Siirry suoraan sisältöön

Luova ja kehittyvä ihminen SS23SP (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_SSLUKI02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Kaisu Pitkänen
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Asta Heikkinen

Opiskelijaryhmät

  • SS23SP
    Sosionomi

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tarkastella ihmistä psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena
- osaa kuvata kehityspsykologian ja elämänkaaripsykologian teorioita
- nimetä kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja kehitystehtäviä ihmisen elämänkaaressa
- tarkastella kasvuympäristön ja elinympäristön merkitystä ihmisen kasvussa ja kehityksessä
- kuvata sosiaalisen vuorovaikutukseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen liittyviä teorioita
- kuvata ihmisen persoonallisuuden kehitykseen liittyviä teorioita
- tunnistaa ihmisen elinikäisen kasvun tarpeita sekä ympäristön merkityksen kasvua mahdollistavana ja rajoittavana tekijänä
- tarkastella luovien työtapojen merkitystä ihmisen kasvun - ja kehityksen tukemisessa

Sisältö:
Kasvu- ja muutosprosessit ihmisen elämänkaaressa ja elämänkulussa, kehitystehtävät ja kehityskriisit elämänkaaressa, persoonallisuus, identiteetti, minäkäsitys ja temperamentti, vuorovaikutus ja sosioemotionaalinen kehitys, kiintymyssuhde, varhainen vuorovaikutus, ihmisen luovuus, minäntarinat - ja elämänkaarityöskentely.


Opintojakson suoritustavat:
Osallistuminen kontaktiopetukseen, aktivoivat luennot. eOppiminen, tutkivan oppimisen teoriatehtävät (yksilö/ryhmäsuoritukset) kokoava raportti, johon sisällytetään kaikki opintojakson oppimistehtävät, luovan produktion suunnittelu ja toteutus ryhmissä, luovan produktion esitys sekä vertaisarviointi, itsearviointi ja oman osaamisen rakentumisen kuvaus.

Opintojakson arviointi: Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 0-5. Opintojaksolla käytetään monitahoarviointia; opettajien arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta. .
Raportti, joka sisältää muokatut oppimistehtävät arvioidaan arviointiasteikolla 0-5. Ryhmissä tehtävä luova produktio arvioidaan asteikolla: hyväksytty/hylätty. Luovan produktion (H4-K5) suoritus voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan korottavasti.

Opiskelijan ajankäyttö

5 op = 135 h.

Lähiopetustunnit 32 h, joissa teorialuennot ja keskustelu sekä pohdintatehtävät.
Oppimistehtävät (tutkivan oppimisen teoriatehtävät ja kokoavan raportin koostaminen) 75h
Luova tehtävä: suunnittelu ja toteutus 22 h.
Vertaisarviointi ja palaute 1 h.
Itsearviointi ja oman osaamisen rakentumisen kuvaus 5 h.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen aineisto ja teorialuennot.

Kirjallisuus:
Ahonen, T., Lyytinen, H. & Nurmi, J-E. 2014: Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus.
Karjalainen, A-L. 2019. (toim.) teos: Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle.
Lehtinen Erno, Lerkkanen Marja-Kristiina ja Vauras Marja. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-kustannus.
Määttä, Paula ja Puukari, Anne 2016:Tavallisen erityinen lapsi : onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa. Jyväskylä. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen K., Kuorelahti M. & Alila S. 2017. (toim.) teos. 2017: Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.
Wais, Mathias, Kiefer Annikki, Eklund-Schöpper Anja ja Tuomola Eeva 2006: Ihmisen elämänkaari: aikuiselämän kriisit ja kehitysmahdollisuudet. Biographie-Arbeit.
Uusikylä, Kari. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.

Etsitään itsenäisesti lisää soveltuvaa materiaalia.