Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, muuntokoulutus: TT23KM
Tunnus: TT23KM
Koulutuksen kuvaus
Terveydenhoitaja (AMK) monimuotototeutus johtaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on terveydenhoitaja (AMK). Terveydenhoitajamonimuotokoulutuksen opintojen laajuus on 60 opintopistettä ja kesto 1,5 vuotta. Koulutus sisältää ammattiopintoja 30 op ja käytännön harjoittelua 30 op. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen. Terveydenhoitajatyön ammattiopinnoissa tehdään kehittämistyö (5 op) terveydenhoitajatyön ammatillisen osaamisen syventämiseksi.
Terveydenhoitaja toimii itsenäisesti terveydenhoitotyön asiantuntijana monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä kehittää ja edistää tutkimukseen- ja muuhun näyttöön perustuvaa terveydenhoitotyötä. Terveydenhoitotyön asiantuntijat toimivat terveyttä edistävästi sekä kansallisessa että kansainvälisessä työelämässä. He voivat työskennellä julkisissa ja yksityisissä sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa (sairaalat, hoitokodit, lääkäreiden vastaanotot, terveyskeskukset, oppilaitokset ja työyhteisöt.). Terveydenhoitaja osallistuu terveys- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon kestävän kehityksen mukaisesti. Terveydenhoitaja toteuttaa ja kehittää yksilön, perheen ja yhteisön hoitotyötä, joka on terveyttä edistävää ja ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntoutumista edistävää. Terveydenhoitajan ammatilliseen osaamiseen kuuluu mm. yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen terveyteen, hyvinvointiin ja voimavaroihin vaikuttavien tekijöiden ennakointi ja voimavaroja tukeva ohjaus.
Terveydenhoitaja osaa ehkäistä ja ylläpitää yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä sekä ehkäistä sairauksia. Hän osaa vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää terveellisesti. Terveydenhoitaja tekee työtään äitiys- ja lastenneuvoloissa, perhesuunnitteluneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, ikääntyneiden palveluissa ja terveyskeskusten vastaanotoilla sekä erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus. Terveydenhoitajan asiantuntijuuden erityisyytenä on laaja-alainen näkemys eri-ikäisten väestönryhmien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Terveydenhoitajan työssä korostuu yhteisö- ja väestölähtöisyys. Terveydenhoitajan työ sisältää etsivää työtä, toimintaa monialaisissa verkostoissa ja matalan kynnyksen palveluissa sekä varhaista puuttumista. Työn tavoitteena on terveyserojen kaventaminen elämänkulun eri vaiheissa.
Terveydenhoitajan toimintaa ohjaavat hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet. Hänen ammatillisen toimintansa lähtökohtana ovat kulloinkin voimassa oleva lainsäädäntö ja Suomen terveyspoliittiset linjaukset. Hoitotyön toimintaympäristöä ja henkilöstön osaamista säännellään kansallisella ja eurooppalaisella lainsäädännöllä, jonka tavoitteena on turvata kaikille yhtäläiset mahdollisuudet terveyteen ja hyvinvointiin.
Laillistaminen terveydenhuollon ammattihenkilöksi
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa terveydenhoitajan hakemuksesta ja tutkinnon antaneen ammattikorkeakoulun ilmoituksesta terveydenhuollon laillistetuksi ammattihenkilöksi, terveydenhoitajaksi. Laillistamisen edellytyksenä on aikaisemman sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja AMK) sekä terveydenhoitajakoulutuksessa suoritettu 60 op. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajatyön tietoperusta on hoitotieteessä, kansanterveystieteessä ja lisäksi työssään terveydenhoitajat hyödyntävät muiden terveystieteiden tietoperustaa. Valmistuvalla terveydenhoitajalla on oltava vahvat kliiniset perustiedot ja -taidot ja osaamisen on perustuttava näyttöön. Terveydenhoitajatyön näkökulma on terveyden edistäminen, jolla tarkoitetaan sairauksia ennaltaehkäisevää, terveyttä rakentavaa ja terveyden edellytyksiä tukevaa ja luovaa toimintaa.
Terveydenhoitajakoulutus sisältää terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet. Yleissairaanhoitajan osaamisalueet ja ammattikorkeatutkintojen yhteiset osaamisalueet (Arene ry) ovat sisältyneet opiskelijan sairaanhoitajan/kätilön tutkintoon ja ovat tietopohjana terveydenhoitajakoulutuksessa.
Valmistuvan terveydenhoitajan ammatilliset osaamisalueet, joiden osaaminen on perusta terveydenhoitajan työlle eri terveydenhoitajatyön toimintaympäristöissä, ovat seuraavat
Terveydenhoitaja on terveydenhoitotyön asiantuntija, joka työskentelee erilaisissa terveysalan työyksiköissä. Terveydenhoitaja osaa ratkaista terveydenhoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä muuttuvissa ja ennakoimattomissa tilanteissa ja toimia näyttöön perustuvan tiedon ohjaamana. Sinulla on valmius jatkuvaan oppimiseen ja kykenet arvioimaan ja kehittämään osaamistasi. Kykenet myös johtamaan ammatillista toimintaa ja hankkeita, ja sinulla on perusvalmiudet toimia alan yrittäjänä.
