Palveluohjauksen asiantuntijuus ja moniammatillisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: 4_SSPAMO
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Elina Pekonen
- Auli Ratinen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan
- tunnistaa palveluohjauksellisen työn tarpeen ja lähtökohdat
- kuvata palveluohjauksen asiakaslähtöisenä prosessina
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön ja verkostoitumisen merkityksen palveluohjauksessa
- soveltaa verkkovuorovaikutuksen ja verkko-ohjauksen periaatteita ja menetelmiä palveluohjausprosessissa
Sisältö
- palveluohjauksen tarve ja lähtökohdat
- palveluohjausprosessi
- asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- moniammatillinen verkostotyö
- ammatillinen asiantuntijuus palveluohjauksessa
- verkkovuorovaikutus ja verkko-ohjaus
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 07.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula Niskanen
- Auli Ratinen
Ajoitusryhmät
- R1/2 (Koko: 28. Avoin AMK: 0.)
- R2/2 (Koko: 28. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS23KMSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
-
SS23KMRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto
Koulutusryhmat
- R1/2
- R2/2
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson oppimistehtävät ja arviointi:
1. Digitaaliset ja automatisoidut sote-palvelut (pienryhmätehtävä) - (Hyväksytty-hylätty)
2. Moniammatillinen yhteistyö ja ohjaus (pienryhmätehtävä) - (1-5)
3. Puhetta palveluohjauksesta - podcast-tehtävä (yksilötehtävä) - (Hyväksytty- hylätty)
4. Sosionomin asiantuntijuus palveluohjauksessa - oma synteesi (yksilötehtävä) - (1-5)
Opiskelijan ajankäyttö
5 op. 135 t:
- lähiopetus 28 t
- itsenäinen opiskelu ja pienryhmätehtävät 107 t.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
HELMINEN, Jari. 2016. Sosiaaliohjaus. Helsinki: Edita.
HELMINEN, Jari. 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
KETOLA, Tuija, ALAVERDYAN, Aino (toim.) 2020. Ihmisiä kohtaamassa: Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 295. Verkkojulkaisu: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
NIEMELÄ, Jorma, KIVIPELTO, Minna. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpapereita 37/2019. Verkkojulkaisu: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4
Julkishallinnon digitaaliset palvelut. Valtiovarainministeriö. Verkkosivu: https://vm.fi/sahkoiset-palvelut
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Iisalmen kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Ravi
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Kansainvälinen yhteistoiminta (opintomatka) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Moniammatillinen yhteistoiminta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS22SPSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus
Koulutusryhmat
- Kansainvälinen yhteistoiminta (opintomatka)
- Moniammatillinen yhteistoiminta
Toteutuksen kuvaus
Opintojakso sisältää oppimista monipuolisin menetelmin. Totetutamme lähiopetuksen Iisalmen kampuksella. Osalle opintojaksoa on vaihtoehtoiset suunnitelmat: 1. E-opppiminen ja opintomatka Malagaan (yhteistyö Malagan yliopiston kanssa) 2. Moniammatillista yhteistoimintaa sosiaali- ja terveysalalla simulaatio-oppimisen keinoin (yhteistyö Itä-Suomen yliopiston kanssa)
Lähiopetus tehtävineen, suursimulaatio, kansainväliset seminaarit, vaihtoehtoiset suoritustavat, joista toteutetaan vaihtona ja toinen verkko-oppimisympäristössä. Molemmissa toteutuksissa on arvioitavat case-tehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso sisältää kaksi erilaista toteutustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus 44 h
Kansainvälinen toteutus: itsenäiset pajat 8 h, vaihtoviikko 40 h, itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely 43 h.
Monialainen toteutus: pienryhmätyöskentely verkko-oppimisympäristössä 30 h, Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä 20 h. Palveluohjauksen pienryhmätehtävä 41 h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kansainvälinen opintomatka toteutetaan yhteistyössä Malagan yliopiston kanssa. Opiskelijat työskentelevät yhdessa espanjalaisten sosiaalialan opiskelijoiden kanssa.
Kuopion yliopiston kanssa tehtävä toteutus käsittää moniammatillista yhteistyötä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
HELMINEN, Jari. 2016. Sosiaaliohjaus. Helsinki: Edita.
HELMINEN, Jari. 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
KETOLA, Tuija, ALAVERDYAN, Aino (toim.) 2020. Ihmisiä kohtaamassa: Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 295. Verkkojulkaisu: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
NIEMELÄ, Jorma, KIVIPELTO, Minna. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpapereita 37/2019. Verkkojulkaisu: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4
Julkishallinnon digitaaliset palvelut. Valtiovarainministeriö. Verkkosivu: https://vm.fi/sahkoiset-palvelut
Lisätietoja opiskelijoille
Kansainvälinen vaihto toteutetaan Erasmus-vaihtona, josta tulee osa opintomatkan rahoituksesta.