Siirry suoraan sisältöön

Brändin muotoiluLaajuus (10 op)

Tunnus: 4_DAPS200

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.

Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.

Sisältö

Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen
Design management ja bränditeorian perusteet
Brändin rakentamisen periaatteet
Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu
Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot

Oppimateriaalit

UUSITALO, P. 2013. Brändi & business.

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 15.05.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tytti Vuorikari
  • Petra Suominen
  • Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
  • DA21SM
    Muotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.

Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.

Toteutustavat:
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä sekä verkossa suoritettavista soveltavista harjoituksista. Opintojakso sisältää kirjallisuuskatsauksen. Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, ammatilliseen keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn. Harjoitukset koostuvat sekä yksilö että ryhmätehtävistä ja osa harjoituksista tehdään lähiopetuspäivinä työpajatyöskentelynä.

Opetusmentelmät:
verkko-oppiminen, lähiopetus, vertaisoppiminen ja palaute ryhmätyöskentelynä, soveltava harjoittelu, työpajatyöskentely.

Oppimisympäristö:
Moodle-verkkoympäristö ja työpajat lähiohjauksessa.

Opintojakson suoritus edellyttää lähipäiviin osallistumisen sekä annettujen harjoitustehtävien tekemisen.
Arviointi perustuu lähipäivien tuntityöskentelyyn, sekä itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien toteutukseen.


Arviointikriteerit: https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea AHOT-käytännön mukaisesti, mikäli opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista brändimuotoilusta ja graafisten ohjelmistojen soveltamisesta brändityöhön. Opiskelijan on osoitettava osaamisensa. Tarvittaessa aiempaa osaamista on täydennettävä lisätehtävällä. Myös opinnollistaminen on mahdollinen tapa suorittaa opintojakso. Näissä tapauksissa opettajat ja opiskelija sopivat yhdessä etenemistavasta.

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson laajuus on 270 tuntia, joka jakautuu seuraavasti
- kontaktiopetusta 16 h, 4x4h
- Itsenäistä ja tiimissä työskentelyä 254h

Työmäärästä on:
- luennot 20 h
- harjoitukset, osa toteutetaan lähiopetuspäivinä 120 h
- ohjelmistopohjainen harjoittelu 40 h
- projektimuotoinen työskentely 60 h

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

UUSITALO, P. 2013. Brändi & business.

McDonald, S. 2020. Must have guide on branding, brand strategy & brand development
Ind, Nicholas, Iglesias, Oriol. 2016. How to create consumer involvement and inspiration

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijana sinun on mahdollista saada Adoben ohjelmista opiskelijalisenssit. Suosittelemme hankkimaan ne itsellesi palvelumuotoilun opintoja varten. Tarvitset niitä useilla opintojaksoilla, mukaanlukien brändinmuotoilu.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.05.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tytti Vuorikari
  • Jaakko Laukkanen
Opiskelijaryhmät
  • DAB21S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • DAA21S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • DAC21S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson sisältö keskittyy brändin rakentamisen eri vaiheisiin ja monikanavaisen viestinnän kehittämiseen aidosta työelämälähtöisestä näkökulmasta.

Osaamistavoitteet;

Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin "dna":ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.

Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.

Keskeiset sisällöt;

• Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen
• Design management ja bränditeorian perusteet
• Brändin rakentamisen periaatteet
• Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu
• Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Opintojakson normaali suoritustapa: kontaktiopetukseen osallistuminen, keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen, tehtävien suorittaminen

• AHOT

Opiskelijan ajankäyttö

Kokonaistyömäärä 270h

• 80h kontaktiopetus
• 190h Itsenäistä ja tiimissä opiskelua, joka sisältää henkilökohtaisia harjoituksia sekä ryhmässä toteutettavan asiakasprojektin

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan työelämälähtöinen asiakastoimeksianto

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto