DA23SM Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma: DA23SM
Tunnus: DA23SM
Koulutuksen kuvaus
Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on muotoilija (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Palvelumuotoilukoulutuksen sisältö perustuu ihmislähtöisten palveluiden kehittämisen kokonaisvaltaiseen näkemykseen, jossa teoria ja käytäntö yhdistyvät. Kestävä kehitys ja tulevaisuuslähtöinen ajattelu ovat kantavia teemoja palvelujen kehittämisessä. Koulutuksen aikana opiskelija oppii suunnittelemaan ja kehittämään uusia palveluinnovaatioita monialaisissa tiimeissä hyödyntämällä muun muassa yhteiskehittämistä, luovia menetelmiä, erilaisia visualisointi- ja konkretisointitapoja sekä kokeellista työskentelyä.
Palvelumuotoilijan osaamista voidaan hyödyntää laajasti aloilla, missä ihmiset kohtaavat fyysisesti tai virtuaalisesti. Työnkuva on hyvin monipuolinen ja -alainen. Palvelumuotoilua toteutetaan käyttäjälähtöisesti.
Palvelumuotoiluosaamisessa korostuvat empatiataidot, asiakasymmärrys, aloitteellisuus, näkemyksellisyys ja tulevaisuuslähtöinen ajattelu. Opintoihin kuuluvissa työelämä- ja yritysprojekteissa opiskelija pääsee kehittämään liiketoimintaosaamistaan asiakastöiden kautta.
Koulutus koostuu palvelumuotoilun opinnoista sekä palvelumuotoilua tukevista graafisen suunnittelun opinnoista.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Muotoilijan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen.
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan.
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.
Koulutukseen sisältyy palvelumuotoilun ja digitaalisen osaamisen perusopinnot, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä kansainvälisyys. Merkittävä osa opinnoista toteutuu työelämä- ja yritysyhteistyössä. Projekteissa teoria ja käytäntö yhdistyvät ja ymmärrys palvelumuotoilun merkityksestä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä lisääntyy.
Harjoittelussa perehdytään työelämään ja opiskelija saa valmiuksia erilaisten toimintatapojen ja työmenetelmien soveltamiseen. Harjoittelu tehdään joko projekti-, yrittäjä- tai työelämäharjoitteluna urasuunnitelman mukaisesti. Opintojen aikana opiskelijalla on mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon tai suorittaa harjoittelu ulkomailla.
Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti lähiopetuksena, verkko-opintoina ja itsenäisenä opiskeluna.
Lähiopetus ja ohjaus ajoittuu pääasiassa arkipäiville (ma-to) klo 8 -18 noin kerran kuukaudessa.
Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet kansainvälisiin työtehtäviin, joten opiskelijoita kannustetaan suorittamaan osa opinnoistaan ulkomailla.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DA23SM-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1013 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||
DA00BG39 | Perusteet palvelumuotoiluun | 10 | ||||||||||||||||||||
DA00BG40 | Muotoiluviestintä ja visuaaliset taidot | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAP311 | Palvelumuotoilun visualisointi | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAP411 | Protoilupaja | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAP511 | Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAP611 | Työelämätaidot | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAP61 | Design English | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAP81 | Design svenska | 5 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
105 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1014 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
105 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM100 | Graafinen muotoilu | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM200 | Tapahtuman suunnittelu | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM300 | Digitaaliset rajapinnat | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM400 | Informaatiomuotoilu | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM500 | Hyvän elämän muotoilu | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM600 | Digitaaliset palvelut | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM700 | Muotoilun historia | 5 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM800 | Matkailupalvelut | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM900 | Soveltava palvelumuotoiluprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM901 | Tulevaisuuden muotoilu | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM902 | Muotoilujohtaminen | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAPM903 | Yrityskuva ja brändi | 10 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1005 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1015 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||
4_DAHAR100 | Harjoittelu 1 | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAHAR200 | Harjoittelu 2 | 10 | ||||||||||||||||||||
4_DAHAR300 | Harjoittelu 3 | 10 | ||||||||||||||||||||
AMKONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1011 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | ||||||||||||||||||||
DA23SM-1012 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | ||||||||||||||||||||
4_DAP91 | Tutkiva muotoilu | 5 | ||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 55 | 60 | 40 | 30 | 30 | 30 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 | 30 | 30 | 30 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
DA23SM-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 |
DA23SM-1013 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 |
DA00BG39 | Perusteet palvelumuotoiluun | 10 |
DA00BG40 | Muotoiluviestintä ja visuaaliset taidot | 10 |
4_DAP311 | Palvelumuotoilun visualisointi | 5 |
4_DAP411 | Protoilupaja | 5 |
4_DAP511 | Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen | 10 |
4_DAP611 | Työelämätaidot | 10 |
4_DAP61 | Design English | 5 |
4_DAP81 | Design svenska | 5 |
DA23SM-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
105 |
DA23SM-1014 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
105 |
4_DAPM100 | Graafinen muotoilu | 10 |
4_DAPM200 | Tapahtuman suunnittelu | 10 |
4_DAPM300 | Digitaaliset rajapinnat | 5 |
4_DAPM400 | Informaatiomuotoilu | 5 |
4_DAPM500 | Hyvän elämän muotoilu | 10 |
4_DAPM600 | Digitaaliset palvelut | 10 |
4_DAPM700 | Muotoilun historia | 5 |
4_DAPM800 | Matkailupalvelut | 10 |
4_DAPM900 | Soveltava palvelumuotoiluprojekti | 10 |
4_DAPM901 | Tulevaisuuden muotoilu | 10 |
4_DAPM902 | Muotoilujohtaminen | 10 |
4_DAPM903 | Yrityskuva ja brändi | 10 |
DA23SM-1005 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
DA23SM-1015 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
4_DAHAR100 | Harjoittelu 1 | 10 |
4_DAHAR200 | Harjoittelu 2 | 10 |
4_DAHAR300 | Harjoittelu 3 | 10 |
AMKONT |
Opinnäytetyö
|
15 |
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 |
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 |
DA23SM-1011 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 |
DA23SM-1012 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 |
4_DAP91 | Tutkiva muotoilu | 5 |