Siirry suoraan sisältöön

Hyvän elämän muotoiluLaajuus (10 op)

Tunnus: 4_DAPM500

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kirsi Miettinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa:
Hyvinvointialueen palveluiden kehittämistarpeita asiakkaan, palveluntuottajien ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Yhteiskehittämisen hyödyt osana palvelumuotoilun prosessia.
Palvelumuotoilun tarpeita osana hyvinvoinnin ja julkisten palveluiden kehittämisessä.

Opiskelija tietää:
Julkisten palveluiden kehittämiseen vaikuttavat tekijät ja haasteet

Opiskelija osaa:
Toteuttaa hyvinvointiin tai julkisen palveluun liittyvän muotoiluprojektin.
Soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä erilaisissa tehtävissä.
Kerätä olennaista tietoa ja rajata konkreettisesti käsiteltävän haasteen.
Suunnitella ja fasilitoida työskentelyä erilaisille sidosryhmille

Sisältö

Terveyden ja hyvinvointialaan ja/tai julkiseen palveluun liittyvä
asiakaslähtöinen muotoiluprojekti.
Asiakastiedon kerääminen, työstäminen ja jalostaminen ratkaisuiksi.
Haastattelut, visualisoinnin eri tekniikat ja osallistavat menetelmät.
Työpajan fasilitointi ja yhteiskehittäminen.
Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, raportointi, esittäminen ja arviointi.

Esitietovaatimukset

Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 16.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Timo Sirviö
  • Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
  • DA23SM
    Muotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään fasilitointitaitoon ja siinä hyödynnettäviin menetelmiin. Harjoittelemme tiedonkeruuta ja yhteiskehittämistä sosionomin opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat työpajan, jossa toimivat itse fasilitoijan roolissa. Opintojaksolla on lisäksi itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tutustumista asiaa koskevaan kirjallisuuteen.

Opintojakson arviontiperusteet ovat:
Aktiivisuus oppitunneilla, työpajassa ja oppimistehtävissä
Kirjallisuuden hallinta ja sen keskeisen tiedon jakaminen muille
Tiimityöskentelyn yhdenvertaisuus ja asenne
Työpajan rakenteen suunnittelu ja fasilitointi

Opintojakso tehtävistä kirjallisuustehtävä, työpajan suunnittelu ja fasilitointi arvioidaan 0-5
Opintojakson muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tapoja on kaksi: hyväksiluku ja ahotointi näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja etäohjauksiin opintojakson aikana. Opiskelijoilla on mahdollista hyödyntää kyselytunti joko ryhmä- tai henkilökohtaiseen ohjaukseen.

Yhteiskehittämisen työpajan suunnittelu ja toteutus, sosionomi opiskelijoiden kanssa 6op, opintojakson aiheeseen liittyvät itsenäiset tai ryhmätehtävät 4op. Yhteensä 270 h työskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on työelämälähtöistä harjoittelua.

Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yhteiskehittämisen työpajan sosionomin opiskelijoille, jossa he tutustuttavat palvelumuotoilun ajattelu- ja työskentelytapoja sosionomin johtamis- ja esihenkilötyön apukeinoksi.

Opintojaksolla on mahdollisesti asiantuntijavierailu.

Esitietovaatimukset

Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A-M., Soini, S. ja Tulensalo, H. 2024. Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. Helsinki: Pelastakaa lapset ry. Saatavana painettuna ja verkossa: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/09/lapsikeskeinen_palvelumuotoilu-opas.pdf.
Ahonen, T. 2016. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Human Centered Design Toolkit, 2015. Palo Alto: IDEO. Löytyy osoitteesta: https://www.designkit.org

Fasilitointi aineisto, suositeltava kirjallisuus:
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson etätunteja hajautetaan niin, että 4h työpajan fasilitointi (etänä) sosionomin opiskelijoille olisi 11.12.
Tämä tarkentuu vielä.