Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (YAMK): TYM23KY
Tunnus: TYM23KY
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä - ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike Ensihoitaja (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Sosionomi (ylempi AMK) ja Terveydenhoitaja (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa mielenterveyden ja päihdetyön alalta, sekä antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) on englanniksi Master of Health Care tai Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) tavoitteena on opiskelijan mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijaosaamisen kehittyminen. Tutkinto-ohjelma tuottaa monitasoista osaamista ymmärtää, soveltaa, analysoida, arvioida ja luoda uusia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyöhön työelämän käytännön konteksteissa. Opiskelija kehittyy omalle alalleen soveltuvan ja sovellettavan mielenterveys- ja päihdetyön tutkitun tiedon hankkimisessa ja sen analysoinnissa sekä edelleen soveltamisessa omassa työssään ja sen kehittämisessä.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) koulutuksessa vahvistetaan mielenterveys- ja päihdetyöhön liittyvää asiantuntijaosaamista. Tutkinnon suorittanut osaa toteuttaa tutkimustietoon ja näyttöön perustuvia mielenterveyttä ja päihteettömyyttä edistäviä ja vahvistavia toimia. Hän osaa ennaltaehkäistä mielenterveyttä ja päihteettömyyttä uhkaavia tekijöitä tunnistaa ja toimia niitä vähentävästi toimintaympäristössään. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjällä on tiedot ja taidot kehittää asiakkaan osallisuutta korostavia palveluja. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjän osaamisvaatimusten taso on kansainvälisesti yhdenmukainen. Opintojen aikana opiskelija vahvistaa kansainvälistä osaamistaan.
Mielenterveys- ja päihdetyö kehittäjä -(ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (NQF) (kansallinen viitekehys).
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu yleisistä ja ammatillisista kompetensseista.
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monitoimijuus ja monialaisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä- ylempi AMK opinnot ovat 90 opintopistettä. Kokopäiväisesti opiskelevalla opiskelijalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 2–3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat syventävistä alakohtaisista opinnoista (30 op), Savonian monialaisista valinnaisista opinnoista (30 op) ja opinnäytetyöstä (30 op). Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Opinnäytetyön suunnittelu aloitetaan koulutuksen alussa. Opinnäytetyö 30 op sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -osuuden (5 op).
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -ylempi AMK koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjän työtä ja toimenkuvaa luonnehtii mielenterveys- ja päihdetyön erikoisosaamisen syvyys, tehtävän laaja-alaisuus sekä toiminnan vastuullisuus ja autonomisuus. Työtä tehdään monitoimijaisesti erilaisissa mielenterveys- ja päihdetyötä toteuttavissa yksityisissä ja julkisissa palveluorganisaatioissa. Jotta mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -koulutuksessa saavutetaan syvällinen, laaja ja monipuolinen tietojen, taitojen ja pätevyyden taso, opetuksessa hyödynnetään tarpeen mukaan asiantuntijaopetusta, työelämää, simulaatioita, seminaareja ja työpajatyöskentelyä. Koulutuksessa edellytetään opiskelijan oman aktiivisuutta ja kriittisyyttä ja siinä tuetaan reflektiotaitojen kehittymistä.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TYM23KY-1008 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
TYM23KY-1009 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
4_TYMVAI1 | Mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnallinen vaikuttavuus | 5 | ||||||||||||||||
4_TYMST1 | Strateginen mielenterveys- ja päihdetyön edistäminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYMTE1 | Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistäminen | 5 | ||||||||||||||||
4_TYMPAK1 | Mielenterveys ja päihdepalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen | 10 | ||||||||||||||||
4_TYDA10 | Digitaaliset ratkaisut sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 20 | 30 | 10 | 0 | 20 | 20 | 10 | 5 | 5 | 0 | 20 | 20 | 10 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.