Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät SS23KM, SS23KMR (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4_SSTRO02-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 26.04.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala - AMK
Toimipiste
Kuopion toimipiste
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Salmela
- Ulla Nuutinen
- Sirpa Miettinen
- Johanna Ripatti
- Tuija Pakarinen
- Hannele Tams
- Kristiina Kukkonen
Ajoitusryhmät
- R1/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
- R2/2 (Koko: 26. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SS23KMSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Monimuoto
-
SS23KMRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, monimuoto
Koulutusryhmat
- R1/2
- R2/2
Toteutuksen kuvaus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähitunneille, jotka sisältävät niin teoriaa kuin käytännön harjoituksia erilaisten toiminnallisten ja taidelähtöisten menetelmien käytöstä. Tunneilla on läsnäolovelvoite. Opintojakso sisältää myös työelämäläheistä oppimista siten, että opiskelijat ohjaavat ryhmissä asiakasryhmiä toiminnallisia ja taidelähtöisä menetelmiä käyttäen. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimisen dokumentointia ja reflektointia ammatilliselle blogille (PLE).
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, harjoitukset, demonstraatiot, itsenäinen työskentely, asiakasryhmien toiminnan suunnittelu ja ohjaus, dokumentointi ja reflektio ammatilliselle blogille (PLE), yhteistoiminnallinen ryhmätyöskentely.
Opiskelija osallistuu lähitunneille ja yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija osoittaa blogissaan ymmärryksensä ja osaamisensa erilaisten toiminnallisten menetelmien käytöstä. Hyväksyttävässä blogissa opiskelija esittelee tunneilla käytettyjä ja muita toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa perustella niiden käyttömahdollisuuksia ja omia valmiuksia näiden menetelmien käyttöön. Opiskelija arvioi myös niin oman ryhmän kuin muidenkin ryhmien toteutettuja ryhmätoimintoja.
Arviointi ja palaute:
Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty, hyväksytyn suorituksen tulee olla H3 tasoa.
Suullinen palaute ohjaussuunnitelmista ja toteutuksista lähitunneilla, kirjallinen palaute PLE-ympäristöistä.
Lähitunneilla vertaispalautetta.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (39 h)
• 7 h lähiopetusta ja työelämäläheisen tehtävän ohjausta ohjausta/ Kristiina Kukkonen
• 32 h harjoituksia eri alojen asiantuntijaopettajat, näihin liittyvät tehtävät 16 h
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
Moodlen ympäristöön perehtyminen ja tehtävät 10 h
PLE: toimintakansio, itsearviointi ja vertaisarviointi 20 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen toteutus ammatillisissa toimintaympäristöissä (50 h)
• 10 ryhmäohjaustuntia asiakkaiden kanssa /opiskelija
• 3 – 4 henkilön opiskelijaryhmätoiminta
• Työelämäyhteistyö ja neuvottelut; opiskelijat etsivät toimintaympäristöt itse sosiaali- ja terveysalalta ja neuvottelevat ryhmäohjauksen toteutuksesta.
• Ideapaperi
• Ohjaussuunnitelmat
• Dokumentointi ja esittely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/sosku/sosiaalisen-kuntoutuksen-opas/palvelun-sisallot/ryhmatoiminta-ja-toiminnalliset-menetelmat
Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus.
Kaukkila Veli ja Lehtonen Elisa 2017, Ryhmästä enemmän. Suomen mielenterveysseura ja Laku-hanke.
Karjalainen Anna-Liisa (toim.) 2019, Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus (e-kirja)
Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki
Houni, Pia Turpeinen, Isto Vuolasto, Johanna 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Taiteen edistämiskeskus (TAIKE). Helsinki 2020.
What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf