Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4_KMPM116-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Onttonen
- Hanna Turunen
- Ritva-Liisa Matilainen
- Mika Kallio
- Sanna Rosberg
- Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
-
DM22SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Yhden opintojen alkuvaiheessa olevan harjoitusoppilaan opettaminen itsenäisesti ja
ohjatusti. Oppitunti/harjoitusoppilas 2 x 30 min. x 25 vko.
Ryhmäkeskusteluja, luentoja sekä pedagogisia neuvoja ja palautetta ohjaavalta opettajalta 15 x 45 min.
Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa alkeisopetukseen ja pedagogiikan jatko-opintoihin. Opiskelija tutustuu oman instrumenttinsa alkeisopetuksen ohjelmistoon.
Keskeiset sisällöt:
Oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely.
Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat.
Vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa.
Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa.
Esiintymiseen valmentaminen osana opetusta.
Alkeisopetuksen ohjelmistotuntemus.
Suoritustavat
Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin,
opetusnäyte, oppimispäiväkirja.
Opetuksen seuraamista 10x45 min.
Ohjelmisto- ja tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.
Musiikkipedagogien teemapäiviin osallistuminen.
välinäyttö ja opetusnäyte
Opetus tapahtuu pääasiassa lähikontaktiopetuksena.
Opetus voidaan toteuttaa osittain ja tarvittaessa etäyhteysvälineitä hyödyntäen.
Arviointi:
välinäyttö hyväksytty-hylätty
opetusnäyte 0-5
hyväksytty S / hylätty 0
Arviointiperusteet löytyvät Lisätieto opiskelijalle -kohdasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Osaamisen näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson mitoitus ja kuormittavuus ilmoitetaan tarkemmassa toteutussuunnitelmassa.
5 op on noin 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu
- Pedagogiikan info- ja aloitustilaisuus 3 h
- Oppitunti/harjoitusoppilas 30 min. x 25 vko 17 h
- ohjaavan opettajan palaute ja didaktiset neuvot 15x45 15 h
- ryhmätunnit, yhteiset pedagogiset luennot sekä musiikkipedagogien teemapäivät, 15 h
- opetuksen seuraaminen 10x45min 10 h
- itsenäinen tuntien valmistelu ja aineistoon perehtyminen 50 h
- eri pedagogisiin metodeihin perehtyminen 25 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu nivoutuu alan työelämään.
Asiantuntijaluentoja yhteisillä luennoilla ja teemapäivissä.
Opetuksen seuraaminen nivoo työelämään.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali tarkentuu instrumenttikohtaisesti.
Alkeisopetukseen soveltuva instrumenttikohtainen kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perusteet:
Koko lukuvuoden opetusharjoittelun arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin:
osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen
lukuvuosisuunnitelma ja sen toteutuminen
opettajaidentiteetti ja asenne opetusharjoittelua kohtaan
opiskelijan kehittyminen pedagogina lukuvuoden aikana
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
pedagoginen innovatiivisuus
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä)
opetusharjoittelija oppimismotivaation ylläpitäjänä ja edistäjänä
yleisvaikutelma ja tuntien ilmapiiri
erityiset ansiot
kehittämisen tarpeet
Opetusnäytteen arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin:
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen
näytetunnin hallinta kokonaisuutena
opettajaidentiteetti sekä asenne opetusnäytteessä
opetusnäytteen ilmapiiri
oppilaan rooli tunnin kulussa
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä)
opetusnäytteessä käytetyt havainnollistamiskeinot
opetusnäytteen tekijän suorittamat ennakkovalmistelut
tuntisuunnitelma ja sen toteutuminen
opetusnäytteen rakenne ja kesto
tilankäytön tarkoituksenmukaisuus ja/tai innovatiivisuus
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
musiikillinen ohjaus
opetusharjoittelijan mukautuminen oppilaan tarpeisiin
erityiset ansiot
kehittämisen tarpeet