Oppiminen ja avoimet oppimisympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: 4_SSOPA02
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marjaana Tuovinen
- Kaisu Pitkänen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti
Sisältö
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Iisalmen kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla-Maija Koljonen
- Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
-
SS24SPSosionomi
Toteutuksen kuvaus
Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt opintojakso 5 op ryhmä SS24SP
Opintoksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.
Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö
5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sosiaali- ja terveysalan työelämä- ja hankemessut 13.11. klo 12–16 Iisalmen kampuksella.
Alumniyhteistyö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.
Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 25.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mira Polón
- Kaisu Pitkänen
Opiskelijaryhmät
-
SS24SMSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti
Sisältö:
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)
Suoritustavat:
teorialuennot, oppimistehtävät, yhteistoiminnalliset oppimistehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuus 5op =135h työtuntia.
Lähiopetus 10h
Itsenäinen opiskelu 125h
Tarkempi ajankäyttösuunnitelma esitellään opintojakson alussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen oppimistehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso on valittavissa vain ss24sm ryhmän opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Iisalmen kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kaisu Pitkänen
- Ulla-Maija Koljonen
- Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
-
SS23SPSosionomi
Toteutuksen kuvaus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti
Sisältö
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat: teorialuennot, oppimistehtävät, yhteistoiminnalliset oppimistehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi, reflektiivinen oppimispäiväkirja, Ple.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Opettaja
- Riitta-Liisa Kumpulehto
- Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
-
SS23KMSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
-
SS23KMRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto
Toteutuksen kuvaus
Osallistuminen lähiopetukseen, reflektiivinen oppimispäiväkirja, yhteistoiminnalliset harjoitukset lähitunneilla, PLE-ympäristön suunnittelu ja toteutus sekä itse- ja vertaisarviointi. Oppimistehtävissä yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Ryhmätenttiharjoitus opintojakson lopulla.
Opintojaksolla käytetään monitahoarviointia. Opintojaksolla harjoitellaan arviointia ja palautteenantoa, ryhmätoiminnan arviointia sekä itsearviointia. Arviointi: 0 – 5, reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi sekä muut oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.
Opiskelijan ajankäyttö
Osallistuminen lähiopetukseen 16 tuntia
Kirjallisuuteen ja luentomateriaaliin perehtyminen 35h
Reflektiivinen oppimispäiväkirja (kirjallinen työstäminen, lähdekirjallisuutta käyttäen ja muokaten tuntimuistiinpanojen pohjalta) 40 h
Ple-personal learning environment (suunnittelu ja työstäminen, blogi digitaalinen oppimisympäristö) 20 h
Oppimistehtävät 20 h
Itsearviointi 4 h
Yhteensä 135 tuntia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailut
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali ja Moodlen aineisto
HALINEN Irmeli, HOTULAINEN Risto, KAUPPINEN Eija, NIILIVAARA Päivi, RAAMI Asta 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. Ps-Kustannus.
Toom, Onnismaa: Hiljainen tieto, tietämistä, toimimista ja taitavuutta.
RAATIKAINEN, Eija, RAHIKKA, Anne, SAARNIO, Tuula ja VEPSÄ, Päivi. 2019. Ammattina sosionomi. WSOY.
Kauppila, Reijo 2007: Ihmisen tapa oppia, Johdatusta sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.