SS25KV Sosionomin tutkinto-ohjelma: SS25KV
Tunnus: SS25KV
Koulutuksen kuvaus
Sosionomin tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on sosionomi (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Sosionomi AMK-tutkinto vastaa muuttuviin yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Koulutuksen aikana saat asiantuntevan ja työelämätarpeisiin vastaavan osaamisen. Sosionomiksi valmistuttuasi työskentelet sosiaaliohjauksen, varhaiskasvatuksen tai rikosseuraamusalan asiantuntijana kuntien, hyvinvointialueiden, yritysten ja järjestöjen palveluksessa sekä itsenäisenä ammatinharjoittajana. Sosionomina työllistyt valmistuttuasi esimerkiksi sivistys- ja koulutoimen, vammaistyön, maahanmuuttajatyön, lastensuojelun, työhallinnon, Kansaneläkelaitoksen ja rikosseuraamusalan erilaisiin tehtäviin.
Sosionomi AMK-tutkinnon suorittanut on sosiaalialan osaaja, jonka työssä korostuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot, ohjausosaaminen, sosiaalialan työmenetelmätaidot ja verkosto-osaaminen. Valmistuttuasi osaat uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia toiminta- ja tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin. Sosionomina tunnet alan lainsäädännön, hyvinvointia ja turvallisuutta tuottavan palvelujärjestelmän, sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt sekä erilaiset palvelujen tuottamisen muodot. Sosionomina osaat ennakoida yhteiskunnallisia muutoksia ja olet mukana tuottamassa ja kehittämässä asiakaslähtöisiä sosiaalipalveluja. Tutkinnon myötä osaat hyödyntää erilaisia digitaalisia alustoja ja kehittää asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita. Tunnistat hyvinvointiteknologian, robotiikan, tekoälyn yms. mahdollisuudet alalla. Tulevilta sosiaalialan asiantuntijoilta edellytetään valmiuksia uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja olemassa olevilla voimavaroilla, hyödyntää työssä tieto- ja viestintätekniikkaa sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin.
Ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on antaa tutkimukseen ja tieteellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin sekä tukea yksilön ammatillista kasvua. Lisäksi tavoitteena on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa soveltavaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Savonia-ammattikorkeakoulun tavoitteena on palvella Pohjois-Savon maakuntaa ja laajemminkin Itä-Suomen aluetta, jonka elinvoimaisuuteen vaikuttaa jatkuvasti muuttuva ja kansainvälistyvä toimintaympäristö.
Tutkintonimikettä sosionomi (AMK) vastaava ammattinimike sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuuslain mukaan on sosiaaliohjaaja (272/2005 § 6).
Varhaiskasvatuslaki 13.7.2018/540 27 § määrittää varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden seuraavasti: Kelpoisuusvaatimuksena varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin on vähintään sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyvät varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot, joista voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, tai sosionomin tutkinto, jota on täydennetty mainituilla opinnoilla.
Sosionomin (AMK) ammatillista osaamista voidaan kuvata sekä yleisillä että koulutusohjelmakohtaisilla kompetensseilla (osaamisalueilla). Yleiset kompetenssit ovat kaikille ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja ammatillisen osaamisen kehittymiselle.
Laillistaminen sosiaalihuollon ammattihenkilöksi:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa sosionomin hakemuksesta ja tutkinnon antaneen ammattikorkeakoulun ilmoituksesta sosiaalihuollon laillistetuksi ammattihenkilöksi, sosionomiksi. Laillistamisen edellytyksenä on, että sosionomikoulutuksessa on suoritettu 210 op sekä opetussuunnitelman mukaiset sisällöt. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia, näin ne tukevat opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä alalla. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan linkittyminen.
Opetus perustuu sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja integratiiviseen pedagogiikkaan. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan opiskelija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedonhakijana, kriittisenä arvioijana sekä tiedonrakentajana vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opiskelija rakentaa tietoa kokemuksistaan sekä liittää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä reflektoiden. Näin opiskelijalle kehittyy tietoisuus omasta oppimisestaan. Integratiivisen pedagogiikan mukaan opiskelija yhdistää sosiokulttuurista, käytännöllistä ja teoreettista tietoa. Opiskelija reflektoi omaa toimintaansa ja oppimistaan integroidun tiedon valossa ilmiöperusteisesti.
Sosionomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Opiskelijalla on henkilökohtainen opettajatuutori koko koulutuksen ajan. Opiskelijat tekevät vuosittain ammatillisen kasvun itsearvioinnin.
Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Ko. tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaaminen rakentuu.
Koulutuksen suoritettuaan sosionomi (AMK) tuntee osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmät ja niiden tuottamisen muodot sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Sosionomi osaa ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaaliohjausta sekä -palveluja. Sosionomi (AMK) osaa ohjata ja tukea erilaisia ihmisiä ja asiakkaita kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän osaa tukea ja osallistaa lapsia, nuoria, perheitä ja erilaisia ryhmiä muuttuvissa elämäntilanteissa ja arjen haasteissa. Sosionomi voi myös toimia asiantuntijana moniammatillisesti verkostoituneissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä kehittämis- ja johtotehtävissä. Työssään sosionomi (AMK) noudattaa sosiaalialan ammatillisia ja eettisiä periaatteita.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen.
