Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiikan eri kontekstit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_KMPM117-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hanna Turunen

Opiskelijaryhmät

  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
-tiedostaa musiikkipedagogin työelämäyhteyksiä sekä osaamisprofiliin sisältyvien kontekstien ja lähestymistapojen
moninaisuutta
-tutustuu musiikin soveltavan käytön mahdollisuuksiin ja ajankohtaisiin musiikkikasvatuksellisiin näkökulmiin
-omaksuu tietoa saavutettavuudesta sekä musiikin merkityksestä osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjänä
-kehittää musiikkipedagogista osaamistaan kontekstien ja lähestymistapojen moninaisuus huomioiden
-oppii soveltamaan laaja-alaisesti musiikkipedagogista ammattitaitoaan ja käyttämään kontekstin kannalta tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä
-saa valmiuksia musiikkipedagogiseen kehittämistyöhön ja moniammatilliseen työskentelyyn

Opintojakson keskeistä sisältöä on:
-tutustuminen musiikkipedagogiikan moninaisiin kohderyhmiin, oppimistilanteisiin, työelämäkonteksteihin ja työmenetelmiin sekä teoriassa että käytännössä
-keskusteleva ja reflektoiva tiedon tuottaminen ja jakaminen vertaisoppimista hyödyntäen opintojakson eri
vaiheissa
-musiikkipedagogisen toiminnan suunnitteleminen ja toteuttaminen käytännön harjoitteluna työelämää ja omaa ammatillista osaamista kehittäen

Opintojakson toteutustavat
-Kontaktiopetus: ensisijaisesti läpiopetuksena, tarvittaessa etäopetuksena
-Itsenäinen työskentely: oppimateriaaliin perehtyminen, tutustuminen konteksteihin, oppimistehtävät
-Käytännön harjoittelu: lyhyen harjoittelukokonaisuuden suunnittelu, toteutus ja reflektointi itselle
uudessa työelämäkontekstissa, toteutetaan itsenäisesti, pareittain tai pienryhmässä

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteenasetteluun. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista
osallistumista kontaktiopetukseen ja tutustumiskäynneille tai vaihtoehtoisessa suoritustavassa
esseetehtävien suorittamista hyväksytysti. Lisäksi edellytetään oppimistehtävien, oppimispäiväkirjan ja
harjoitteluosuuden suorittamista hyväksytysti. Tarkemmat arviointiperusteet avataan opintojakson moodle-kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-S.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös vaihtoehtoisella toteutustavalla, sisältäen:
46 h esseetehtävät (2)
24 h tutustuminen ja opetuksen seuraaminen sekä harjoittelu
65 h itsenäinen työskentely sekä oppimistehtävät
Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan opintojakson opettajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö

24 h kontaktiopetustunnit (syksyllä 6 ja keväällä 5 opetuskertaa sekä syksyn työpaja) musiikin
ryhmäopetuksen aikataulun mukaisesti
36 h tutustuminen ja opetuksen seuraaminen sekä harjoittelu erikseen sovittavina ajankohtina
75 h itsenäinen työskentely sekä oppimistehtävät
Viikkokohtainen tarkempi aikataulu ja sisältö julkaistaan opintojakson moodle-kurssilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy tutustumista, opetuksen seuraamista ja harjoittelua yhteistyöverkostossa. Nämä
voidaan tarvittaessa toteuttaa etäyhteyksin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan/julkaistaan opintojakson moodle-kurssilla.