Siirry suoraan sisältöön

MatkailupalvelutLaajuus (10 op)

Tunnus: 4_DAPM800

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Antti Kares

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä.
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.

Sisältö

Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
Työ- ja vapaa-ajan matkailu
Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
Persoonat, palvelupolku ja service blueprint

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.05.2025

Laajuus

10 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Rantala
  • Antti Kares
Opiskelijaryhmät
  • DA22SM
    Muotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)

Toteutuksen kuvaus

Nimi: Matkailupalvelut
Nimi englanniksi: Tourism Services
Laajuus: 10op

Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.

Keskeiset sisällöt
• Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
• Työ- ja vapaa-ajan matkailu
• Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
• Persoonat, palvelupolku ja service blueprint

Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen
• Omatoiminen opiskelu
• Kirjallisuus ja verkkomateriaali
• Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen
• Tehtävien suorittaminen
• AHOT

Arviointiasteikko 0 - 5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Normaalit AHOT käytännöt ja niitä mahdollisesti täydentäviksi vaaditut opintosuoritukset.

Opiskelijan ajankäyttö

10 op = 270h opiskelijan työtä.
Opinnot jakautuvat luentoihin, harjoituksiin, projektitöihin ja omaehtoiseen opiskeluun seuraavasti:
luennot ja työpajat 54h
harjoitukset 30h
projektityöt 120h
omaehtoinen opiskelu 66h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehtäviä projekteja voidaan toteuttaa elinkeinoelämän, muiden toimijoiden ja verkostojen kanssa yhteistyössä.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying service design thinking in the real world.
A practitioners´ handbook.
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Methods: a companion to this is service design doing: expanded service design thinking methods for real projects.( Download free PDF here: https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods )
- Saarijärvi, H. ja Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten?
- Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

Edeltävät opinnot: Muotoilun perusopinnot

Yhteyshenkilö: Antti Kares

Arvionnin perusteet:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM