Siirry suoraan sisältöön

Luova ja kehittyvä ihminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SS00BJ82

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marjaana Tuovinen
  • Kaija Rautaparta-Pennanen

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tarkastella ihmistä psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena
- osaa kuvata kehityspsykologian ja elämänkaaripsykologian teorioita
- nimetä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja kehitystehtäviä ihmisen elämänkaaressa
- tarkastella kasvuympäristön ja elinympäristön merkitystä ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- kuvata sosiaalisen vuorovaikutukseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen liittyviä teorioita
- kuvata ihmisen persoonallisuuden kehitykseen liittyviä teorioita
- tunnistaa ihmisen elinikäisen kasvun tarpeita sekä ympäristön merkityksen kasvua mahdollistavana ja rajoittavana tekijänä
- tarkastella luovien työtapojen merkitystä ihmisen kasvun - ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

- kasvu- ja muutosprosessit ihmisen elämänkaaressa ja elämänkulussa,
- kehitystehtävät ja kehityskriisit elämänkaaressa,
- persoonallisuus, identiteetti, minäkäsitys ja temperamentti,
- vuorovaikutus ja sosioemotionaalinen kehitys,
- kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus,
- ihmisen luovuus, minäntarinat - ja elämänkaarityöskentely.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kuopion toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Anne-Mari Hyvönen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS24KV
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
  • SS24KVR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, verkkototeutus
  • SS24KVE
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, etäryhmä

Toteutuksen kuvaus

Luova ja kehittyvä ihminen opintojakso 5op ryhmä SS24KV, SS24KVR, SS24KVE.

Opintojaksolla perehdytään ihmisen kasvuun, kehitykseen ja niihin vaikuttaviin tekijöihin, elämänkaareen sekä minäkäsitykseen ja identiteettiin.

Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnettävät pedagogiset menetelmät ovat flipped learning, tiimityöskentely, osallistava verkkotyöskentely.

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Yksilötehtävä 1-3 hyv/hyl
2) Yksilötehtävä (h-5)

Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö

5op, yhteensä 135h
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle oppimisympäristö.

Ahonen, T., Lyytinen, H. & Nurmi, J-E. 2014: Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus.
Karjalainen, A-L. 2019. (toim.) teos: Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle.
Lehtinen Erno, Lerkkanen Marja-Kristiina ja Vauras Marja. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-kustannus.
Määttä, Paula ja Puukari, Anne 2016.Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa. Jyväskylä. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen K., Kuorelahti M. & Alila S. 2017. (toim.): Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetus.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

14.12.2023 - 29.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan erillisopintokokonaisuus
Opettaja
  • Marjaana Tuovinen
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • JOA24VAR
    Varhaiskasvatuksen sosionomi, JOTPA

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tarkastella ihmistä psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena
- osaa kuvata kehityspsykologian ja elämänkaaripsykologian teorioita
- nimetä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja kehitystehtäviä ihmisen elämänkaaressa
- tarkastella kasvuympäristön ja elinympäristön merkitystä ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- kuvata sosiaalisen vuorovaikutukseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen liittyviä teorioita
- kuvata ihmisen persoonallisuuden kehitykseen liittyviä teorioita
- tunnistaa ihmisen elinikäisen kasvun tarpeita sekä ympäristön merkityksen kasvua mahdollistavana ja rajoittavana tekijänä
- tarkastella luovien työtapojen merkitystä ihmisen kasvun - ja kehityksen tukemisessa

Sisältö:

- kasvu- ja muutosprosessit ihmisen elämänkaaressa ja elämänkulussa,
- kehitystehtävät ja kehityskriisit elämänkaaressa,
- persoonallisuus, identiteetti, minäkäsitys ja temperamentti,
- vuorovaikutus ja sosioemotionaalinen kehitys,
- kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus,
- ihmisen luovuus, minäntarinat - ja elämänkaarityöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Katso lisätietoja opiskelijalle.

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson laajuus 5 op = 135 t.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheiset oppimistehtävät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarkempi oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään opintojen alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritustavat:

Verkossa toteutettavat tapaamiset, itsenäisesti/ryhmässä laadittavat oppimistehtävät ja raportin kokoaminen, ryhmätyöskentely ja itsearviointi. Tarkempi kuvaus esitetään opintojen alkaessa.