Innovaatiotoiminnan asiantuntija (YAMK): DYI25KY
Tunnus: DYI25KY
Koulutuksen kuvaus
Tutkinto tuottaa tulevaisuuden työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa monialaisen innovaatiotoiminnan eri ulottuvuuksista ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot vaativiin asiantuntija- ja johtamistehtäviin. Muotoilija (ylempi amk) on englanniksi Master of Culture and Arts (Amk-asetus 1129/2014).
Muotoilu-, tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaosaaminen ovat vihreän siirtymän ja kestävän liiketoiminnan jatkumisen edellytyksenä. Vastuulliseen liiketoimintaan kohdistuvat odotukset vaativat työelämän asiantuntijoilta ja johtajilta kykyä hallita monialaista innovaatiotoimintaa. Tämä tutkinto antaa erityisesti valmiuksia
- uusien ja luovien ajattelumallien ja toimintatapojen muotoiluun
- kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksien hahmottamiseen
- tiimin potentiaalin hyödyntämiseen epäselvässä ja muuttuvassa innovaatioympäristössä
- asiantuntijana toimimiseen luovassa tuotekehitysprosessissa
- monialaisen tuotekehitystiimin ja -prosessin johtamiseen
- kaupallistettavissa olevan tuotteen tai palvelun kehittämiseen.
YAMK-tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 ja se antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Ammatilliset ja yamk-tutkintojen yhteiset osaamistavoitteet on kuvattu opetussuunnitelman liitteissä. Ammatilliset osaamistavoitteet ovat
- asiakaslähtöinen ajattelu
- tuotekehitysosaaminen
- kaupallistamisosaaminen
- tiimityötaidot.
Opinnot muodostuvat koulutusalan ammattiopinnoista (20 op) ja monialaisista valinnaisista opinnoista (10 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
Tutkinto sisältää paljon mahdollisuuksia opiskelupolun personointiin. Tutkintoon voidaan sisällyttää Savoniassa tai muissa korkeakouluissa suoritettuja saman tasoisia opintoja edellyttäen, että ne ovat tutkinnon osaamistavoitteiden mukaisia. Opiskelija laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman (HOPS), jossa myös aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan. HOPSiin voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja edellyttäen, että opiskeluoikeusaika riittää tutkinnon suorittamiseen. Savonian henkilöstö ohjaa henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Opiskeluoikeusaika on 2 vuotta. Opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksilöllisen opiskeluaikataulun vuoksi ja on tyypillisesti työn ohessa opiskelevilla 1,5–2 vuotta. Päätoimisesti opiskelevalla opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä.
Opinnoissa käytetään tiimioppimisen periaatteita, joissa itseohjautuvuus, reflektiivisyys, tutkimuksellisuus sekä tiedon ja osaamisen jakaminen korostuvat. Opiskelu tapahtuu monialaisissa tiimeissä, joissa verkostoituminen sekä asiantuntijuuden vaihto ovat tärkeitä. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen.
Opinnot toteutetaan pääosin verkko-opintoina, jotka sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä tehtävää opiskelua. Opintojen aikana on mahdollisuus muutaman kerran tavata toisia opiskelijoita intensiivipäivissä kampuksella. Opinnot on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa. Oppimistehtävät ja opinnäytetyö voivat kytkeytyvät joko oman työpaikan ja toimintaympäristön kehittämiseen tai opintojen aikana tunnistettuun laajempaan kehittämisilmiöön.
Kunkin opintojakson arviointi perustuu arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa. Opinnäytetyön ja monialaisten valinnaisten opintojen arviointikriteerit ovat opetussuunnitelman liitteenä.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DYI25KY-1001 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||
DYI25KY-1002 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||
4_INX9000 | Innovaatioprosessi | 20 | |||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | |||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | |||||||||||
YXMON1 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | |||||||||||
YXMON1-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | |||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | |||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | |||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | |||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | |||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | |||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | |||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | |||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | |||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | |||||||||||
YX00BN42 | Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen - yPolku1 | 5 | |||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | |||||||||||
YX00BN44 | Moninaisuus työyhteisön voimavarana | 5 | |||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | |||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | |||||||||||
YX00BO94 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | |||||||||||
YX00BO95 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | |||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | |||||||||||
YX00BN43 | Vastuullisuus organisaation ytimessä | 5 | |||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | |||||||||||
Yhteensä | 60 | 23.3 | 26.7 | 0 | 23.3 | 18.3 | 8.3 | 0 | 23.3 | 18.3 | 8.3 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.