Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.TYKO24SY (5 op)
Toteutuksen tunnus: YT00BE11-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Juha Peteri
Opiskelijaryhmät
-
TYKO24SYHyvinvointikoordinaattori (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Hybridiopetus, oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetukseen valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähipäivät:
pe 14.2 klo 8-16
to 24.4 klo 8-16
to 15.5 klo 8-16
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Hybridiopetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot ja työelämälähtöisyyden huomioiminen.
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.