Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja avoimet oppimisympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_SSOPA02

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marjaana Tuovinen
  • Kaisu Pitkänen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti

Sisältö

- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
  • SS24SP
    Sosionomi

Toteutuksen kuvaus

Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt opintojakso 5 op ryhmä SS24SP

Opintoksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.

Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö

5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sosiaali- ja terveysalan työelämä- ja hankemessut 13.11. klo 12–16 Iisalmen kampuksella.
Alumniyhteistyö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.

Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 25.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mira Polón
  • Kaisu Pitkänen
Opiskelijaryhmät
  • SS24SM
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti

Sisältö:
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)

Suoritustavat:
teorialuennot, oppimistehtävät, yhteistoiminnalliset oppimistehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson laajuus 5op =135h työtuntia.
Lähiopetus 10h
Itsenäinen opiskelu 125h
Tarkempi ajankäyttösuunnitelma esitellään opintojakson alussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojakso on valittavissa vain ss24sm ryhmän opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisu Pitkänen
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS23SP
    Sosionomi

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti

Sisältö
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavat: teorialuennot, oppimistehtävät, yhteistoiminnalliset oppimistehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi, reflektiivinen oppimispäiväkirja, Ple.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Opettaja
  • Riitta-Liisa Kumpulehto
  • Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
  • SS23KM
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
  • SS23KMR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto

Toteutuksen kuvaus

Osallistuminen lähiopetukseen, reflektiivinen oppimispäiväkirja, yhteistoiminnalliset harjoitukset lähitunneilla, PLE-ympäristön suunnittelu ja toteutus sekä itse- ja vertaisarviointi. Oppimistehtävissä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Ryhmätenttiharjoitus opintojakson lopulla.


Opintojaksolla käytetään monitahoarviointia. Opintojaksolla harjoitellaan arviointia ja palautteenantoa, ryhmätoiminnan arviointia sekä itsearviointia. Arviointi: 0 – 5, reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi sekä muut oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö

Osallistuminen lähiopetukseen 16 tuntia
Kirjallisuuteen ja luentomateriaaliin perehtyminen 35h
Reflektiivinen oppimispäiväkirja (kirjallinen työstäminen, lähdekirjallisuutta käyttäen ja muokaten tuntimuistiinpanojen pohjalta) 40 h
Ple-personal learning environment (suunnittelu ja työstäminen, blogi digitaalinen oppimisympäristö) 20 h
Oppimistehtävät 20 h
Itsearviointi 4 h


Yhteensä 135 tuntia

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailut

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali ja Moodlen aineisto
HALINEN Irmeli, HOTULAINEN Risto, KAUPPINEN Eija, NIILIVAARA Päivi, RAAMI Asta 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. Ps-Kustannus.
Toom, Onnismaa: Hiljainen tieto, tietämistä, toimimista ja taitavuutta.
RAATIKAINEN, Eija, RAHIKKA, Anne, SAARNIO, Tuula ja VEPSÄ, Päivi. 2019. Ammattina sosionomi. WSOY.
Kauppila, Reijo 2007: Ihmisen tapa oppia, Johdatusta sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.