Siirry suoraan sisältöön

Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2 / Musiikkioppilaitoksen opettajat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_KMPX200-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jukka Onttonen
  • Hanna Turunen
  • Mika Kallio
  • Andrey Nikulin
  • Sanna Rosberg
  • Risto Toppola

Opiskelijaryhmät

  • DM21SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet: Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa jatkotason tai syventävien opintojen opetukseen. Opiskelija on tutustunut oman instrumenttinsa jatkotason ja syventävien opintojen ohjelmistoon sekä näyttö- tai tasosuoritusvaatimuksiin.

Keskeinen sisältö:  Edistyneen oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely. Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat. Viestintä- ja vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa. Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa. Tavoitteellisuuden huomioiminen opetuksessa. Harjoittelemisen ohjaus ja esiintymiseen valmentaminen osana opetusta. Jatkotason ja syventävien opintojen (MOT) ohjelmistotuntemus. Oman opettajaidentiteetin vahvistaminen.

Suoritustapa: Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin. Osallistuminen ryhmätunneille ja luennoille. Oppimisen itsearviointikirjan täyttäminen. Opetuksen seuraaminen. Ohjelmistoon ja näyttö- tai tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.

Opetusnäytteet:
1. Opetuksen välinäyttö ennen joulua
2. Opetuksen päänäyttö huhti-toukokuussa

Toteutustavat:  Yhden edistyneen harjoitusoppilaan opettaminen itsenäisesti ja ohjatusti. Etäohjaus ja videoinnit mahdollisia. Ryhmäkeskusteluja, luentoja sekä ohjaavan opettajan pedagogisia neuvoja ja palautetta sekä ohjausta jatkotason ja syventävien opintojen ohjelmiston tuntemukseen.

Palaute: Palaute kerätään kirjallisena opintojakson lopussa ja käsitellään ohjaavien opettajien ja koulutuspäällikön kesken. Opettajan suullinen palaute henkilökohtaisilla tunneilla ja palautekeskustelut lukukauden lopussa. Vertaispalaute ryhmätunneilla. 

Arviointi: välinäyttö hyväksytty-hylätty
Opetusnäyte 0-5

Arviointikriteerit kohdassa lisätietoa opiskelijalle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT
Osaamisen näyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson mitoitus ja kuormittavuus ilmoitetaan tarkemmassa toteutussuunnitelmassa.
5 op on noin 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu
- Pedagogiikan info- ja aloitustilaisuus 3 h
- Oppitunti/harjoitusoppilas 45 min. x 25 vko 25 h
- ohjaavan opettajan palaute ja didaktiset neuvot 15x60 20 h
- ryhmätunnit, yhteiset pedagogiset luennot sekä musiikkipedagogien teemapäivät, 10 h
- opetuksen seuraaminen 10x45min 10 h
- itsenäinen tuntien valmistelu ja aineistoon perehtyminen 50 h
- eri pedagogisiin metodeihin perehtyminen 20 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali tarkentuu instrumenttikohtaisesti.
Alkeisopetukseen soveltuva instrumenttikohtainen kirjallisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perusteet:

Koko lukuvuoden opetusharjoittelun arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin: 

osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin 
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen 
lukuvuosisuunnitelma ja sen toteutuminen 
opettajaidentiteetti ja asenne opetusharjoittelua kohtaan 
opiskelijan kehittyminen pedagogina lukuvuoden aikana 
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
pedagoginen innovatiivisuus 
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä) 
opetusharjoittelija oppimismotivaation ylläpitäjänä ja edistäjänä 
yleisvaikutelma ja tuntien ilmapiiri 
erityiset ansiot 
kehittämisen tarpeet 

Opetusnäytteen arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin: 

opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen 
näytetunnin hallinta kokonaisuutena 
opettajaidentiteetti sekä asenne opetusnäytteessä 
opetusnäytteen ilmapiiri 
oppilaan rooli tunnin kulussa 
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä) 
opetusnäytteessä käytetyt havainnollistamiskeinot 
opetusnäytteen tekijän suorittamat ennakkovalmistelut 
tuntisuunnitelma ja sen toteutuminen 
opetusnäytteen rakenne ja kesto 
tilankäytön tarkoituksenmukaisuus ja/tai innovatiivisuus 
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
musiikillinen ohjaus 
opetusharjoittelijan mukautuminen oppilaan tarpeisiin 
erityiset ansiot 
kehittämisen tarpeet