MatkailupalvelutLaajuus (10 op)
Tunnus: 4_DAP601
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Antti Kares
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.
Sisältö
• Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
• Työ- ja vapaa-ajan matkailu
• Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
• Persoonat, palvelupolku ja service blueprint
Lisätiedot
Opintojaksolla voi olla mukana vaihto-opiskelijoita.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot:
Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Lisäksi nämä tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot ja taidot:
Muotoilun menetelmät ja teknologiat: palvelumuotoilu 10 op sekä
Tuote- ja palvelumuotoilun perusteet 10 op
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Rantala
- Antti Kares
Opiskelijaryhmät
-
DAB22SMuotoilun tutkinto-ohjelma
-
DAC22SMuotoilun tutkinto-ohjelma
-
DAA22SMuotoilun tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Nimi: Matkailupalvelut
Nimi englanniksi: Tourism Services
Laajuus: 10op
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.
Keskeiset sisällöt
• Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
• Työ- ja vapaa-ajan matkailu
• Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
• Persoonat, palvelupolku ja service blueprint
Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen
• Omatoiminen opiskelu
• Kirjallisuus ja verkkomateriaali
• Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen
• Tehtävien suorittaminen
• AHOT
Arviointiasteikko 0 - 5
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Normaalit AHOT käytännöt ja niitä mahdollisesti täydentäviksi vaaditut opintosuoritukset.
Opiskelijan ajankäyttö
10 op = 270h opiskelijan työtä.
Opinnot jakautuvat luentoihin, harjoituksiin, projektitöihin ja omaehtoiseen opiskeluun seuraavasti:
luennot ja työpajat 56h
harjoitukset 40h
projektityöt 104h
omaehtoinen opiskelu 70h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtäviä projekteja voidaan toteuttaa elinkeinoelämän, muiden toimijoiden ja verkostojen kanssa yhteistyössä.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot:
Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Lisäksi nämä tai näitä opintojaksoja vastaavat tiedot ja taidot:
Muotoilun menetelmät ja teknologiat: palvelumuotoilu 10 op sekä
Tuote- ja palvelumuotoilun perusteet 10 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying service design thinking in the real world.
A practitioners´ handbook.
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Methods: a companion to this is service design doing: expanded service design thinking methods for real projects.( Download free PDF here: https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods )
- Saarijärvi, H. ja Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten?
- Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Edeltävät opinnot: Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö: Antti Kares
Arvionnin perusteet:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM