Hoitotason ensihoito: JOL22KHOEN
Tunnus: JOL22KHOEN
Koulutuksen kuvaus
Terveydenhuoltolaissa (1326/2010) säädetään ensihoitopalvelun järjestämisestä ja sisällöstä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ensihoitopalveluista (340/2011) säätää ensihoitopalveluun osallistuvan henkilöstön tehtävien määrittelyn perusteista ja koulutusvaatimuksista sekä ensihoitopalvelun perus- ja hoitotason määritelmistä.
Hoitotason ensihoito 30 op koulutuskokonaisuudella vastataan asetuksessa (340/2011) esitettyihin vaatimuksiin hoitotason ensihoidon yksikössä työskentelevän henkilöstön pätevyysvaatimuksista. Asetuksessa säädetään, että ”ainakin toisen ensihoitajan on oltava ensihoitaja (AMK) taikka terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitettu laillistettu sairaanhoitaja, joka on suorittanut vähintään 30 opintopisteen laajuisen opintokokonaisuuden yhteistyössä sellaisen ammattikorkeakoulun kanssa, jossa on opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen mukaisesti ensihoidon koulutusohjelma”.
Koulutukseen hakeutuvalta vaaditaan vähintään 1 vuoden kokemus ensihoitopalvelun kansalaistehtävistä.
Ensihoitotyön koulutuskokonaisuuden laajuus on 30 op. Koulutus muodostuu neljästä opintojaksosta
- Ammatillinen osaaminen 5 op
- Ensihoitolääketiede ja ensihoitotyö 15 op
- Ensihoidon kliininen lääkehoito ja toksikologia 5 op
- Ensihoitotyön johtaminen, viranomaisyhteistyö ja viestiliikenne 5 op
Asiantuntijuuden kehittyminen
Ensihoitotyön koulutuskokonaisuuden tavoitteena on antaa valmiudet ensihoitajan tehtäviin hoitotasolla.
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija
- omaa sairaalan ulkopuolisessa ensihoitotyössä itsenäisen ja hoitotason osaamisen, joka sisältää potilaan tilan arvioinnin, hoidon suunnittelun, toteutuksen ja hoidon vaikutusten arvioinnin
- osaa käyttää turvallisesti ensihoitotyössä tarvittavaa tutkimus- ja hoitovälineistöä sekä osaa tulkita itsenäisesti näiden tuottamaa tietoa
- osaa toteuttaa itsenäisesti sairaalan ulkopuolella lääkehoitoa
- tietää ensihoitopalvelujärjestelmän rakenteen ja toiminnan sekä yhteistyöviranomaisten toimintatavat ja oman roolinsa ja tehtävänsä muihin viranomaisiin
- osaa käyttää sairaalan ulkopuolella käytettävää tiedonsiirto- ja viestintävälineistöä
- osaa ottaa vastuun sairaalan ulkopuolella ensihoidon toteuttamisesta
- osaa alaisuudessaan toimivien ensihoitoyksiköiden koordinoinnin ja ohjauksen. Asiantuntijuus kehittyy opintojaksoilla, jotka arvioidaan. Arvioinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla ohjataan, tuetaan ja seurataan oppimista ja opettamista.
Arvioinnin tehtävänä on
- tukea opiskelijan oppimisprosessia sekä vastuullisuutta ja itsearviointikykyä
- vahvistaa opiskelijan motivaatiota opiskeluun
- seurata opiskelijan oppimisprosessia ja ohjata häntä löytämään henkilökohtaisesti sopivimmat tavat oppia sekä tukea myös yhteistoiminnallisuutta oppimisessa
- tuottaa tietoa opiskelijan osaamisen tasosta seuraamalla, kuinka syvällisesti hän ymmärtää ja hallitsee opetussuunnitelman edellyttämää ammattitaidon oppimista
- antaa koko oppilaitokselle palautetta oman opetustoiminnan tuloksellisuudesta ja opetustoimien vaikuttavuudesta
- antaa työnantajille tietoa opiskelijoiden osaamisen tasosta
Arviointiperusteet
Koulutuksen alussa opiskelijoiden kanssa käydään läpi arviointisuunnitelma ja tarkennetaan käytettäviä suoritustapoja opintojaksojen arvioinnista. Opiskelijan opiskelua ja ammatillista osaamista verrataan opetussuunnitelmassa ja henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin. Arvioinnissa voidaan käyttää joko numeerista asteikkoa 0 – 5 tai hyväksytty/hylätty asteikkoa.
