Siirry suoraan sisältöön

Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_KMPM116-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Onttonen
  • Hanna Turunen
  • Ritva-Liisa Matilainen
  • Mika Kallio
  • Sanna Rosberg
  • Risto Toppola

Opiskelijaryhmät

  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Yhden opintojen alkuvaiheessa olevan harjoitusoppilaan opettaminen itsenäisesti ja
ohjatusti. Oppitunti/harjoitusoppilas 2 x 30 min. x 25 vko.
Ryhmäkeskusteluja, luentoja sekä pedagogisia neuvoja ja palautetta ohjaavalta opettajalta 15 x 45 min.
Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa alkeisopetukseen ja pedagogiikan jatko-opintoihin. Opiskelija tutustuu oman instrumenttinsa alkeisopetuksen ohjelmistoon.

Keskeiset sisällöt:
Oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely.
Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat.
Vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa.
Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa.
Esiintymiseen valmentaminen osana opetusta.
Alkeisopetuksen ohjelmistotuntemus.

Suoritustavat
Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin,
opetusnäyte, oppimispäiväkirja.
Opetuksen seuraamista 10x45 min.
Ohjelmisto- ja tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.
Musiikkipedagogien teemapäiviin osallistuminen.
välinäyttö ja opetusnäyte

Opetus tapahtuu pääasiassa lähikontaktiopetuksena.
Opetus voidaan toteuttaa osittain ja tarvittaessa etäyhteysvälineitä hyödyntäen.

Arviointi:
välinäyttö hyväksytty-hylätty
opetusnäyte 0-5
hyväksytty S / hylätty 0 

Arviointiperusteet löytyvät Lisätieto opiskelijalle -kohdasta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT
Osaamisen näyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson mitoitus ja kuormittavuus ilmoitetaan tarkemmassa toteutussuunnitelmassa.
5 op on noin 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu
- Pedagogiikan info- ja aloitustilaisuus 3 h
- Oppitunti/harjoitusoppilas 30 min. x 25 vko 17 h
- ohjaavan opettajan palaute ja didaktiset neuvot 15x45 15 h
- ryhmätunnit, yhteiset pedagogiset luennot sekä musiikkipedagogien teemapäivät, 15 h
- opetuksen seuraaminen 10x45min 10 h
- itsenäinen tuntien valmistelu ja aineistoon perehtyminen 50 h
- eri pedagogisiin metodeihin perehtyminen 25 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetusharjoittelu nivoutuu alan työelämään.
Asiantuntijaluentoja yhteisillä luennoilla ja teemapäivissä.
Opetuksen seuraaminen nivoo työelämään.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali tarkentuu instrumenttikohtaisesti.
Alkeisopetukseen soveltuva instrumenttikohtainen kirjallisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perusteet:

Koko lukuvuoden opetusharjoittelun arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin: 

osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin 
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen 
lukuvuosisuunnitelma ja sen toteutuminen 
opettajaidentiteetti ja asenne opetusharjoittelua kohtaan 
opiskelijan kehittyminen pedagogina lukuvuoden aikana 
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
pedagoginen innovatiivisuus 
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä) 
opetusharjoittelija oppimismotivaation ylläpitäjänä ja edistäjänä 
yleisvaikutelma ja tuntien ilmapiiri 
erityiset ansiot 
kehittämisen tarpeet 

Opetusnäytteen arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin: 

opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen 
näytetunnin hallinta kokonaisuutena 
opettajaidentiteetti sekä asenne opetusnäytteessä 
opetusnäytteen ilmapiiri 
oppilaan rooli tunnin kulussa 
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä) 
opetusnäytteessä käytetyt havainnollistamiskeinot 
opetusnäytteen tekijän suorittamat ennakkovalmistelut 
tuntisuunnitelma ja sen toteutuminen 
opetusnäytteen rakenne ja kesto 
tilankäytön tarkoituksenmukaisuus ja/tai innovatiivisuus 
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
musiikillinen ohjaus 
opetusharjoittelijan mukautuminen oppilaan tarpeisiin 
erityiset ansiot 
kehittämisen tarpeet