Toiminnalliset ryhmätyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: SS00BJ91
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kristiina Kukkonen
- Hannele Tams
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- ohjata ja tukea asiakasryhmiä heidän elämäntilanteissaan ja valita ohjaukseen soveltuvia menetelmiä
- selittää taidelähtöisen toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja merkitykset
- käyttää toiminnallisia taidelähtöisiä ryhmätyömenetelmiä ammatillisessa työssä
- vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- perustella, suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan periaatteille rakentuvan tavoitteellisen ja asiakaslähtöisen yksilö- tai ryhmäohjaustilanteen
Sisältö
luovat menetelmät itseilmaisuna ja vuorovaikutuksellisena toimintana kasvatuksessa ja psykososiaalisessa kuntouksessa,
- osallisuus
- pienryhmien ohjauksen periaatteet ja -menetelmät,
- ryhmän kehitysvaiheet
- luovien ja taidelähtöisten menetelmien harjoitukset,
- päämäärätietoinen ja suunniteltu toiminta erilaisten asiakkaiden kanssa
- vertaisryhmät ja vertaisryhmätoiminta
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 20.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 78
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisu Pitkänen
- Tuija Pakarinen
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- R1/3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- R2/3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
- R3/3 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS24KVSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
-
SS24KVRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, verkkototeutus
-
SS24KVESosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, etäryhmä
Koulutusryhmat
- R1/3
- R2/3
- R3/3
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkko-opetukseen, joka sisältää niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia. Opiskelija tekee opintojaksolla toimintakansion, jota voi käyttää myöhemmin harjoitteluissa ja työelämässä.
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen, harjoitukset, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio, yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely sekä oman toimintakansion tekeminen.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa toimintakansiossaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä toimintakansiossa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty,
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen vertaisarviointi.
Lähitunneilla vertaispalautetta.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus ja valmistautuminen (46 h)
- 14 h teoriaa ja ohjausta verkossa
- 12 h harjoituksia verkossa
- valmistautuminen ja opitun syventäminen 20 h
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä 42 h
Itsenäinen työskentely (toimintakansio, vertaisarvionti, itsenäinen/pienryhmätyöskentely ) 47 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä / opinnollistaminen
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Lisätietoja opiskelijoille
Verkkototeutus