Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttiopinnot C-taso 3, Musiikin opettajat sv (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_DMZIN02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Jukka Onttonen
  • Annastiina Tahkola
  • Tiina Kaikkonen
  • Pekka Toivanen
  • Sanna Rosberg
  • Risto Toppola
  • Rauno Tikkanen

Opiskelijaryhmät

  • DM21SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa (klassinen musiikki tai rytmimusiikki) ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot.
Oma itsenäinen harjoittelu, tausta-aineistoon tutustuminen, henkilökohtainen solistinen opetus, säestystunnit, esiintymiset, mahdolliset mestarikurssit.

Ohjelmiston harjoittaminen C -tason tasosuoritusvaatimusten mukaan.
Valmiuskoe/tekninen koe (ei kaikissa instrumenteissa) ja tasosuoritus/konsertti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö

Solistinen opetus 25x45min
oma harjoittelu
säestystunnit
reflektointi
esiintymiset

Esitietovaatimukset

Pääaineen C-taso 2 tai vastaava osaaminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Ohjelmistoluettelo ja tasosuoritusvaatimukset löytyvät Repusta.

Lisätietoja opiskelijoille

SOLISTISTEN TAITOJEN ARVIOINTI PERUSTEET

Arvioitavat osa-alueet:

Sointi ja sävelpuhtaus

Tekninen valmius ja artikulaatio

Rytmiikka

Fraseeraus

Dynamiikka

Tyylien hallinta

Muotojen hallinta

Tulkinta ja ilmaisu

Ohjelman hallinta

Esiintymistaidot

Kamarimusiikilliset taidot

Taiteilijuus, luovuus


Kiitettävä 5

hallitsee ohjelman erinomaisesti

osaa monipuolisesti ja hallitusti käyttää instrumentin sävyjä ja sointivärejä musiikillisessa ilmaisussa

hallitsee sävelpuhtauden erinomaisesti

hallitsee tekniikan, joka palvelee musiikillisia päämääriä erinomaisesti

pystyy käsittelemään tempoa joustavasti ja elävästi

rytminkäsittelyä taidokasta

kykenee luontevaan, musikaaliseen fraseeraukseen

hallitsee dynamiikan monipuolisesti

kykenee vivahteikkaisiin tyylinmukaisiin tulkintoihin

kykenee omakohtaiseen luovaan tulkintaan

hallitsee esiintymistilanteen ammattimaisesti


Erittäin hyvä 4

hallitsee ohjelman kiitettävästi

osaa käyttää hallitusti instrumentin sävyjä ja sointivärejä musiikillisessa ilmaisussa

hallitsee sävelpuhtauden hyvin

hallitsee tekniikan, joka palvelee musiikillisia päämääriä kiitettävästi

pystyy käsittelemään tempoa joustavasti

rytminkäsittely hallittua

kykenee luontevaan, musikaaliseen fraseeraukseen

hallitsee dynamiikan pääosin monipuolisesti

kykenee tyylinmukaisiin tulkintoihin

kykenee omakohtaiseen tulkintaan

hallitsee esiintymistilanteen kiitettävästi


Hyvä 3

hallitsee ohjelman hyvin

osaa käyttää instrumentin sävyjä ja sointivärejä musiikillisessa ilmaisussa

hallitsee sävelpuhtauden, mutta pieniä puutteita sallitaan

hallitsee tekniikan, joka palvelee musiikillisia päämääriä hyvin

pystyy käsittelemään tempoa hallitusti

rytminkäsittely kehittymässä

kykenee fraseeraukseen

hallitsee dynamiikan hyvin, mutta ilmaisu kapeahko

kykenee tyylinmukaisiin tulkintoihin, mutta tyylitaju selkiytymässä

kykenee tulkitsemaan, mutta omakohtainen prosessi kesken

hallitsee esiintymistilanteen hyvin


Tyydyttävä 2

hallitsee ohjelman tyydyttävästi, pieniä puutteita sallitaan

osaa käyttää instrumentin sävyjä ja sointivärejä vaatimattomasti

sävelpuhtaudessa puutteita

tekniikan hallinta kehittymässä

pystyy säilyttämään tempon

rytminkäsittelyssä puutteita

fraseeraus yksipuolista

dynamiikan hallinta kapea-alainen

ei kykene pääsääntöisesti tyylinmukaisiin tulkintoihin

tulkinnan kehittyminen alussa

hallitsee esiintymistilanteen tyydyttävästi



Välttävä 1

ohjelman hallinnassa puutteita

instrumentin hallinta vaatimatonta

sävelpuhtaudessa merkittäviä puutteita

tekniikan hallinta kehittymässä, mutta perustekniikassa puutteita

tempon hallinnassa vaikeuksia

rytminkäsittelyssä suuria puutteita

fraseeraus yksipuolista ja kehittymätöntä

dynamiikan hallinta suppeaa