Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys ja liiketoimintaLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_RAA07

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Seppo Mönkkönen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot
- markkinoida yritystä ja sen toimintaa
- laatia suunnitelman yrityksen perustamiseksi
- hankkia valmiuksia yrityksen talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

Sisältö

- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu sekä markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien arviointi ja vakuuttaminen

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 02.05.2025

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ruokajärjestelmä

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA23SP
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei vaihtoehtoisia toteutustapaa

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 36 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 16 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 60 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 20 h
- Tentti 2 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman tietojen hankinta todelliselta yritykseltä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 09.05.2025

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Luonnonvara-ala - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA23SM
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, monimuoto

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 26 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 10 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 70 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 25 h
- Tentti 2 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman tietojen hankinta todelliselta yritykseltä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Luonnonvara-ala - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA22SP
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei vaihtoehtoisia toteutustapaa

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 36 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 16 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 60 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 20 h
- Tentti 2 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman tietojen hankinta todelliselta yritykseltä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Luonnonvara-ala - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA22SM
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, monimuoto

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 26 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 10 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 70 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 25 h
- Tentti 2 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman tietojen hankinta todelliselta yritykseltä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Lisätietoja opiskelijoille

https://moodle.savonia.fi/course/view.php?id=16676

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 14.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tutkintokoulutus yhteiset - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA21SM
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, monimuoto

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 26 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 10 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 70 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 25 h
- Tentti 2 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Liiketoimintasuunnitelman tietojen hankinta todelliselta yritykseltä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Lisätietoja opiskelijoille

https://moodle.savonia.fi/course/view.php?id=16676

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 14.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tutkintokoulutus yhteiset - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Opettaja
  • Seppo Mönkkönen
Opiskelijaryhmät
  • RA21SP
    Agrologin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Toteutuksen kuvaus

1. Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija osaa asettaa liiketaloudellisia tavoitteita ja arvioida niiden menestymismahdollisuuksia
- Hän tuntee keskeisimmät markkinoinnin kilpailukeinot ja ymmärtää markkinoinnin kokonaisvaltaisen merkityksen yritykselle
- Opiskelija pystyy laatimaan suunnitelman yrityksen perustamiseksi ja hankkii valmiuksia talouden kehittämiseen ja riskien hallintaan

2. Opintojakson sisältö:
Ydinaines:
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman osa-alueet: Idean suunnittelu, investoinnit ja käyttöpääoma, rahoitus, tulossuunnitelma ja tuotteen hinnoittelu
- Yritysmuodot ja perustamistoimenpiteet
- Riskien tunnistaminen ja hallinta osana liiketoimintaa
- Innovaatiotyökalut yritysidean kehittämisessä
- Markkinoinnin keskeiset osa-alueet ja käytännön toimenpiteet osana yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa
- Opiskelija tekee liiketoimintasuunnitelman valitsemalleen yritysidealle
Täydentävä aines:
- Opiskelijan aktiiviset tiedonhankintamenetelmät liiketoimintasuunnitelman laadintaan
- Tutustuminen aiheeseen liittyvään englanninkieliseen ammattisanastoon
Lisäaines:
- Liiketoimintasuunnitelman toimialan erityiskysymykset

3. Arviointi
- Tentti ja liiketoimintasuunnitelma
- Arviointi asteikolla 1-5, yhteisarvioinnissa painotetaan liiketoimintasuunnitelmaa
- Tentti, uusinnat toukokuu
- Liiketoimintasuunnitelman palautus
- Liiketoimintasuunnitelmia kommentoidaan palautusalustalle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- ei vaihtoehtoisia toteutustapaa

Opiskelijan ajankäyttö

Käytettävät opiskelumenetelmät ja opiskeluun käytettävä aika:
- Luennot ja pienet harjoitustehtävät yht. n. 36 h
- Liiketoimintasuunnitelman ohjaustunnit yht. n. 16 h
- Liiketoimintasuunnitelman tiedonhankinta ja laatiminen itsenäisesti n. 60 h
- Tenttiin valmistautuminen n. 20 h
- Tentti 2 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Opintojakson sähköinen materiaali osa 1, 2 ja 3 (Moodle)
- Moodlen sähköisen materiaalin linkit (tarkennetaan tunneilla)
- Harjoitustehtävät tunneilla (Moodlessa)
- Lisämateriaali: Liiketoimintasuunnitelman aihealueen lähteet

Lisätietoja opiskelijoille

https://moodle.savonia.fi/course/view.php?id=16652