Tulevaisuuden muotoiluLaajuus (10 op)
Tunnus: 4_DAPM901
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Antti Kares
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa tulevaisuuden muutostekijöitä, niiden aiheuttajia, syitä ja seurauksia.
Opiskelija tietää tulevaisuuslähtöisen muotoiluprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen lopputulokselle.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä.
Sisältö
• Megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit
• Tulevaisuuslähtöisen konseptoinnin prosessi
• Tulevaisuustutkimuksen menetelmiä, käsitteitä ja teorioita.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Autti
- Antti Kares
- Jouni Silfver
Opiskelijaryhmät
-
DA22SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin ja erityisesti tulevaisuukuvien luomiseen. Tavoitteena on hahmottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja kuvata niitä. Tavoiteltavat ja luotaantyöntävät tulevaisuuskuvat auttavat suunnittelemaan toimenpiteitä halutun tulevaisuuden saavuttamiseksi. Tällä opintojaksolla toimenpiteillä tarkoitetaan muotoilijan kykyä ratkaista ja tuottaa näkyväksi tavoitellun tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia tuotteita ja palveluita.
Opintojaksolla opiskellaan teoriassa ja ulkopuolisista toimeksiannoista riippumattomin harjoituksin:
• Tulevaisuuden ennakoinnin menetelmät, prosessi ja työvälineet
• Muotoilun rooli visiointityössä
• Tuotettavat materiaalit
Opittuja taitoja sovelletaan ja syvennetään käytännössä.
Opetuksen kontaktijaksoille osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Valtaosa opinnoista tehdään itsenäisesti. Opintojakso on rakennettu siten, että teoriasisältöihin on tutustuttava ennen niihin liittyviä opetuskertoja. Niiden opiskelu aikataulun mukaisesti on olennaista kontaktikertojen toimivuuden kannalta. Joitakin tietosisältöjä muodostetaan yksilötyönä sekä yhteisöllisesti. Työskentelytapoina on yksilö-, pari ja pienryhmätyöskentely. ryhmäytymiseen kannustetaan, koska se edistää asioiden ymmärtämistä ja käsittelyä sekä helpottaa työskentelyä ja parantaa tulosten laatua. Omaehtoisella opintojen edistämisellä on merkittävä rooli. Tiedon yhteinen kerääminen sekä sen prosessointiin liittyvä keskustelu ovat aihesisältöjen jäsentämisen vuoksi erityistä tällä jaksolla.
Opintojaksolla työskentely tapahtuu ja siihen liittyy
• Kirjallisuuden ja verkkomateriaalien opiskelu
• Kontaktiopetukseen osallistuminen
• Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin ja ryhmätehtäviin
• Projektityön omaehtoinen edistäminen
Opintojakson arviointiperusteet ovat:
• Kyky tulevaisuuslähtöiseen ajatteluun ja sen vuorovaikutukselliseen viestintään
• Kyky tunnistaa ja tuottaa monipuolisesti tulevaisuuden muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden mahdollisia kehityssuuntia
• Kyky valita ja yhdistellä ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen vaikuttavien tekijöiden kehitysuuntia vaihtoehtoisten tulevaisuuskuvien tuottamiseksi
• Kyky tuottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia
• Tulevaisuuskuvan tarinallistaminen ja visualisointi skenaariomuotoisesti
• Kyky hyödyntää tarinoita ja visualisointeja tuotetarpeiden tunnistamisessa
• Kyky tuottaa muotoilun keinoin ideoita ja edelleen konseptoida niitä vastauksina tuotetarpeisiin
• Osallistumisaktiivisuus ja kyky edistää tulevaisuuslähtöistä keskustelua ja työskentelyä
• Tavoiteaikataulun mukaisesti suoritetut tehtävät ja osiot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT, kysy ohjaavilta opettajilta opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson kokonaistyömäärä on 270 tuntia, josta
• 34 h: kontaktiopetusta ja ohjausaikoja
• 236 h: teoriasisältöjen itsenäistä opiskelua ja projektityötä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutus voidaan liittää opintojaksolle soveltuvaan toimeksiantoon. Opiskelija voi halutessaan ehdottaa opettajille itselleen sopivaa toimeksiantoa opintojaksolle käsiteltäväksi. Ehdotukset käsitellään yksilöllisesti.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
KOKKONEN, V., KUUVA, M., LEPPIMÄKI, S., LÄHTEINEN, V., MERISTÖ, T., PIIRA, S. ja SÄÄSKILAHTI, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen.
Sekä opintojaksolla jaettava tai osoitettu muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyy ennakkotehtäviä:
1. Mieti elämän aluetta tai toimialaa, jonka kehitys kiinnostaa sinua
2. Katso ja tee opintojakson Moodlealustalla ennakkotutustumista ja tekemistä edellyttävät aineistot ja -tehtävät viikosta 2 alkaen.
Lukujärjestykseen merkityt Kyselytunnit toteutetaan etänä ja niille osallistuminen on vapaaehtoista. Kyselytunnit on tarkoitettu lisätueksi tehtävien suorittamisessa. Niiden aikana on mahdollista kysyä opintojaksoon liittyvistä askarruttavista asioista.