Siirry suoraan sisältöön

Pelkäävän potilaan kohtaaminen suun terveydenhuollossaLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_TSPEL

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• selittää pelon/ahdistuksen keskeiset käsitteet, kehittymisen sekä hoitoperiaatteet
• erottaa erilaisia pelkäävän potilaan reaktioita ja toimintatapoja haastattelu-/tutkimus-/hoitotilanteessa
• käyttää yleisimpiä pelon psykometrisia mittareita ja kyselyitä diagnosoimisessa
• suunnitella hammashoitoa pelkäävän potilaan hoitoa monialaisessa työryhmässä
• kuvailla hammashoitopelon psykologisia hoitotutkimuksia tai vaihtoehtoisesti osaa haastatella hammashoitoa pelkäävää potilasta kyselylomakkeiden avulla

Sisältö

Kurssilla opiskelijat tutustuvat pelon ja ahdistuksen sekä hammashoitopelon käsitteisiin, taustatekijöihin, ilmenemiseen sekä potilaan käyttäytymiseen vastaanottotilanteessa. Kurssilla opetellaan pelon diagnosointi, potilaan haastatteleminen sekä suunnitellaan monialaisesti pelkäävän potilaan hoito. Lisäksi kurssilla perehdytään hammashoitopelon hoitoon sekä tutkimukseen.

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia edeltäviä opintoja

Lisätiedot

Toteutus UEF Hammaslääketieteen yksikön kanssa

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia edeltäviä opintoja

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Tutkinto-ohjelma
  • Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Holopainen

Toteutuksen kuvaus

Opintojakso tarjotaan Itä-Suomen yliopistossa. Opintojakso on yhteinen hammaslääketieteen ja suuhygienistiopiskelijoille.

Keskeinen sisältö:
- pelon ja ahdistuksen sekä hammashoitopelon käsitteet, taustatekijät, ilmeneminen sekä potilaan käyttäytyminen vastaanottotilanteessa
- pelon diagnosointi, potilaan haastatteleminen sekä monialaisesti pelkäävän potilaan hoidon suunnittelu
- hammashoitopelon hoitoon sekä tutkimukseen perehtyminen

Suoritustavat: Opiskelijoilta edellytetään kahden oppimistehtävän sekä käsitetentin tekemistä, osallistumista neljään lähitapaamiseen ja harjoitukseen sekä esseen/haastatteluraportin kirjoittaminen.

Toteutustavat: Kurssi sisältää neljä lähitapaamista, jotka rakentuvat monimuotoisesti luento-opetuksesta, ryhmissä työskentelemisestä sekä harjoituksista. Lisäksi opiskelijat perehtyvät kurssikirjallisuuteen itsenäisesti.

Arvioinnin perusteet:
Opintojakson arviointikriteerit

Arviointiasteikko:
Hyväksytty (S) – 0

Opiskelijan ajankäyttö

Verkkotapaamiset 10 h
Itsenäinen opiskelu 125 h

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia edeltäviä opintoja

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Moodle-oppimisympäristössä, josta linkit tieteellisiin artikkeleihin, kirjoista skannattuihin tekijänoikeusleimoilla varustettuihin sivuihin sekä muuhun opintojaksolla käytettävään materiaaliin.