Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät SS22SP (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_SSTRO02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Marko Salmela
  • Sirpa Miettinen
  • Hannele Tams
  • Kristiina Kukkonen

Ajoitusryhmät

  • R1/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • R2/2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • SS22SP
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Koulutusryhmat

  • R1/2
  • R2/2
  • Seminaari Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät SS22SP 4_SSTRO02-3001 / 12.12.2023 08:00 - 12:00

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).

Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.

Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.

Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (50 h)
• 18 h teoriaa / Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Itsenäinen työskentely 35 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf