Hyvän elämän muotoiluLaajuus (10 op)
Tunnus: 4_DAPM500
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kirsi Miettinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa:
Hyvinvointialueen palveluiden kehittämistarpeita asiakkaan, palveluntuottajien ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Yhteiskehittämisen hyödyt osana palvelumuotoilun prosessia.
Palvelumuotoilun tarpeita osana hyvinvoinnin ja julkisten palveluiden kehittämisessä.
Opiskelija tietää:
Julkisten palveluiden kehittämiseen vaikuttavat tekijät ja haasteet
Opiskelija osaa:
Toteuttaa hyvinvointiin tai julkisen palveluun liittyvän muotoiluprojektin.
Soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä erilaisissa tehtävissä.
Kerätä olennaista tietoa ja rajata konkreettisesti käsiteltävän haasteen.
Suunnitella ja fasilitoida työskentelyä erilaisille sidosryhmille
Sisältö
Terveyden ja hyvinvointialaan ja/tai julkiseen palveluun liittyvä
asiakaslähtöinen muotoiluprojekti.
Asiakastiedon kerääminen, työstäminen ja jalostaminen ratkaisuiksi.
Haastattelut, visualisoinnin eri tekniikat ja osallistavat menetelmät.
Työpajan fasilitointi ja yhteiskehittäminen.
Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, raportointi, esittäminen ja arviointi.
Esitietovaatimukset
Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sirviö
- Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
-
DA23SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään fasilitointitaitoon ja siinä hyödynnettäviin menetelmiin. Harjoittelemme tiedonkeruuta ja yhteiskehittämistä sosionomin opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat työpajan, jossa toimivat itse fasilitoijan roolissa. Opintojaksolla on lisäksi itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tutustumista asiaa koskevaan kirjallisuuteen.
Opintojakson arviontiperusteet ovat:
Aktiivisuus oppitunneilla, työpajassa ja oppimistehtävissä
Kirjallisuuden hallinta ja sen keskeisen tiedon jakaminen muille
Tiimityöskentelyn yhdenvertaisuus ja asenne
Työpajan rakenteen suunnittelu ja fasilitointi
Opintojakso tehtävistä kirjallisuustehtävä, työpajan suunnittelu ja fasilitointi arvioidaan 0-5
Opintojakson muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tapoja on kaksi: hyväksiluku ja ahotointi näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja etäohjauksiin opintojakson aikana. Opiskelijoilla on mahdollista hyödyntää kyselytunti joko ryhmä- tai henkilökohtaiseen ohjaukseen.
Yhteiskehittämisen työpajan suunnittelu ja toteutus, sosionomi opiskelijoiden kanssa 6op, opintojakson aiheeseen liittyvät itsenäiset tai ryhmätehtävät 4op. Yhteensä 270 h työskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on työelämälähtöistä harjoittelua.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yhteiskehittämisen työpajan sosionomin opiskelijoille, jossa he tutustuttavat palvelumuotoilun ajattelu- ja työskentelytapoja sosionomin johtamis- ja esihenkilötyön apukeinoksi.
Opintojaksolla on mahdollisesti asiantuntijavierailu.
Esitietovaatimukset
Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kalliomeri, R., Mettinen, K., Ohlsson, A-M., Soini, S. ja Tulensalo, H. 2024. Lapsikeskeinen palvelumuotoilu. Helsinki: Pelastakaa lapset ry. Saatavana painettuna ja verkossa: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/09/lapsikeskeinen_palvelumuotoilu-opas.pdf.
Ahonen, T. 2016. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Human Centered Design Toolkit, 2015. Palo Alto: IDEO. Löytyy osoitteesta: https://www.designkit.org
Fasilitointi aineisto, suositeltava kirjallisuus:
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson etätunteja hajautetaan niin, että 4h työpajan fasilitointi (etänä) sosionomin opiskelijoille olisi 11.12.
Tämä tarkentuu vielä.