Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK): TYDA23KY
Tunnus: TYDA23KY
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike on Bioanalyytikko (ylempi AMK), Ensihoitaja (ylempi AMK), Fysioterapeutti (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Röntgenhoitaja (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Sosionomi (ylempi AMK), Suuhygienisti (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa digitalisaation ja hyvinvointiteknologian näkökulmista ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk) on englanniksi Master of Social Services and Health Care (Amk-asetus 1129/2014).
Asiantuntijuuden kehittyminen
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (ylempi AMK) koulutuksessa vahvistetaan digitalisaation asiantuntijaosaamista sosiaali- ja terveysalalla. Asiantuntijuutta luonnehtivat näyttöön perustuva tieto digitalisaation ja hyvinvointiteknologian kehittämiskohteista ja muutostarpeista sosiaali- ja terveysalalla niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Digitalisaation asiantuntijan työ toteutuu sosiaali- ja terveysalan parissa uudistamalla toimintamalleja digitalisaation keinoin sekä jalkauttamalla digitaalisia ratkaisuja käytäntöön. Opinnoissa vahvistetaan potilas- ja asiakastarpeesta lähtevää digitaalisten ja hyvinvointiteknologian ratkaisujen käyttöönottoon- ja käyttöprosesseihin liittyviä valmiuksia huomioiden tuotekehityksen ja hankintatoimen merkitys sekä tietoturva- ja tietosuojanäkökulmat. Digitalisaation asiantuntijan osaamisvaatimukset ovat kansainvälisesti yhdenmukaiset. Opinnoissa vahvistetaan myös opiskelijoiden kansainvälisiä valmiuksia.
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (NQF) (kansallinen viitekehys).
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu yleisistä ja ammatillisista kompetensseista.
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja -kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Jatkuva oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla ylempi AMK -opinnot ovat 90 opintopistettä.
Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta ja 90 op:n laajuinen koulutus 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat syventävistä alakohtaisista opinnoista (30 op), opinnäytetyöstä (30 op) ja monialaisista valinnaisista opinnoista (30 op). Valinnaisiin opintoihin voidaan sisällyttää myös muissa oppilaitoksissa suoritettuja saman tasoisia opintoja. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitetaan koulutuksen alussa. Opinnäytetyö sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -osuuden (5 op)
Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä vaihtelee tutkintoohjelmittain ja tyypillisesti 0-2pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Opinnot voi suorittaa kokonaan verkko-opintoina. Jotta digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla koulutuksessa saavutetaan riittävän syvällinen, laaja ja monipuolinen tietojen, taitojen ja pätevyyden taso, opetuksessa hyödynnetään asiantuntijaopetusta, työelämää, simulaatioita, seminaareja ja työpajatyöskentelyä. Koulutuksessa edellytetään opiskelijan oman aktiivisuutta ja kriittisyyttä ja siinä tuetaan reflektiotaitojen kehittymistä.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.