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Terveydenhoitajan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija vastaa opintojensa etenemisestä. Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Terveydenhoitajan asiantuntijuuden kehittyminen lähtee hoitotyöhön perehtymisestä (aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto 180 op) ja etenee kehittämisen ja syventämisen kautta terveydenhoitotyön soveltajaksi. Lukukausiteemat ja niiden osaamistason kuvaukset sekä teemojen osaamistavoitteet auttavat oppijaa suunnittelemaan ja arvioimaan ammatillista kasvuaan ja keskittymään ydintietojen ja taitojen sekä eettisten periaatteiden oppimiseen. Oppiminen on tavoitteellista, tilannesidonnaista ja vuorovaikutuksellista toimintaa. Tämä edellyttää opiskelijan omien tavoitteiden ja päämäärien tunnistamista. Tutkinnon suorittamisen ja riittävän työkokemuksen jälkeen on mahdollisuus hakeutua suorittamaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämälähtöisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Monipuolisilla koulutuksen toteutustavoilla mahdollistetaan vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelija omien tavoitteiden mukainen eteneminen opinnoissa.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa.
Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Terveydenhoitajan monimuotototeutuksen opetussuunnitelmassa määritellään kunkin opintojakson tavoitteet ja keskeinen asiasisältö, laajuus opintopisteinä, opintojen ja opetuksen järjestämisen periaatteet sekä vaadittavat suoritukset. Koulutuksen toteutussuunnittelu toteutetaan lukukausittain. Saman lukukauden aikana toteutettavat opintojaksot suunnitellaan yhtenä kokonaisuutena. Opintojen joustavuuden takaavat virtuaaliopinnot, sosiaalisen median käyttö oppimisen välineenä ja vaihtoehtoisten osaamisen osoittamistapojen käyttäminen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen ja näyttö (AHOT) sekä työn opinnollistaminen ovat osa tätä prosessia. Opiskelun henkilökohtaistamisen (HOPS) ja osaamisen kehittymisen tukena toimii opettajatuutori.
Terveydenhoitajan monimuotototeutuksen periaatteita ovat käytännön ja teoriaopetuksen vuoropuhelu, oppiminen erilaisissa asiantuntijakulttuureissa ja opiskelijan yksilöllisten etenemispolkujen turvaaminen. Opiskelussa vuorottelevat ja lomittuvat lähiopetus sekä yksin ja ryhmässä tapahtuva itsenäinen opiskelu ja etäopetus. Osa opiskelua ja oppimista tapahtuu oppilaitoksessa taitopajoissa ja simulaatiotilanteissa. Harjoittelu aidoissa työelämän ympäristöissä sekä muut työelämässä käytettävät opiskelumuodot ovat osa opiskelua ja osaamisen kehittymistä. Opintojen alusta lähtien opiskelijoita tuetaan yhteisölliseen oppimiseen ja itsenäiseen tiedon hankintaan.
Arvioinnissa noudatetaan Savonia-ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä. Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen tavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kriteerit perustuvat opintojakson tavoitteisiin ja opiskelija saa opintojakson alkaessa tiedot arviointiperusteista. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteiden soveltamisesta opintosuoritukseensa. Lukukaudessa kerätään määrällistä ja laadullista palautetta, joka käsitellään opiskelijoiden kanssa. Tämän lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus antaa palautetta Repun yleisen Kaiku-palautejärjestelmän kautta. Palaute on mahdollista antaa omalla nimellä tai anonyymisti. Opettaja voi lisäksi tarvittaessa kerätä opintojaksoa koskevaa palautetta.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TT23KM-1001 |
Aiemman sairaanhoitaja- tai kätilötutkinnon perusteella hyväksiluetut opinnot
(Valitaan kaikki) |
180 | ||||||||
TT23KM-1005 |
Aiemman sairaanhoitaja- tai kätilökoulutuksen perusteella hyväksiluetut opinnot
(Valitaan kaikki) |
180 | ||||||||
4_HLTT | Aiemman sairaanhoitaja- tai kätilötutkinnon perusteella hyväksiluetut opinnot | 180 | ||||||||
TT23KM-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||
TT23KM-1006 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||
4_TTEODO1 | Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö | 5 | ||||||||
TT00BA74 | Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö | 5 | ||||||||
TT00BA75 | Opiskelijan ja koululaisen terveydenhoitajatyö | 5 | ||||||||
4_TTEHODO1 | Harjoittelu: Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö, äitiys- ja lastenneuvola | 10 | ||||||||
4_TTEHOPI1 | Harjoittelu: Opiskelijan ja koululaisen terveydenhoitajatyö | 10 | ||||||||
4_TTEVAR1 | Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen ja imetysohjaajakoulutus | 5 | ||||||||
TT00BB28 | Työikäisen terveydenhoitajatyö | 5 | ||||||||
4_TTEHTYÖ1 | Harjoittelu: Työterveyshuolto | 5 | ||||||||
4_TTEKEH1 | Terveydenhoitajatyön kehittäminen | 5 | ||||||||
4_TTEHSYV1 | Harjoittelu: Terveyttä edistävä syventävä harjoittelu | 5 | ||||||||
Yhteensä | 60 | 195 | 45 | 195 | 25 | 20 | 195 | 25 | 20 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.