InnoTech-liiketoiminta (YAMK): LYI23KY
Tunnus: LYI23KY
Koulutuksen kuvaus
Liiketalouden, tekniikan ja muotoilun yhteisessä InnoTech-liiketoiminta (YAMK) -tutkinto-ohjelmassa syvennytään konkreettisten liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen innovaatioprosessiopintojen (20 op) avulla. Innovaatioprosessiopintojen taustalla on käytetty uutta ISO 56000- standardiperhettä. Keskeisinä teemoina ovat asiakastarpeen tunnistaminen ja asiakasymmärrys, tuotteen tai palvelun konseptointi ja suunnittelu sekä liiketoimintapotentiaalin arviointi ja myyntitaidot. Tavoitteena on oppia hallitsemaan innovaatioprosessin eri vaiheet ja luoda kaupallistettava tuote tai palvelu. Opiskelu tapahtuu monialaisissa tiimeissä, joissa verkostoituminen sekä asiantuntijuuden vaihto ovat tärkeitä.
Innovaatioprosessiopintojen lisäksi opiskelija sisällyttää tutkintoonsa myös muita henkilökohtaista osaamisprofiiliaan täydentäviä ja innovaatioprosessia tukevia opintoja sekä laajan opinnäytetyön.
Tutkinto-ohjelmassa kehitetään osaamista, jota tarvitaan liiketoiminnan kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä, innovaatioiden johtamisessa sekä yrittäjänä toimimisessa. Opiskelija saa valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen omassa työssään ja sen kehittämisessä. Opinnoissa vahvistetaan myös opiskelijoiden tiimityöskentelytaitoja ja kansainvälisiä valmiuksia.
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 opintopistettä ja tutkintonimike on tradenomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa ja osaamista liiketalouden alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto (esim. Kauppatieteiden maisterin tutkinto). Tradenomi (ylempi AMK) on englanniksi Master of Business Administration (Amk-asetus 1129/2014).
Asiantuntijuuden kehittyminen
Tradenomin (ylempi AMK) koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (Kansallinen viitekehys).
Tradenomin (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja monikansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
InnoTech-liiketoiminta YAMK-koulutuksen opetussuunnitelma on laadittu niin, että alakohtaiset ammattiopinnot muodostavat toisiaan tukevan monialaisen ja tiimeissä toteutettavan opintokokonaisuuden. Myös muut opinnot tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
InnoTech-liiketoiminta YAMK-koulutuksen opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Tradenomi (ylempi AMK) -opinnot ovat 90 opintopistettä. Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat syventävistä alakohtaisista opinnoista (30 op, joista osa vaihtoehtoisia), opinnäytetyöstä (30 op) ja Savonian monialaisista valinnaisista opinnoista (30 op). Monialaiset opinnot liittyvät toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä asiantuntijaorganisaation johtamiseen, ja niihin voidaan sisällyttää myös muissa oppilaitoksissa suoritettuja saman tasoisia opintoja. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat jo opintojensa alkuvaiheessa. Opinnäytetyö voi liittyä innovaatioprosessin tuloksena syntyneeseen ratkaisuun tai muuhun opiskelijan valitsemaan aiheeseen. Opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
InnoTech-liiketoiminta YAMK -koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Tutkinto-ohjelman opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia ja osaamista työelämästä. Tämä osaaminen jaetaan tiimissä samalla tunnistaen tiimin kehittämistarpeet.
Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli osana tiimiä on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Lisäksi hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa verkkoympäristössä opiskelu, itsenäinen opiskelu, käytännön työ, lähiopetus ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä myös oman työpaikkansa kehittämiseen.
Ryhmään valitaan 20 insinööri YAMK, 20 tradenomi YAMK ja 10 muotoilija YAMK opiskelijaa. Opiskelijoista muodostetaan monialaisia noin viiden henkilön tiimejä, jotka työskentelevät yhdessä ensimmäisen vuoden innovaatioprosessiopintojen (20 op) ajan. Opiskelu alkaa tammikuussa 2022 myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana orientaatiolähijaksolla.
Innovaatioprosessiopinnoissa lähitapaamisia on neljä, kaksi kertaa lukukaudessa. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio. Muuten näiden opintojen opiskelu tapahtuu verkossa osana tiimiä.
Valinnaiset opinnot suoritetaan pääasiassa yksilötöinä ja niiden toteutustavat vaihtelevat kontaktiopetuksen osalta. Opinnoista merkittävä osa on mahdollista suorittaa myös verkossa omaan tahtiin opiskellen, mikä tuo joustavuutta opintojen aikataulutukseen.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Suuri osa yhteisistä opinnoista on mahdollista suorittaa englannin kielellä. Osa oppimistehtävistä raportoidaan englannin kielellä. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LYI23KY-1009 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | ||||||||||||||||
LYI23KY-1010 |
Pakolliset alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||
4_INX9000 | Innovaatioprosessi | 20 | ||||||||||||||||
LYI23KY-1011 |
Valinnaiset alakohtaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||
4_LLYA802 | Tulevaisuuden johtajuus | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA670 | Liiketoiminnan luova kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA680 | Asiakkuuksien ja myynnin johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA115 | Strateginen talouden ohjaus | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA220 | Huippumyyjä ja myymisen taito | 5 | ||||||||||||||||
4_MJF9136 | Professional Communication | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA255 | yPolku2 - Ideasta asiakastyöhön | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA260 | yPolku3 - Liiketoiminnan käynnistäminen | 5 | ||||||||||||||||
4_LLYA210 | Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen liiketoiminnassa | 5 | ||||||||||||||||
4_MYA500 | Johtamisen psykologia | 5 | ||||||||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 20 | 50 | 10 | 0 | 20 | 30 | 20 | 5 | 5 | 0 | 20 | 30 | 20 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.