Siirry suoraan sisältöön

InnovaatioprosessiLaajuus (20 op)

Tunnus: 4_INX9000

Laajuus

20 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää innovaatioprosessin kokonaisuuden ja sen vaiheistuksen. Opiskelija osaa toimia osana monialaista tiimiä.

Opiskelija osaa kartoittaa alan toimintaympäristöön liittyviä asiakastarpeita. Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa tiedon hankkimista. Opiskelija pystyy perustelemaan ja selittämään tuotekehityksen lähtökohdat asiakas- ja liiketoimintalähtöisesti. Opiskelija osaa arvioida ja yhdistää keräämäänsä tietoa kriittisesti osana tiimiä.

Opiskelija osaa tuottaa riittävästi ideoita asiakastarpeen ratkaisemiseksi sekä osaa määritellä ideoiden valintakriteerit. Opiskelija osaa valita jatkokehitykseen menevän konseptin.

Opiskelija ymmärtää tuotekehitysprosessin kulun, tuotteen tai palvelun konseptointivaiheesta suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa arvioida toteutettavuutta ja laatia liiketoimintamallin. Opiskelija hallitsee projektiraportoinnin.

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida kehitetyn tuotteen tai palvelun kannattavuutta ja liiketoimintapotentiaalia. Hän osaa viestiä uskottavasti ratkaisun mahdollisuuksista rahoittajille, kumppaneille ja asiakkaille.

Sisältö

Opintojakso koostuu neljästä vaiheesta: 1) asiakasymmärrys, 2) tuotteen tai palvelun konseptointi, 3) tuotteen tai palvelun suunnittelu ja toteuttaminen, sekä 4) liiketoiminnan suunnittelu. Keskeisinä prosessin läpileikkaavina teemoina ovat mm. asiakaslähtöinen ajattelu, liiketoimintapotentiaalin ja kannattavuuden arviointi, myyntitaidot, verkostot ja kumppanuudet, suojaukset ja riskien hallinta sekä projektin suunnittelu, hallinta ja dokumentointi.

Vaihe 1, asiakasymmärrys (5 op):
- Toimintaympäristön kartoitus
- Asiakaspotentiaalin tunnistaminen eri menetelmin
- Päätöksenteon kriteerien kehittäminen
- Ratkaistavan ongelman kiteyttäminen

Vaihe 2, tuotteen tai palvelun konseptointi (5 op):
- Uusien ratkaisuideoiden tuottaminen luovin menetelmin
- Mahdollisten ratkaisujen kehittely
- Valintakriteerien määrittely: ensisijaiset ideat ja potentiaaliset ratkaisut
- Konseptien kehittäminen liiketoiminnallinen potentiaali huomioiden

Vaihe 3, tuotteen tai palvelun suunnittelu ja toteuttaminen (5 op):
- Jatkokehitettävän konseptin kriittinen arviointi
- Valitun tuotteen tai palvelun edelleen kehittäminen
- Liiketoimintamallin määrittely

Vaihe 4, liiketoiminnan suunnittelu (5 op):
- Ratkaisun markkinoinnin suunnittelu
- Myynnin edistämisen suunnittelu
- Liiketoimintasuunnitelman laadinta ja esittäminen
- Liikeidean myynti rahoittajalle

Oppimateriaalit

Teams-alustalla jaettava materiaali.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 22.11.2024

Laajuus

20 op

T&K-osuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - YAMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

21 - 50

Opettaja
  • Arja Soramäki
  • Özerk Göker
  • Hannu Oksanen
  • Veli-Matti Tolppi
  • Ilkka Kettunen
  • Hanna Kemppainen
  • Anssi Suhonen
  • Ulla Pekkarinen
  • Timo Ovaskainen
Ajoitusryhmät
  • Avoin_amk (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • DYI24KY
    Muotoilu, Innovaatiotoiminnan asiantuntija (ylempi AMK)
  • LYI24KY
    Liiketalous, Innovaatiotoiminnan asiantuntija (ylempi AMK)
  • EJI24KY
    Tekniikka, Innovaatiotoiminnan asiantuntija (ylempi AMK)
Koulutusryhmat
  • Avoin_amk

Toteutuksen kuvaus

Kyseessä on opintokokonaisuus, joka kestää vuoden ajan, ja osallistuminen vaatii sitoutumista koko ajanjaksolle.

Vuoden aikana järjestetään useita tapaamisia kampuksella ja lisäksi pienryhmätapaamisia verkossa viikottain. Projektityössä tulee osallistua kaikkiin vaadittuihin tehtäviin ja tapaamisiin.

Tapaamiset tarjoavat mahdollisuuden oppia ja osallistua aktiivisesti yhteisöön sekä hankkia uutta tietoa ja uusia taitoja.

Opiskelu tapahtuu monialaisissa tiimeissä ja oppimisalustana käytetään MS Teamsia. Tiimit voivat myös käyttää apuna muita verkkoalustoja.

Innovaatioprosessin vaiheista laaditaan tiimeittäin kirjallinen ja suullinen raportti sekä loppuraportti (lokikirja), projektitöiden toteutus käytännössä.

Lukuvuonna pidetään aluksi orientaatiopäivät (3 pv), 3 kertaa lähipäivät (2 pv) sekä päätöstilaisuus (Leijonan kita, Gaalaillallinen ja päätöstilaisuus, 2 pv).

Tilat B5014 + B5015
11.1 klo 12-19
12.1 klo 9-16
13.1. klo 9-15
15.3. klo 12-19
16.3. klo 9-15
17.5. klo 12-19
18.5. klo 9-15
20.9. klo 12-19
21.9. klo 9-15
15.11 klo 14-22
16.11 klo 10-15
(Muutokset mahdollisia)

Opiskelijan on luettava n. 20 kpl aiheseen liittyviä kirjoja ja tehtävä niistä lyhyet reflektiot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö

Teoreettisesti laskettuna 20 op tarkoittaa opiskelijan työtä n. 535 h. Tästä suurin osa toteutuu tiimien keskinäisessä työskentelyssä. Yhteisten lähipäivien osuus ajankäytöstä on n. 115 h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävässä on mahdollisuus yritysyhteistyöhön

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teams-alustalla jaettava materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille

ARVIOINTI tehdään ennalta julkaistavan arviointilomakkeen avulla. Kokonaisarviointi muodostuu seuraavista osakokonaisuuksista:

1. Lokikirja 70% (valmentajien arvio prosessista ja lopputuloksesta)
2. Leijonankidassa saatu palaute 20% (ulkopuolinen arvio lopputuloksesta)
3. Itsearviointi 10% (tiimin ja sen jäsenten arvio tiimin toiminnasta, prosessista ja lopputuloksesta)

Lisäksi jokaisella tiimin jäsenellä täytyy olla suoritettuna 40 lukupistettä tiimin arvosanan saamiseksi.

Avoimen amk:n opiskelijoille opintomaksu on 200 euroa. Vaihtoehtona on myös vuosimaksu 350 €, joka kattaa 12 kuukauden opintomaksut.
Savonian tutkinnoista valmistuneet voivat vuoden sisällä valmistumisestaan aloittaa opinnot maksutta Savonian avoimessa ammattikorkeakoulussa. Opiskeluoikeus on vuoden mittainen.