Koulutuksessa kytketään teoria ja käytäntö laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Verkkototeutuksessa tutkinto opiskellaan pääasiassa verkossa opetuksen pohjautuen sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja integratiiviseen pedagogiikkaan. Toteutus sisältää reaaliaikaisia verkkotapaamisia, aikaan sidottua osallistavaa opetusta verkossa sekä itsenäistä tai ryhmissä tapahtuvaa vuorovaikutteista verkkotyöskentelyä. Opintojen aikana työskennellään paljon pienryhmissä ja ollaan vuorovaikutuksessa opiskelijaryhmän ja opettajien kanssa. Tämä edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta, suunnitelmallisuutta ja sitoutumista aktiiviseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Opintoihin sisältyy kolme harjoittelua (3 x 10 vko), jotka vaativat kokoaikaista läsnäoloa harjoittelutyöpaikalla. 1 op tarkoittaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Verkko-opinnoissa hyödynnetään erilaisia verkko-opiskeluympäristöjä. Oppimisympäristönä käytössä on Moodle – verkko-oppimisympäristö, Microsoft 365:n työkalut ja verkkoneuvottelutyökaluna Zoom, jonka kautta opetus ja ohjaus pääsääntöisesti järjestetään. Verkko-opiskelu edellyttää toimivaa verkkoyhteyttä, riittävää laitteistoa sekä informaatiotekniikan perustaitojen hallintaa.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijoiden omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut. Opintojen nopeuttaminen on mahdollista, mutta se voi edellyttää osallistumista eri ryhmien opetukseen, jolloin opetuspäiviä voi olla Savonian eri kampuksilla tai verkossa.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamisesta sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa huomioidaan vastuullisuus, esteettömyys, kestävä kehitys ja globaalit haasteet.
Kansainvälistyminen on osa opiskelua. Opiskelijat voivat opiskella opintojen eri vaiheessa kansainvälisyyttä ja kulttuurista osaamista ulkomailla erilaisissa vaihto-ohjelmissa. Opintojen aikana opiskelijan tulee suorittaa vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta (muuta kuin kieliopintoja). Kulttuurisia taitoja opiskelija voi harjoitella myös tutoroidessaan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja toimimalla esimerkiksi maahanmuuttajien parissa.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa vähintään 60 op laajuiset englanninkieliset opinnot. Nämä opinnot voivat rakentua esimerkiksi seuraavasti: Sosionomi AMK-tutkinnon opintojakso Multicultural Work 5 op sekä valinnainen 5–10 op:n englanninkielinen opintojakso, ammatillista osaamista kehittävää harjoittelua ulkomailla 30 op ja kansainvälisen sairaanhoitajien Bachelor’s Degree Programme in Nursing sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja 20 op. Ruotsin kielen opintoja suoritetaan vähintään 5 op. Opiskelijan on mahdollista sisällyttää henkilökohtaiseen opiskelu- ja urasuunnitelmaansa valinnaisia kieliopintoja.
Suomen kielen ja viestinnän opintoja on integroitu sosiaalialan opintojaksoihin niin, että opiskelija saavuttaa opiskelun, ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehittymisen sekä jatko-opintojen kannalta tarpeelliset viestintä ja vuorovaikutustaidot.
Varhaiskasvatuksen- ja sosiaaliohjauksen osaajan syventävissä ammattiopinnoissa opiskelija voi valita lapsi- ja perhelähtöisiä tai ohjauksellisia opintojaksoja henkilökohtaiseen opiskeluohjelmaansa. Opiskelija oppii kasvun tukemisen ja ohjauksen taitoja asiakastyössä, oppii toimimaan moniammatillisissa työryhmissä sosiaali- ja kasvatusalan asiantuntijana ja kehittämään ammatillista toimintaansa yksilöiden ja perheiden tuen tarpeet huomioiden. Varhaiskasvatuksen ja sosiaaliohjauksen valmiuksia tarvitaan työskenneltäessä perheiden kanssa varhaiskasvatuksessa, erityiskasvatuksessa, nuorisotyössä, perhetyössä, lastensuojelun tehtävissä tai kuntoutus- ja vammaistyössä. Opiskelija voi valita varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja vähintään 60 opintopistettä saadakseen kelpoisuuden varhaiskasvatuksen tehtäviin (varhaiskasvatuksen sosionomi).
Yrittäjäksi aikova voi valita opintoihinsa liikeidean kehittämiseen, liiketoimintamalliin ja liiketoiminnan asiakastestaukseen liittyviä opintojaksoja Savonian kaikille tutkinto-ohjelmille yhteisistä opinnoista. Opiskelija valitsee tällöin henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassaan harjoittelun paikoiksi erilaisia yrityksiä, joissa hän voi perehtyä sosiaali- ja terveysalan yritystoimintaan. Yrittäjyysopintojen päämääränä on paitsi yrittäjänä toimiminen, myös yrittäjämäisen toiminnan, yrittäjyystietojen ja yrityselämän tuntemuksen lisääminen.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.