden ohella harjoitustehtävien tulosten ja prosessien aikana.
Arvionnin perusteet:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM
Toteutus etenee kevätlukukauden 2025 aikana työjärjestyksen mukaan. Kontaktijaksoja lähiopetukselle on viitenä viikkona (n. kerran kuukaudessa). Kurssin suorituksen hyväksymisen edellytyksenä on osallistuminen opetukseen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT. Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan kopintojakson opettajien kanssa ennen kurssin aloitusta.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuus on 5 op joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä, joista kontaktijaksoilla n.26 h. Opintojakson suoritus vaatii aktiivista itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla opitaan työelämän tietoja ja taitoja.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson aikana ja verkkoympäristöissä saatavaksi osoitettu materiaalit.
Lisätietoja opiskelijoille
Työskentely työpajoissa edellyttää suoritettua työturvallisuuskurssia.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Antti Kares
- Jouni Silfver
Opiskelijaryhmät
-
DA22SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin ja erityisesti tulevaisuukuvien luomiseen. Tavoitteena on hahmottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kuvata niitä. Tavoiteltavat ja luotaantyöntävät tulevaisuuskuvat auttavat suunnittelemaan toimenpiteitä halutun tulevaisuuden saavuttamiseksi. Tällä opintojaksolla toimenpiteillä tarkoitetaan muotoilijan kykyä ratkaista ja tuottaa näkyväksi tavoitellun tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita.
Opintojaksolla opiskellaan teoriassa ja ulkopuolisista toimeksiannoista riippumattomin harjoituksin:
• Tulevaisuuden ennakoinnin menetelmät, prosessi ja työvälineet
• Muotoilun rooli visiointityössä
• Tuotettavat materiaalit
Opittuja taitoja sovelletaan ja syvennetään käytännössä.
Opetuksen kontaktijaksoille osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Valtaosa opinnoista tehdään itsenäisesti. Opintojakso on rakennettu siten, että teoriasisältöihin on tutustuttava ennen niihin liittyviä opetuskertoja. Niiden opiskelu aikataulun mukaisesti on olennaista kontaktikertojen toimivuuden kannalta. Joitakin tietosisältöjä muodostetaan yksilötyönä sekä yhteisöllisesti. Työskentelytapoina on yksilö-, pari ja pienryhmätyöskentely. ryhmäytymiseen kannustetaan, koska se edistää asioiden ymmärtämistä ja käsittelyä sekä helpottaa työskentelyä ja parantaa tulosten laatua. Omaehtoisella opintojen edistämisellä on merkittävä rooli. Tiedon yhteinen kerääminen sekä sen prosessointiin liittyvä keskustelu ovat aihesisältöjen jäsentämisen vuoksi erityistä tällä jaksolla.
Opintojaksolla työskentely tapahtuu ja siihen liittyy
• Kirjallisuuden ja verkkomateriaalien opiskelu
• Kontaktiopetukseen osallistuminen
• Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin ja ryhmätehtäviin
• Projektityön omaehtoinen edistäminen
Opintojakson arviointiperusteet ovat:
• Kyky tulevaisuuslähtöiseen ajatteluun ja sen vuorovaikutukselliseen viestintään
• Kyky tunnistaa ja tuottaa monipuolisesti tulevaisuuden muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden mahdollisia kehityssuuntia
• Kyky valita ja yhdistellä ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen vaikuttavien tekijöiden kehitysuuntia vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien tuottamiseksi
• Kyky tuottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
• Tulevaisuuskuvan tarinallistaminen ja visualisointi skenaariomuotoisesti
• Kyky hyödyntää tarinoita ja visualisointeja tuotetarpeiden tunnistamisessa
• Kyky tuottaa muotoilun keinoin ideoita ja edelleen konseptoida niitä vastauksina tuotetarpeisiin
• Osallistumisaktiivisuus ja kyky edistää tulevaisuuslähtöistä keskustelua ja työskentelyä
• Tavoiteaikataulun mukaisesti suoritetut tehtävät ja osiot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT, kysy ohjaavilta opettajilta opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson kokonaistyömäärä on 270 tuntia, josta
• 34 h: kontaktiopetusta ja ohjausaikoja
• 236 h: teoriasisältöjen itsenäistä opiskelua ja projektityötä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutus voidaan liittää opintojaksolle soveltuvaan toimeksiantoon. Opiskelija voi halutessaan ehdottaa opettajille itselleen sopivaa toimeksiantoa opintojaksolle käsiteltäväksi. Ehdotukset käsitellään yksilöllisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
KOKKONEN, V., KUUVA, M., LEPPIMÄKI, S., LÄHTEINEN, V., MERISTÖ, T., PIIRA, S. ja SÄÄSKILAHTI, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen.
