Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Peteri
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson yksityiskohtaisempi kuvaus; katso kohta: Opiskelijan ajankäyttö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson kokonaisaika 135 h/ 5 op jakautuu seuraavasti:
lähipäivät (36 h), voi osallistua myös zoomilla
pe 6.9 klo 9-12 Yhteinen YAMK aloitus
pe 6.9 klo 12.15-15.45 (sisältää tiedonhaun osuuden 2 h)
la 7.9 klo 9.00-14.00 (sisältää viestintäosuuden 2 h)
to 3.10 klo 8.15-15.45
pe 4.10 klo 8.15-15.45
pe 13.12 klo 8.15-15.45
Oppimistehtäville varattu työaika 99h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tarkastellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä työelämälähtöisesti lähteisiin peilaten. Opintojakson lähipäiviin kuuluu työelämän edustajien alustuksia ennakkoon sovitusta aiheista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27
Jokela S. ym. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL Raportti 5/2021.
Kestävän kasvun ohjelma: https://vm.fi/kestava-kasvu
Niemi et al. 2017: Hyvinvoinnin teoriat hyvinvoinnin edistämisessä ja poliittisessa päätöksenteossa. Hallinnon tutkimus 3/2017, s. 166-181.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. 2020: Raskas perintö. Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
Rojas, M. and Veenhoven, R. (2013) ‘Contentment and affect in the estimation of happiness’, Social Indicators Research, Vol. 110, No. 2, pp.415–431.
Vesa S. et al. 2020: Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:52. Helsinki. 2020. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162555/VNTEAS_2020_52.pdf
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson työskentelyalustana toimii opintojakson Moodle, jolle kirjaudutaan 6-7.9.2024 lähipäivien aikana.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Juha Peteri
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta ja oppimistehtävien suorittamisesta.
Oppimistehtävät:
1) yksilötehtävä hyv/hyl
2) ryhmätehtävä englanninkielinen blogipostaus, H-5
Arviointi perustuu YAMK opintojen arviointikriteereihin. Arvioinnin saaminen edellyttää osallistumista 25.4. lähiopetukseen.
Lähiopetuspäivät:
9.-10.1.2025 klo 8.15 - 15.45
13.-14.3.2025 klo 8.15 - 15.45
25.4.2025 klo 8.15 - 15.45
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus 40 h
Englanninkielinen blogipostaus 56 h
Itsenäistä työskentelyä 39 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot ja työelämälähtöisyyden huomioiminen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään monialaiseen kehittämiseen ja verkostotyöhön sekä erityisesti 3. sektorin työhön ja erilaisiin hankkeisiin.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähiopetuspäivässä 15.11.2024 on simulaatioharjoitteita, missä on osallistumisvelvoite (verkkolähipäivä)
Lähiopetuspäivät:
27.9.2024 8 h
15.11.2024 8 h
12.12.2024 8 h
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät
2) Simulaatioharjoitteisiin osallistuminen (15.11.2024)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Verkko-opetus 24h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 60 h ja itsenäinen opiskelu 51h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Kansalaisareena, Vapaaehtoistoiminnan arvo, 2019
- Järvensivu Timo, Verkostojen johtaminen: opi ja etene yhdessä, 2019
- Loimu Kari, Yhdistyksen ABC: Opas suomalaiseen yhdistystoimintaan, 2013
- Smojei Mirka, Vapaaehtoistyöstä palvelutuotantoon - kasvava ammatillisuuden vaatimus, 2017
- Soste, Järjestöbarometri, 2022
- STM, Järjestötieto hyvinvointialueiden tietojohtamisessa, 2021
- Valtioneuvoston kanslia, Verkostojohtamisen opas, 2019
Muut aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Juha Peteri
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Hybridiopetus, oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetukseen valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähipäivät:
pe 14.2 klo 8-16
to 24.4 klo 8-16
to 15.5 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Hybridiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot ja työelämälähtöisyyden huomioiminen.
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelma- ja ohjelmatason työhön, hyvinvointityön johtamiseen sekä hyvinvointikertomuksen tekemiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä ja strategisia ratkaisuja.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Luennoille ja seminaareihin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähiopetuspäivät:
26.9.2024 klo 8-16
14.11.2024 klo 8-16
28.11.2024 klo 8-16
29.11.2024 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
2) Keskustelutehtävä.
3) Kirjallinen pienryhmätehtävä, johon kuuluu esitys ja vertaisarviointi.
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson kirjallisesta tehtävästä annetaan pienryhmälle kirjallinen palaute.
Opiskelijan ajankäyttö
Luennot ja lähiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Aura & Ahonen 2016, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen
- Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021, Lähijohtaminen sosiaalialalla
- THL, Hyvinvointijohtaminen verkkosivusto
- Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27, Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma
- Valtioneuvoston kanslia / Kestävä kehitys, Kestävän kehityksen globaali toimintaohjelma Agenda2030
- Muut aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.