Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY (5 op)
Toteutuksen tunnus: YT00BE11-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.02.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirjo Pehkonen
- Elina Pekonen
Opiskelijaryhmät
-
TYKO23SYHyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
- Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 15.02.2024 08:00 - 16:00
- Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 16.02.2024 08:00 - 16:00
- Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 25.04.2024 08:00 - 16:00
- Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 24.05.2024 08:00 - 16:00
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Lähipäivät:
15-16.2.2024 16 h
25.4.2024 8 h
24.5.2024 8 h
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen (verkkolähipäivä)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.
Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.
Opiskelijan ajankäyttö
Verkko-opetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijaluennot
Esitietovaatimukset
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717
Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL
Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.
Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.
Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.