Sekä opintojaksolla jaettava tai osoitettu muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyy ennakkotehtäviä:
1. Mieti elämän aluetta tai toimialaa, jonka kehitys kiinnostaa sinua
2. Katso ja tee opintojakson Moodlealustalla ennakkotutustumista ja tekemistä edellyttävät aineistot ja -tehtävät viikosta 2 alkaen.
Lukujärjestykseen merkityt Kyselytunnit toteutetaan etänä ja niille osallistuminen on vapaaehtoista. Kyselytunnit on tarkoitettu lisätueksi tehtävien suorittamisessa. Niiden aikana on mahdollista kysyä opintojaksoon liittyvistä askarruttavista asioista.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
22.01.2025 - 05.05.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Rantala
- Ilkka Kettunen
- Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojakso koostuu kahdesta kahdesta osiosta: 1) yleisistä työelämäkäytännöistä ja 2) muotoilun kentän työkäytännöistä. Opintojakson aikana käydään läpi seuraavia asioita, hyödyntäen opikskelijoiden osaamista:
1) Yleiset työelämäläytännöt:
- työelämän ajankohtaiset puheenaiheet
- elämän muotoilu ja urasuunnttelu
- työnhaku
- verkostojen rakentaminen
- kirjallisuus ja luennot
- opiskelijoiden kokoemukset
2) Muotoilun kentän työkäytännöt:
muotoilun työkenttä, palvelumuotoilun erityispiirteet
muotoilun yleishyödylliset toimijat
uramahdollisuudet
hinnoittelu, palkka, palkkiot ja eläke
portfolio
tekijänoikeudet
muotoilijoiden tapaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson tai sen osia voi hyväksilukea AHOT-käytännön mukaisesti. Opiskelijan on osoitettava osaamisensa. Tarvittaessa aiempaa osaamista on täydennettävä lisätehtävällä. AHOT-käytännön soveltamisesta opettajat ja opiskelija sopivat yhdessä. Opiskelijalla on mahdollisuus tuoda esille omaa aikaisempaa alan työelämäosaamistaan toisille opiskelijoille. Vaihtoehtoisista suoritustavoista neuvotellaan opintojakson opettajien kanssa etukäteen.
Opiskelijan ajankäyttö
Ennakkotehtävä 5 h
Luennot, esitykset, vierailut ja keskustelut 20 h
Tehtävä 1 Moodboard 20 h
Tehtävä 2 Työelämäkirja 50 h
Tehtävä 3 Alumnitapaaminen 10 h
Tehtävä 4 Työnhaku 30 h
Tehtävä 5 Portfolio 50 h
Tehtävä 6 Määrittelemätön 30 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteydet ammattilaisiin, vierailuluennot, vierailut järjestöihin ja yrityksiin.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kukin opiskelija perehtyy yhteen työelämää tai muotoilutoimintaa käsittelevään tuoreeseen julkaisuun, ja jakaa oppimansa muille opiskelijoille kurssilla sovitussa muodossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson pedagoginen lähestymistapa (oppimisnäkemys) on konstruktiivinen. Opintokso rakentuu ja hyödyntää opiskelijoiden osaamista ja näkemystä ja muotoutuu lopulliseen hahmoonsa opiskelijoiden toiminnan kautta. Opiskelija on aktiivinen toimija opintojaksolla ja vastaa omasta ja muiden oppimisesta. Opettajat ovat kanssaoppijoita. Opintojakso rakentaa ja julkaisee kumuloituvaa tietoperustaa, jota voidaan käyttää seuraavissa opintojaksoissa tai opinnäytetöissä.