Koulutuksen päättyessä opiskelijat antavat kirjallisen palautteen koulutuksesta.
Toteutus
Oppimisnäkemys
Savonia-ammattikorkeakoulussa opetuksen ja opiskelun pedagogiset lähtökohdat ovat ammatillisen asiantuntemuksen kasvussa ja sen tukemisessa opetuksella ja ohjauksella. Opetuksen suunnittelun lähtökohdat ovat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksissa. Koulutusta suunnitellaan, toteutetaan, arvioidaan ja kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa.
Opiskelija on itseohjautuva ja omasta opiskelustaan vastuun ottava. Oppiminen on aktiivista tiedon rakentamista. Henkilöstöllä ja valmistuneilla opiskelijoilla on ammattialansa vahva asiantuntemus, kriittinen ja kehittävä työote sekä ennakointikykyä. Monipuoliset oppimisympäristöt tukevat oppimista ja mahdollistavat erilaisia opiskelutapoja.
Opetusjärjestelyt
Koulutus toteutetaan yhden vuoden aikana. Koulutuksessa on lähiopetuspäivien aikana luentoja, taitopajoja ja simulaatioita. Itsenäinen opiskelu tapahtuu Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Verkkotyöskentely luo opiskelijalle joustavan tavan opiskella mahdollistaen opiskelijoiden yhteisen oppimisen ja verkostoitumisen. Opiskelija kehittää itseään omassa työssään ensihoidossa ja hyödyntää ensihoidon työkokemustaan koulutuksessa. Koulutuksen laajuus on 30 opintopistettä.
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, johon sisältyy lähiopetusjaksoja ja etätyöskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä, yksilöohjausta sekä oppimistehtäviä. Oppimistehtävät ovat käytännönläheisiä ja kehittävät opiskelijan oppimisen ohella myös ensihoitotyötä ja opiskelijan työyksikköä.
Oppimis- ja opetusmenetelminä käytetään teoria- ja simulaatio-opetusta, itsenäistä opiskelua ja verkko-opiskelua. Pedagogisina menetelminä käytetään yhteistoiminnallista oppimista, ongelmaperustaista oppimista ja simulaatioita. Simulaatiot toteutuvat Savonia- ammattikorkeakoulun simulaatiokeskuksessa.
Aikaisemmin suoritettuja tutkintoja ja/tai opintoja ei voi anoa hyväksi luettaviksi.
Hoitotason ensihoidon opinnot perustuvat ammattikorkeakoulupedagogiikan edustamaan oppimisnäkemykseen, joka korostaa keksivää, kokeilevaa ja itseohjautuvaa oppimista. Opiskelija harjaantuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja itsenäisiin työmenetelmiin ja yhteistoiminnallisuuteen. Opettajan tehtävä on ohjata opiskelijaa hakemaan itsenäisesti tietoa ajattelunsa ja toimintansa perustaksi sekä tukea hänen kasvu- ja kehittämisprosessiaan. Yhteistyö-, vuorovaikutus- ja tiimityön taitoja kehitetään erityisesti simulaatio-opetuksessa.
Itsenäinen opiskelu sisältää kirjallisuuteen ja käytännön työhön pohjautuvien tehtävien laadintaa, kirjallisuuden lukemista ja kehittämistehtävän työstämistä.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 |
Kevät
2022 |
Syksy
2022 |
2. / 2022 | 1. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2_JOLHOEN-1001 |
Hoitotason ensihoito -koulutuksen opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||
4_JOLAMO10 | Ammatillinen osaaminen | 5 | ||||||
4_JOLELT10 | Ensihoitolääketiede ja ensihoitotyö | 15 | ||||||
4_JOLEKL10 | Ensihoidon kliininen lääkehoito ja toksikologia | 5 | ||||||
4_JOLEJO10 | Ensihoitotyön johtaminen, viranomaisyhteistyö ja viestiliikenne | 5 | ||||||
Yhteensä | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
2_JOLHOEN-1001 |
Hoitotason ensihoito -koulutuksen opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
4_JOLAMO10 | Ammatillinen osaaminen | 5 |
4_JOLELT10 | Ensihoitolääketiede ja ensihoitotyö | 15 |
4_JOLEKL10 | Ensihoidon kliininen lääkehoito ja toksikologia | 5 |
4_JOLEJO10 | Ensihoitotyön johtaminen, viranomaisyhteistyö ja viestiliikenne | 5 |