Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden muotoiluLaajuus (10 op)

Tunnus: 4_DAPM901

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Antti Kares

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa tulevaisuuden muutostekijöitä, niiden aiheuttajia, syitä ja seurauksia.
Opiskelija tietää tulevaisuuslähtöisen muotoiluprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen lopputulokselle.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä.

Sisältö

• Megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit
• Tulevaisuuslähtöisen konseptoinnin prosessi
• Tulevaisuustutkimuksen menetelmiä, käsitteitä ja teorioita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

10 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Autti
  • Antti Kares
  • Jouni Silfver
Opiskelijaryhmät
  • DA22SM
    Muotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin ja erityisesti tulevaisuukuvien luomiseen. Tavoitteena on hahmottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kuvata niitä. Tavoiteltavat ja luotaantyöntävät tulevaisuuskuvat auttavat suunnittelemaan toimenpiteitä halutun tulevaisuuden saavuttamiseksi. Tällä opintojaksolla toimenpiteillä tarkoitetaan muotoilijan kykyä ratkaista ja tuottaa näkyväksi tavoitellun tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita.

Opintojaksolla opiskellaan teoriassa ja ulkopuolisista toimeksiannoista riippumattomin harjoituksin:
• Tulevaisuuden ennakoinnin menetelmät, prosessi ja työvälineet
• Muotoilun rooli visiointityössä
• Tuotettavat materiaalit

Opittuja taitoja sovelletaan ja syvennetään käytännössä.

Opetuksen kontaktijaksoille osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Valtaosa opinnoista tehdään itsenäisesti. Opintojakso on rakennettu siten, että teoriasisältöihin on tutustuttava ennen niihin liittyviä opetuskertoja. Niiden opiskelu aikataulun mukaisesti on olennaista kontaktikertojen toimivuuden kannalta. Joitakin tietosisältöjä muodostetaan yksilötyönä sekä yhteisöllisesti. Työskentelytapoina on yksilö-, pari ja pienryhmätyöskentely. ryhmäytymiseen kannustetaan, koska se edistää asioiden ymmärtämistä ja käsittelyä sekä helpottaa työskentelyä ja parantaa tulosten laatua. Omaehtoisella opintojen edistämisellä on merkittävä rooli. Tiedon yhteinen kerääminen sekä sen prosessointiin liittyvä keskustelu ovat aihesisältöjen jäsentämisen vuoksi erityistä tällä jaksolla.

Opintojaksolla työskentely tapahtuu ja siihen liittyy
• Kirjallisuuden ja verkkomateriaalien opiskelu
• Kontaktiopetukseen osallistuminen
• Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin ja ryhmätehtäviin
• Projektityön omaehtoinen edistäminen

Opintojakson arviointiperusteet ovat:
• Kyky tulevaisuuslähtöiseen ajatteluun ja sen vuorovaikutukselliseen viestintään
• Kyky tunnistaa ja tuottaa monipuolisesti tulevaisuuden muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden mahdollisia kehityssuuntia
• Kyky valita ja yhdistellä ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen vaikuttavien tekijöiden kehitysuuntia vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien tuottamiseksi
• Kyky tuottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
• Tulevaisuuskuvan tarinallistaminen ja visualisointi skenaariomuotoisesti
• Kyky hyödyntää tarinoita ja visualisointeja tuotetarpeiden tunnistamisessa
• Kyky tuottaa muotoilun keinoin ideoita ja edelleen konseptoida niitä vastauksina tuotetarpeisiin
• Osallistumisaktiivisuus ja kyky edistää tulevaisuuslähtöistä keskustelua ja työskentelyä
• Tavoiteaikataulun mukaisesti suoritetut tehtävät ja osiot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT, kysy ohjaavilta opettajilta opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson kokonaistyömäärä on 270 tuntia, josta
• 34 h: kontaktiopetusta ja ohjausaikoja
• 236 h: teoriasisältöjen itsenäistä opiskelua ja projektityötä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutus voidaan liittää opintojaksolle soveltuvaan toimeksiantoon. Opiskelija voi halutessaan ehdottaa opettajille itselleen sopivaa toimeksiantoa opintojaksolle käsiteltäväksi. Ehdotukset käsitellään yksilöllisesti.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

KOKKONEN, V., KUUVA, M., LEPPIMÄKI, S., LÄHTEINEN, V., MERISTÖ, T., PIIRA, S. ja SÄÄSKILAHTI, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen.
Sekä opintojaksolla jaettava tai osoitettu muu materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon liittyy ennakkotehtäviä:
1. Mieti elämän aluetta tai toimialaa, jonka kehitys kiinnostaa sinua
2. Katso ja tee opintojakson Moodlealustalla ennakkotutustumista ja tekemistä edellyttävät aineistot ja -tehtävät viikosta 2 alkaen.

Lukujärjestykseen merkityt Kyselytunnit toteutetaan etänä ja niille osallistuminen on vapaaehtoista. Kyselytunnit on tarkoitettu lisätueksi tehtävien suorittamisessa. Niiden aikana on mahdollista kysyä opintojaksoon liittyvistä askarruttavista asioista.