Siirry suoraan sisältöön

Syventävä kehittämistyön harjoittelu, SosiaalipedagogiikkaLaajuus (15 op)

Tunnus: SS00BU79

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Mira Polón
  • Ulla-Maija Koljonen

Osaamistavoitteet

Harjoittelun päättyessä opiskelija osaa:
havainnoida lasten ja nuorten kehitysvaiheita ja hyvinvointia varhaisen tukemisen sekä ehkäisevän lastensuojelutyön näkökulmista
havainnoida ja dokumentoida lasten ja nuorten kasvun, kehityksen ja oppimisen prosesseja
suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista ryhmätoimintaa lapsille tai nuorille
käyttää lapsi- ja nuorilähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä
toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä pedagogisen toiminnan suunnittelussa,
toteutuksessa ja arvioinnissa sekä varhaiskasvatuksen ja nuorten kanssa tehtävän työn laadun kehittämisessä
ohjata ja tukea lasten ja nuorten toimijuutta, keskinäistä sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintakulttuuria hyödyntäen sosiaalipedagogista työorientaatiota
toteuttaa kasvatusyhteistyötä edistäen huoltajien osallisuutta
toteuttaa kehittävää työotetta monialaisessa verkostotyössä osana palvelujärjestelmää

Sisältö

ammatillinen havainnointi,
pedagoginen prosessi ja dokumentointi,
varhainen tuki ja ehkäisevä lastensuojelutyö,
lapsilähtöiset ohjaus- ja opetusmenetelmät,
nuorten oppimista, terveyttä ja hyvinvointia tukevat ohjaus- ja opetusmenetelmät,
psykoedukaatio
kehittämistyö ja laadun hallinta,
sosiaalipedagoginen työorientaatio, osallisuus ja yhteisöllisyyden vahvistaminen,
moniammatillinen ja monialainen yhteistyö

Esitietovaatimukset

Sosionomin tutkinto-ohjelman mukaisia opintoja suoritettu vähintään 140 op. Asiakastyön työmenetelmäharjoittelu suoritettu hyväksytysti.
Opiskelijat suorittavat Kasvua, kehitystä ja oppimista tukeva pedagogiikka (5 op) – opintojakson ennen syventävän kehittämistyön harjoittelun aloittamista.
Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta opiskelevan pedagogisen harjoittelun tulee olla varhaiskasvatuksen sosionomin identiteettiä tukeva ja se suoritetaan varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä.