MatkailupalvelutLaajuus (10 op)
Tunnus: 4_DAPM800
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Antti Kares
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä.
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.
Sisältö
Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
Työ- ja vapaa-ajan matkailu
Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
Persoonat, palvelupolku ja service blueprint
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Rantala
- Antti Kares
Opiskelijaryhmät
-
DA22SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Nimi: Matkailupalvelut
Nimi englanniksi: Tourism Services
Laajuus: 10op
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään.
Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä
Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia.
Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa.
Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa.
Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.
Keskeiset sisällöt
• Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen
• Työ- ja vapaa-ajan matkailu
• Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen
• Persoonat, palvelupolku ja service blueprint
Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen
• Omatoiminen opiskelu
• Kirjallisuus ja verkkomateriaali
• Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen
• Tehtävien suorittaminen
• AHOT
Arviointiasteikko 0 - 5
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Normaalit AHOT käytännöt ja niitä mahdollisesti täydentäviksi vaaditut opintosuoritukset.
Opiskelijan ajankäyttö
10 op = 270h opiskelijan työtä.
Opinnot jakautuvat luentoihin, harjoituksiin, projektitöihin ja omaehtoiseen opiskeluun seuraavasti:
luennot ja työpajat 54h
harjoitukset 30h
projektityöt 120h
omaehtoinen opiskelu 66h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehtäviä projekteja voidaan toteuttaa elinkeinoelämän, muiden toimijoiden ja verkostojen kanssa yhteistyössä.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying service design thinking in the real world.
A practitioners´ handbook.
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Methods: a companion to this is service design doing: expanded service design thinking methods for real projects.( Download free PDF here: https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods )
- Saarijärvi, H. ja Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten?
- Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Edeltävät opinnot: Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö: Antti Kares
Arvionnin perusteet:
https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM