Brändin muotoiluLaajuus (10 op)
Tunnus: 4_DAPS200
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.
Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.
Sisältö
Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen
Design management ja bränditeorian perusteet
Brändin rakentamisen periaatteet
Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu
Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa
Esitietovaatimukset
Muotoilun perusopinnot
Oppimateriaalit
UUSITALO, P. 2013. Brändi & business.
Esitietovaatimukset
Muotoilun perusopinnot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 15.05.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tytti Vuorikari
- Petra Suominen
- Kirsi Miettinen
Opiskelijaryhmät
-
DA21SMMuotoilun tutkinto-ohjelma (monimuotototeutus)
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.
Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.
Toteutustavat:
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä sekä verkossa suoritettavista soveltavista harjoituksista. Opintojakso sisältää kirjallisuuskatsauksen. Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, ammatilliseen keskusteluun ja ryhmätyöskentelyyn. Harjoitukset koostuvat sekä yksilö että ryhmätehtävistä ja osa harjoituksista tehdään lähiopetuspäivinä työpajatyöskentelynä.
Opetusmentelmät:
verkko-oppiminen, lähiopetus, vertaisoppiminen ja palaute ryhmätyöskentelynä, soveltava harjoittelu, työpajatyöskentely.
Oppimisympäristö:
Moodle-verkkoympäristö ja työpajat lähiohjauksessa.
Opintojakson suoritus edellyttää lähipäiviin osallistumisen sekä annettujen harjoitustehtävien tekemisen.
Arviointi perustuu lähipäivien tuntityöskentelyyn, sekä itsenäisesti tehtävien harjoitustehtävien toteutukseen.
Arviointikriteerit: https://amksavonia-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/hannu_autti_savonia_fi/EUyb_Qj6qfpNnKmS1mEGhq8Bwynw9FWcBViPu_Sr_OvoCw?e=6FcHbM
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea AHOT-käytännön mukaisesti, mikäli opiskelijalla on aiemmin hankittua osaamista brändimuotoilusta ja graafisten ohjelmistojen soveltamisesta brändityöhön. Opiskelijan on osoitettava osaamisensa. Tarvittaessa aiempaa osaamista on täydennettävä lisätehtävällä. Myös opinnollistaminen on mahdollinen tapa suorittaa opintojakso. Näissä tapauksissa opettajat ja opiskelija sopivat yhdessä etenemistavasta.
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson laajuus on 270 tuntia, joka jakautuu seuraavasti
- kontaktiopetusta 16 h, 4x4h
- Itsenäistä ja tiimissä työskentelyä 254h
Työmäärästä on:
- luennot 20 h
- harjoitukset, osa toteutetaan lähiopetuspäivinä 120 h
- ohjelmistopohjainen harjoittelu 40 h
- projektimuotoinen työskentely 60 h
Esitietovaatimukset
Muotoilun perusopinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
UUSITALO, P. 2013. Brändi & business.
McDonald, S. 2020. Must have guide on branding, brand strategy & brand development
Ind, Nicholas, Iglesias, Oriol. 2016. How to create consumer involvement and inspiration
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijana sinun on mahdollista saada Adoben ohjelmista opiskelijalisenssit. Suosittelemme hankkimaan ne itsellesi palvelumuotoilun opintoja varten. Tarvitset niitä useilla opintojaksoilla, mukaanlukien brändinmuotoilu.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 15.05.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tytti Vuorikari
- Jaakko Laukkanen
Opiskelijaryhmät
-
DAB21SMuotoilun tutkinto-ohjelma
-
DAA21SMuotoilun tutkinto-ohjelma
-
DAC21SMuotoilun tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson sisältö keskittyy brändin rakentamisen eri vaiheisiin ja monikanavaisen viestinnän kehittämiseen aidosta työelämälähtöisestä näkökulmasta.
Osaamistavoitteet;
Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin "dna":ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa.
Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.
Keskeiset sisällöt;
• Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen
• Design management ja bränditeorian perusteet
• Brändin rakentamisen periaatteet
• Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu
• Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Opintojakson normaali suoritustapa: kontaktiopetukseen osallistuminen, keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen, tehtävien suorittaminen
• AHOT
Opiskelijan ajankäyttö
Kokonaistyömäärä 270h
• 80h kontaktiopetus
• 190h Itsenäistä ja tiimissä opiskelua, joka sisältää henkilökohtaisia harjoituksia sekä ryhmässä toteutettavan asiakasprojektin
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämälähtöinen asiakastoimeksianto
Esitietovaatimukset
Muotoilun perusopinnot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto