Ekososiaalisen kestävyyden muotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YA00BE20
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Eeri Pihlajakari
- Katri Savolainen
- Ilkka Kettunen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa tunnistaa ja lähestyä kestävän tulevaisuuden haasteita ja tuottaa ratkaisuja muotoiluajattelun keinoin itsenäisesti ja tiimin jäsenenä,
- osaa analysoida ja soveltaa ekososiaalisen kestävyyden ja ekososiaalisen sivistyksen käsitteitä*),
- osaa arvioida kriittisesti hyvinvoinnin edellytyksiä ja esteitä osana ekososiaalista kestävyyttä,
- osaa suunnitella tuotteita, palveluita ja ympäristöjä ekososiaalisen kestävyyden ja inhimillisen turvallisuuden lähtökohdista ja
- osaa soveltaa ekososiaalisen kestävyyden periaatteita arjen osallisuustyössä.
Sisältö
- Luovat ja systemaattiset muotoiluajattelun menetelmät ja prosessit
- Ekososiaalisen kestävyyden ja ekososiaalisen sivistyksen käsitteet *)
- Ekososiaalinen hyvinvointi ja osallisuus
- Ekososiaalisesti kestävä ja turvallinen tila
- Arjen osallisuustyö ja vaikuttavuus hybrideissä konteksteissa
Oppimateriaalit
Aiheeseen liittyvä ajankohtainen oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Suositeltava oppimateriaali:
Dekker, T. 2020. Design thinking. Routledge. Saatavissa: https://savonia.finna.fi/Record/savonia.994822065806248.
Kansalaistieteen suositus 2022. Vastuullisen tieteen julkaisusarja 5:2022. Helsinki: Tiedonjulkaisemisen neuvottelukunta ja tieteellisen seuran valtuuskunta. Verkkojulkaisu.
Kestävä kaupunki -ohjelman julkaisut, raportit ja oppaat. Saatavissa: https://kestavakaupunki.fi/julkaisut.
Salonen, Arto 2014. Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagoginen aikakausikirja 2014, s. 32-62. Sosiaalipedagoginen seura. Saatavissa: https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/122634.
Towards Eco-Welfare State: Orchestrating for Systematic Impact (ORSI – Kohti kesätävää hyvinvointivaltiota) -hankkeen julkaisut. Saatavissa: https://www.ecowelfare.fi/.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan vuosittain 1. lukukaudella (syksy)
*) Ekososiaalisessa viitekehyksessä yhdistyvät kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien (ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen) käsitykset luonnonympäristön ja ihmisen välisestä suhteesta sekä kokonaisvaltaisesta hyvinvointiin tähtäävästä osaamisesta ja yhteistoiminnasta. Ekososiaaliseen sivistykseen kuuluu kyky huolehtia inhimillisestä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista sekä edelleen koko planeetan kestävyydestä.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden kestävän kehityksen lähtökohtia 5 op
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 25.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous - YAMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
55 - 60
Opettaja
- Katri Savolainen
- Ilkka Kettunen
- Ulla Pekkarinen
- Timo Ovaskainen
Opiskelijaryhmät
-
YA24SYKestävän tulevaisuuden asiantuntija (YAMK)
Toteutuksen kuvaus
Ekososiaalisen kestävyyden muotoilu -opintojakso sisältyy Kestävän tulevaisuuden asiantuntija (YAMK) -tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaisiin opintoihin. Opintojakso inspiroi löytämään muotoiluajattelun keinoin uusia ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä ratkaisuja erilaisiin hyvinvoinnin ja ympäristöjen haasteisiin.
Opetus toteutetaan eri alojen asiantuntijoiden johdolla ja opetuksessa sovelletaan tiimioppimisen pedagogisia periaatteita. Opintoihin sisältyy kontaktiopetusta Kuopion Savilahden kampuksella, monialaista tiimityöskentelyä verkossa ja itsenäistä opiskelua.
Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointeihin ja opettajien arviointiin. Numeerisen arvioinnin perusteena on Savonian monialaisten yamk-opintojaksojen arviointikriteerit.
Toteutuksen aikataulu:
07.09.2024 kontaktiopetus klo 8-15 (Mic-D2024)
11.09.2024 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Zoom)
18.09.2024 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Zoom))
25.09.2024 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Zoom)
02.10.2024 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Zoom)
09.10.2024 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Zoom)
23.10.2024 kontaktiopetus klo 9-14 (Zoom)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö
Kontaktiopetus 23 tuntia
Tiimityöskentely 54 tuntia
Itsenäinen opiskelu 58 tuntia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Monialaisen opiskelijatiimin käytännön projektityönä laadittava muotoilutehtävä liittyy työelämälähtöisen ongelman ratkaisuun.
Kurssi sisältää mahdollisuuksia oppia ja verkostoitua eri alojen ammattilaisten kanssa.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden kestävän kehityksen lähtökohtia 5 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aiheeseen liittyvä ajankohtainen oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Suositeltava oppimateriaali:
Dekker, T. 2020. Design thinking. Routledge. Saatavissa: https://savonia.finna.fi/Record/savonia.994822065806248.
Foster, Kaisa, Heikkinen, Hannu L T., Nyberg, Christer, Saari, Antti ja Salonen, Arto O. (toim.) 2023. Kertomuksia kestävästä elämästä. Helsinki: Into Kustannus Oy. Saatavissa: https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/29756/1685949567230170207.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Towards Eco-Welfare State: Orchestrating for Systematic Impact (ORSI – Kohti kestävää hyvinvointivaltiota) -hankkeen julkaisut. Saatavissa: https://www.ecowelfare.fi/.
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritus on mahdollista uusia täydentämällä käytännön projektityötä ja / tai sen toteutuksen osia.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 27.10.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK yhteiset
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 55
Opettaja
- Katri Savolainen
- Ilkka Kettunen
- Ulla Pekkarinen
- Timo Ovaskainen
Opiskelijaryhmät
-
YA23SYYlempi AMK, Kestävän tulevaisuuden asiantuntija
Toteutuksen kuvaus
Ekososiaalisen kestävyyden muotoilu -opintojakso sisältyy Kestävän tulevaisuuden asiantuntija (YAMK) -tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaisiin opintoihin. Opintojakso inspiroi löytämään muotoiluajattelun keinoin uusia ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä ratkaisuja erilaisiin hyvinvoinnin ja ympäristöjen haasteisiin.
Opetus toteutetaan eri alojen asiantuntijoiden johdolla ja opetuksessa sovelletaan tiimioppimisen pedagogisia periaatteita. Opintoihin sisältyy kontaktiopetusta Kuopion Savilahden kampuksella, monialaista tiimityöskentelyä verkossa ja itsenäistä opiskelua.
Opintojakson arviointi perustuu itsearviointiin, vertaisarviointeihin ja opettajien arviointiin. Numeerisen arvioinnin perusteena on Savonian monialaisten yamk-opintojaksojen arviointikriteerit.
Toteutuksen aikataulu:
16.9.2023 kontaktiopetus klo 8-15 (luokkatila D2024 + D2025)
21.9.2023 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Teams)
28.9.2023 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Teams)
5.10.2023 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Teams)
12.10.2023 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Teams)
23.10.2023 ohjauswebinaari klo 16.00-17.30 (Teams)
27.10.2023 kontaktiopetus (päätösseminaari) klo 9-15 (luokkatila D2024 + D2025)
Opiskelijan ajankäyttö
Kontaktiopetus 13 tuntia
Ohjauswebinaarit 7,5 tuntia
Tiimityöskentely 74,5 tuntia
Itsenäinen opiskelu 40 tuntia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Monialaisen opiskelijatiimin käytännön projektityönä laadittava muotoilutehtävä liittyy työelämälähtöisen ongelman ratkaisuun.
Kurssi sisältää vierailuluentoja alan asiantuntijoilta, opintomatkoja kestävään muotoiluun liittyviin yrityksiin tai järjestöihin sekä muita mahdollisuuksia oppia ja verkostoitua muotoilualan ammattilaisten kanssa.
Esitietovaatimukset
Tulevaisuuden kestävän kehityksen lähtökohtia 5 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson teemoihin liittyvä ajankohtainen oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Suositeltava oppimateriaali:
Dekker, T. 2020. Design thinking. Routledge. Saatavissa: https://savonia.finna.fi/Record/savonia.994822065806248.
Kansalaistieteen suositus 2022. Vastuullisen tieteen julkaisusarja 5:2022. Helsinki: Tiedonjulkaisemisen neuvottelukunta ja tieteellisen seuran valtuuskunta. Verkkojulkaisu.
Kestävä kaupunki -ohjelman julkaisut, raportit ja oppaat. Saatavissa: https://kestavakaupunki.fi/julkaisut.
Salonen, Arto 2014. Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagoginen aikakausikirja 2014, s. 32-62. Sosiaalipedagoginen seura. Saatavissa: https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/122634.
Towards Eco-Welfare State: Orchestrating for Systematic Impact (ORSI – Kohti kesätävää hyvinvointivaltiota) -hankkeen julkaisut. Saatavissa: https://www.ecowelfare.fi/.
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritus on mahdollista uusia täydentämällä käytännön projektityötä ja / tai sen toteutuksen osia.