Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY (5 op)

Toteutuksen tunnus: YT00BE11-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.02.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysala - YAMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Hyvinvointikoordinaattorin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pirjo Pehkonen
  • Elina Pekonen

Opiskelijaryhmät

  • TYKO23SY
    Hyvinvointikoordinaattori (ylempi AMK)
  • Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 15.02.2024 08:00 - 16:00
  • Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 16.02.2024 08:00 - 16:00
  • Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 25.04.2024 08:00 - 16:00
  • Osallisuuden vahvistaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - TYKO23SY YT00BE11-3001 / 24.05.2024 08:00 - 16:00

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään osallisuuden edistämiseen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä. Opintojaksolla tarkastellaan osallisuutta eri tasoilla hyödyntäen tutkimus- ja menetelmätietoa.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Verkkolähipäiviin valmistautuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.

Lähipäivät:
15-16.2.2024 16 h
25.4.2024 8 h
24.5.2024 8 h

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) Oppimistehtävät 3 kpl
2) Simulaation reflektiopäivään osallistuminen (verkkolähipäivä)
Oppimistehtävät arvioidaan yhteisesti sovittujen arviointikriteerien mukaisesti, jotka esitellään opintojakson alussa.

Opintojakson tehtävistä annetaan suullista ja/tai kirjallista palautetta sekä hyödynnetään vertaisarviointia.

Opiskelijan ajankäyttö

Verkko-opetus 32h, pienryhmätyöskentely ja tehtävien tekeminen 57 h ja itsenäinen opiskelu 46h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennot

Esitietovaatimukset

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osallisuuden edistäjän opas 2023 (THL): https://www.julkari.fi/handle/10024/146717

Isola, A.-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S., & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi 2017/33. Helsinki. THL

Bela, G. et al. (2016): Learning and the transformative potential of citizen science. Conservation Biology, 30: 990–999. doi:10.1111/cobi.12762. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cobi.12762/abstract.

Hyvinvoinnin alueelliset ankeuttajat 2021: https://journal.fi/focuslocalis/issue/download/7929/1267.

Lars Leemann, Tuija Martelin, Seppo Koskinen, Tommi Härkänen & Anna-Maria Isola (2022) Development and Psychometric Evaluation of the Experiences of Social Inclusion Scale. Journal of Human Development and Capabilities, 23:3, 400–424. 

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.