Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Turunen
- Anne Karuaho
- Tanja Savolainen
- Jaana Hämäläinen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson yksityiskohtaisempi kuvaus; katso kohta: Opiskelijan ajankäyttö.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson kokonaisaika 135 h/ 5 op jakautuu seuraavasti:
lähipäivät (34 h), voi osallistua myös zoomilla
15.9 klo 12.15-15.45 (sisältää tiedonhaun osuuden 2 h)
16.9 klo 8.15-15.45 (sisältää viestintäosuuden 2 h)
12.10 klo 8.15-15.45
13.10 klo 10.15-15.45
15.12 klo 8.15-15.45
Opiskelijoiden pienryhminä toteutettavat opintopiirit 5 h : kolme 1½ h opintopiiriä/pienryhmä zoomilla/teamsilla
Yksilösuorituksena tehtävät arvioitavat oppimistehtävät 96 h.
Lisäksi voit osallistua 10.11.2023 klo 8-16 tyko22sy-ryhmän Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät- opintojakson loppuseminaariin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tarkastellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä työelämälähtöisesti lähteisiin peilaten. Opintojakson lähipäiviin kuuluu työelämän edustajien alustuksia ennakkoon sovitusta aiheista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27
Jokela S. ym. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL Raportti 5/2021.
Kestävän kasvun ohjelma: https://vm.fi/kestava-kasvu
Niemi et al. 2017: Hyvinvoinnin teoriat hyvinvoinnin edistämisessä ja poliittisessa päätöksenteossa. Hallinnon tutkimus 3/2017, s. 166-181.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Saari, J., Eskelinen, N. & Björklund, L. 2020: Raskas perintö. Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
Rojas, M. and Veenhoven, R. (2013) ‘Contentment and affect in the estimation of happiness’, Social Indicators Research, Vol. 110, No. 2, pp.415–431.
Vesa S. et al. 2020: Sosiaalinen hyvinvointi ja sen tiedolla johtaminen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:52. Helsinki. 2020. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162555/VNTEAS_2020_52.pdf
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson työskentelyalustana toimii opintojakson Moodle, jolle kirjaudutaan 15-16.9.2023 lähipäivien aikana.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Jaana Hämäläinen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää vaikuttavuusperusteisuuden, taloudellisuuden, kustannustietoisuuden ja ympäristövastuisuuden toimintaperiaatteet osaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
- osaa analysoida hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa hyödyntää vaikuttavuustietoa ja kehittää tiedolla johtamista
- osaa soveltaa vaikuttavuusajattelua omassa työssään
Sisältö:
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuus, vaikutukset ja kustannustietoisuus
Tiedolla johtaminen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
Kustannusjohtaminen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
Ympäristövastuisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Hyvinvointitalouden keskeiset kysymykset, hyvinvointi ja sen mittaaminen
Opintojakso koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, itsenäisestä opiskelusta, oppimistehtävistä ja englanninkielisestä blogipostauksesta.
Arviointi perustuu YAMK opintojen arviointikriteereihin. Arvioitava tehtävä on englanninkielinen blogipostaus.
Lähipäivät:
11.-12.1.2024 klo 8.15 - 15.30
21.3.-22.3.2024 klo 8.15 - 15.30
26.4.2024 klo 8.15 - 15.30
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus 32 h
Englanninkielinen blogipostaus 56 h
Itsenäistä työskentelyä 47 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Lisätietoja opiskelijoille
Moodlen linkki: https://moodle.savonia.fi/course/view.php?id=516
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.02.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähipäivät:
15-16.2.2024 16 h
25.4.2024 8 h
24.5.2024 8 h
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen (verkkolähipäivä)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Verkko-opetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
29.09.2023 - 14.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelma- ja ohjelmatason työhön, hyvinvointityön johtamiseen sekä hyvinvointikertomuksen tekemiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä ja strategisia ratkaisuja.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Luennoille ja seminaareihin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähiopetuspäivät:
29.9.2023 klo 8-16
16.11.2023 klo 8-16
30.11.2023 klo 8-16
1.12.2023 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
2) Keskustelutehtävä.
3) Kirjallinen pienryhmätehtävä, johon kuuluu esitys ja vertaisarviointi.
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson kirjallisesta tehtävästä annetaan pienryhmälle kirjallinen palaute.
Opiskelijan ajankäyttö
Luennot ja lähiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Aura & Ahonen 2016, Strategisen hyvinvoinnin johtaminen
- Rousu & Lanne-Eriksson (toim.) 2021, Lähijohtaminen sosiaalialalla
- THL, Hyvinvointijohtaminen verkkosivusto
- Valtioneuvoston julkaisuja 2021:27, Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030: Toimeenpanosuunnitelma
- Valtioneuvoston kanslia / Kestävä kehitys, Kestävän kehityksen globaali toimintaohjelma Agenda2030
- Muut aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.06.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Turunen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO22SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)