Siirry suoraan sisältöön

Ammattietiikka ja asiakkaan kohtaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TB00BM26

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anni Oikkonen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää eri ikäisten ihmisten kehitysvaiheet
- kehittää itsetuntemustaan oman elämänsä ja ammattialansa tarkastelun kautta
- osaa määritellä ammattieettiset periaatteet ja kuvata niiden tarkoitusta sosiaali- ja terveysalan työssä
- tunnistaa omia arvoja ja osaa arvioida niitä suhteessa sosiaali- ja terveysalan arvopohjaan
- tunnistaa omaan tulevaan työhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- osaa ennaltaehkäistä ammatillisesti uhkaavia ja väkivaltaisia tilanteita sekä motivoituu toimimaan AVEKKI-toimintamallin mukaisesti
- osaa kohdata yksilön yhteisönsä jäsenenä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa
- tunnistaa reflektiivisen työotteen ja dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet
- osaa arvioida ja kehittää omia keskustelu-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaitojaan sekä asiakas- että työyhteisötilanteissa
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet ja merkityksen toiminnan taustalla
- osaa ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Sisältö

- elämänkulku lapsuudesta vanhuuteen
- oman elämän tarkastelua, kriisi ja siitä selviytyminen
- tunteiden, sosiaalisuuden ja itsetunnon kehittyminen
- sosiaali- ja terveysalan ammattieettinen toiminta, arvot ja asiakaspalvelun periaatteet
- asiakkaan/potilaan (yksilö, ryhmä, perhe ja yhteisö) arvostava kohtaaminen ja dialoginen vuorovaikutus
- näyttöön perustuva toiminta
- reflektiivinen työote
- asiakaspalvelun monimuotoisuus, muuttuva asiakkuus, käyttäjälähtöisyys ja kumppanuus asiakastyössä
- haastavien asiakastilanteiden ennakointi (AVEKKI)
- potilasohjauksen lähtökohdat
- moniammatillisuus asiakaspalvelussa
- salassapito- ja vaitiolovelvollisuus sosiaali- ja terveydenhuollossa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätiedot

Harjoituksiin osallistuminen ja pienryhmätyöskentely pakollista.