Sairaanhoitajaksi Suomessa: JOA23SAI
Tunnus: JOA23SAI
Koulutuksen kuvaus
Opetussuunnitelma perustuu Yleissairaanhoitajalle määritellystä osaamisesta (180 op). Opetussuunnitelmassa rakentuu kahdesta osa-alueesta, Täydentävät opinnot (pakolliset ja vapaaehtoiset) sekä Ohjatut harjoittelut. Opintojaksokohtaisesti ilmoitetaan osaamisen tavoitteet sekä tarkennetaan, miten osaamista täydennetään. Osaamisen täydentäminen suunnitellaan opiskelijalle sopivalla tavalla.
Täydentävien pakollisten opintojen tavoitteena on, että opiskelija laatii henkilökohtaisen oppimis- ja urasuunnitelman, perehtyy Suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön. Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa ja sekä hankkii asetuksen (A 352/2003) tarkoittaman kielitaidon.
Täydentävien vaihtoehtoisten opintojen tavoitteena on, että opiskelija sisäistää eettisesti korkeatasoisen toimintatavan sekä terveyden edistämisen periaatteet. Opiskelija täydentää osaamistaan vastaamaan yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksia, siten että kykenee itsenäisesti työskentelemään hoitotyön asiantuntijan tehtävissä hoitotyön eri osa-alueilla (A 352/2003). Ammattiopintojen tietoperustana on hoitotieteeseen pohjautuva hoitotieto, johon opiskelija kytkee ammatin kannalta keskeisten muiden tieteenalojen tietoperustaa.
Ohjatut harjoittelut. Opiskelija täydentää osaamistaan työelämän ohjatuissa harjoittelussa yksilöllisesti ammattipätevyys direktiivin edellyttämissä hoitoympäristöissä (EU 2005/36/EY). Ohjatun harjoittelun opintojaksojen aikana opiskelija täydentää kyseiseen hoitotyön osa-alueeseen liittyvää osaamistaan sekä suomalaisen terveydenhuollon ja työyhteisöjen toimintaan liittyvää osaamista. Ohjattu harjoittelu on ammattitaitoisen henkilökunnan ja ammattikorkeakoulun opettajan ohjaamaa ja se toteutuu ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan valvonnassa ja sellaisissa yksiköissä, joissa on asianmukainen määrä ammattihenkilöstöä ja asianmukaiset potilashoidon apuvälineet. Ammattikorkeakoulu on vastuussa teoreettisen ja kliinisen opetuksen yhteensovittamisesta koko koulutuksen ajan. Ohjattu harjoittelu täyttää asetuksen (EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2005/36/EY) vaatimuksen ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta. Ohjatut harjoittelut ovat integroitu oppimisen tavoitteiden saavuttamiseen.
Suomen kielen oppiminen varmistetaan perusopintojen, vaihtoehtoisten opintojen sekä harjoitteluiden osalta. Opiskelijalla on mahdollisuus harjaannuttaa ja kehittää perustaitoja sekä suomen kielen että hoitotyön kliinisessä oppimisessa. Oppiminen tapahtuu harjoittelun lisäksi ohjatusti simulaatio-opetuksessa ammattikorkeakoulun opetustiloissa, jonka jälkeen oppiminen tapahtuu erilaisissa hoito- ja toimintaympäristöissä potilaskontaktissa. Suomen kielen opetus integroituu työelämän ohjattuihin harjoitteluihin, joissa suomen kielen opettaja ohjaa opiskelijaa (ohjaavia henkilöitä) harjoittelupaikassa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa pätevöitymiskoulutuksesta valmistuneen sairaanhoitajan hakemuksesta terveydenhuollon sairaanhoitajan ammatinharjoittamisoikeuden Suomessa. Laillistamisen edellytyksenä on, että pätevöitymiskoulutus täyttää Valviran vaatimat koulutuksen vaatimukset. Pätevöitymiskoulutusta tarjoavan ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Pätevöitymiskoulutuksen opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Pätevöitymiskoulutuksen opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- koulutus tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen Valviran vaatimusten mukaisesti.
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan.
- vastaa opintojensa etenemisestä yhdessä Sairaanhoitajaksi Suomessa -koulutuksen henkilöstön kanssa
- Savonian muut opettajat ja henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko pätevoitymiskoulutuksen ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Pätevoitymiskoulutuksessa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa. Pätevöitymiskoulutuksen opetussuunnitelmassa määritellään kunkin opintojakson tavoitteet ja keskeinen asiasisältö, laajuus opintopisteinä, opintojen ja opetuksen järjestämisen periaatteet sekä vaadittavat suoritukset.
Pätevöitymiskoulutuksen toteutuksen periaatteita ovat käytännön ja teoriaopetuksen vuoropuhelu, oppiminen erilaisissa asiantuntijakulttuureissa ja opiskelijan yksilöllisten etenemispolkujen turvaaminen. Opiskelussa vuorottelevat ja lomittuvat lähiopetus sekä yksin ja ryhmässä tapahtuva itsenäinen opiskelu. Osa opiskelua ja oppimista tapahtuu koululla taitopajoissa ja simulaatiotilanteissa. Harjoittelu tapahtuu aidoissa työelämän ympäristöissä.
Arvioinnissa noudatetaan Savonia-ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen tavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kriteerit perustuvat opintojakson tavoitteisiin ja opiskelijan saa opintojakson alkaessa tiedot arviointiperusteista. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.