TR23SP Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma: TR23SP
Tunnus: TR23SP
Koulutuksen kuvaus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on röntgenhoitaja (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Röntgenhoitaja toimii näyttöön perustuvan kliinisen radiografian asiantuntijana terveydenhuollon monialaisissa työryhmissä. Röntgenhoitajan työssä korostuu potilaan/asiakkaan hoitaminen, teknologian hyödyntäminen ja lääketieteellisen säteilyn käyttö. Röntgenhoitajan ammatin ydinosaamisalueita ovat erilaiset kuvantamistutkimukset (röntgen-, ultraääni-, tietokonetomografia-, läpivalaisu- ja magneettitutkimukset) ja niihin liittyvät toimenpiteet, isotooppitutkimukset sekä sädehoito. Lisäksi potilaan/asiakkaan hoito ja ohjaus sekä lääketieteellisen säteilyn turvallinen käyttö ovat röntgenhoitajan ammatin ydinosaamisalueita. Röntgenhoitajan työtä ohjaavat kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön ohella röntgenhoitajan ammatin eettiset periaatteet. Röntgenhoitajat työskentelevät terveyskeskusten ja sairaaloiden röntgen-, isotooppi- ja sädehoito-osastoilla sekä yksityisillä lääkäriasemilla ja sairaaloissa. Röntgenhoitaja voi toimia myös säteilyturvallisuusvastaavana (STV) terveyskeskusten natiiviröntgen- ja hammasröntgentoiminnassa sekä eläinröntgentoiminnassa. Terveydenhuollon organisaatioiden lisäksi pieni osa röntgenhoitajista työskentelee terveydenhuoltoa palvelevissa yrityksissä (tuotekehittely, markkinointi, koulutus), teollisuuden ja ympäristöterveydenhuollon palveluksessa, ydinvoimaloissa, tutkimus- ja opetustehtävissä sekä eläinlääkintähuollossa.
Laillistaminen terveydenhuollon ammattihenkilöksi
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa röntgenhoitajan hakemuksesta terveydenhuollon laillistetuksi ammattihenkilöksi, röntgenhoitajaksi. Laillistamisen edellytyksenä on, että röntgenhoitajakoulutuksessa on suoritettu 210 op sekä opetussuunnitelman mukaiset sisällöt. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Röntgenhoitajan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.
Savonian koulutusten työelämäläheisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman rakenne on suunniteltu joustaviksi kokonaisuuksiksi. Opintojen joustavuuden takaavat virtuaaliopinnot, sosiaalisen median käyttö oppimisen välineenä ja vaihtoehtoisten osaamisen osoittamistapojen käyttäminen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on osa tätä prosessia (AHOT). Aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisessa opiskelijan on näytettävä, että hänellä on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista. Opiskelun henkilökohtaistamisen (HOPS) ja osaamisen kehittymisen tukena toimii opettajatuutori. Opiskelija antaa palautetta opintojen toteutumisesta sekä kuvaa opintojensa edistymistä blogissa.
Tutkinto-ohjelman opintojen joustavia toimintatapoja ovat esimerkiksi seuraavat:
- opiskelijat tekevät opintoihin liittyviä oppimistehtäviä työelämäyhteyksissä
- opiskelussa käytetään verkko-oppimisen ja sosiaalisen median välineitä
- opiskelijoiden aiemmin hankkimaa osaamista tunnistetaan osaamiskartoituksen avulla (AHOT)
- opiskelijan työelämässä hankkimaa osaamista voidaan opinnollistaa
- opiskelija voi osoittaa aikaisemmin hankittua osaamista esimerkiksi työelämässä tai oppilaitoksessa tapahtuvin näyttökokein
- opiskelija voi suorittaa osan opinnoistaan hankkeissa ja kansainvälisessä vaihdossa.
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmassa oppiminen perustuu Savonia-ammattikorkeakoulun opetuksen ja opiskelun strategiaan. Strategian mukainen oppimisnäkemys painottaa opiskelijan ammatillisen asiantuntemuksen kehittymistä ja sen tukemista opetuksella ja ohjauksella. Opiskelija on itseohjautuva ja omasta ammatillisesta kasvustaan ja kehittymisestään vastuun ottava yksilö. Opiskelijan ottaessa vastuun omasta opiskelustaan opettajan toiminta on oppijan oppimisen, osaamisen kehittymisen ja oppimisprosessin tukemista ja seurantaa ohjauksen avulla. Oppiminen on prosessi, jossa oppija muuttaa aikaisempia ajattelu- ja käsitejärjestelmiään vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Koulutuksessa korostuu opiskelijan itsenäinen opiskelu, jota lähiopetus ja -opiskelu tukevat.
Kansainvälistyminen on osa opiskelua. Alamme kirjallisuus on pääosin englanniksi, lisäksi potilaat ja työyhteisöt ovat yhä monikulttuurisempia. Opiskelijat voivat opiskella kansainvälisyyttä ja kulttuurista osaamista ulkomailla erilaisissa vaihto-ohjelmissa ja omassa oppilaitoksessa yhdessä kansainvälisten opiskelijoiden kanssa. Opiskelija voi halutessaan suorittaa valinnaisia kieliopintoja jotka sisällytetään osaksi henkilökohtaista opiskelu- ja urasuunnitelmaa. Kulttuurisia taitoja opiskelija voi harjoitella tuutoroidessaan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja toimimalla esimerkiksi maahanmuuttajayhteisöissä.
Ammattikorkeakoulussa opetuksen lähtökohtana ovat tämän päivän ja tulevaisuuden työelämävalmiudet. Opetussuunnitelmatyöhön ja sen kehittämiseen osallistuvat opettajien lisäksi opiskelijat ja työelämän asiantuntijat. Työelämävalmiuksien saavuttamisessa keskeistä on työelämässä tapahtuva ammattitaitoa edistävä harjoittelu, työelämässä eri menetelmiin liittyvät taitopajat autenttisissa ympäristöissä, asiantuntijaluennoitsijat, työelämän toimeksiannosta toteutettavat opinnäytetyöt ja erilaiset kehittämistehtävät sekä tutkinto-ohjelmassa käytössä olevat tietojärjestelmät ja sädehoidon annossuunnitteluun tarkoitettu ohjelma.
Arvioinnissa noudatetaan Savonia-ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen tavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kriteerit perustuvat opintojakson tavoitteisiin ja opiskelija saa opintojakson alkaessa tiedot arviointiperusteista. Opiskelijalla on myös oikeus saada tieto arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.