Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2 / Musiikkioppilaitoksen opettajat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4_KMPX200-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Onttonen
- Hanna Turunen
- Mika Kallio
- Andrey Nikulin
- Sanna Rosberg
- Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
-
DM21SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Osaamistavoitteet: Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa jatkotason tai syventävien opintojen opetukseen. Opiskelija on tutustunut oman instrumenttinsa jatkotason ja syventävien opintojen ohjelmistoon sekä näyttö- tai tasosuoritusvaatimuksiin.
Keskeinen sisältö: Edistyneen oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely. Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat. Viestintä- ja vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa. Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa. Tavoitteellisuuden huomioiminen opetuksessa. Harjoittelemisen ohjaus ja esiintymiseen valmentaminen osana opetusta. Jatkotason ja syventävien opintojen (MOT) ohjelmistotuntemus. Oman opettajaidentiteetin vahvistaminen.
Suoritustapa: Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin. Osallistuminen ryhmätunneille ja luennoille. Oppimisen itsearviointikirjan täyttäminen. Opetuksen seuraaminen. Ohjelmistoon ja näyttö- tai tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.
Opetusnäytteet:
1. Opetuksen välinäyttö ennen joulua
2. Opetuksen päänäyttö huhti-toukokuussa
Toteutustavat: Yhden edistyneen harjoitusoppilaan opettaminen itsenäisesti ja ohjatusti. Etäohjaus ja videoinnit mahdollisia. Ryhmäkeskusteluja, luentoja sekä ohjaavan opettajan pedagogisia neuvoja ja palautetta sekä ohjausta jatkotason ja syventävien opintojen ohjelmiston tuntemukseen.
Palaute: Palaute kerätään kirjallisena opintojakson lopussa ja käsitellään ohjaavien opettajien ja koulutuspäällikön kesken. Opettajan suullinen palaute henkilökohtaisilla tunneilla ja palautekeskustelut lukukauden lopussa. Vertaispalaute ryhmätunneilla.
Arviointi: välinäyttö hyväksytty-hylätty
Opetusnäyte 0-5
Arviointikriteerit kohdassa lisätietoa opiskelijalle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Osaamisen näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö
Opintojakson mitoitus ja kuormittavuus ilmoitetaan tarkemmassa toteutussuunnitelmassa.
5 op on noin 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu
- Pedagogiikan info- ja aloitustilaisuus 3 h
- Oppitunti/harjoitusoppilas 45 min. x 25 vko 25 h
- ohjaavan opettajan palaute ja didaktiset neuvot 15x60 20 h
- ryhmätunnit, yhteiset pedagogiset luennot sekä musiikkipedagogien teemapäivät, 10 h
- opetuksen seuraaminen 10x45min 10 h
- itsenäinen tuntien valmistelu ja aineistoon perehtyminen 50 h
- eri pedagogisiin metodeihin perehtyminen 20 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali tarkentuu instrumenttikohtaisesti.
Alkeisopetukseen soveltuva instrumenttikohtainen kirjallisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perusteet:
Koko lukuvuoden opetusharjoittelun arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin:
osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen
lukuvuosisuunnitelma ja sen toteutuminen
opettajaidentiteetti ja asenne opetusharjoittelua kohtaan
opiskelijan kehittyminen pedagogina lukuvuoden aikana
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
pedagoginen innovatiivisuus
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä)
opetusharjoittelija oppimismotivaation ylläpitäjänä ja edistäjänä
yleisvaikutelma ja tuntien ilmapiiri
erityiset ansiot
kehittämisen tarpeet
Opetusnäytteen arviointi kohdistuu seuraaviin osa-alueisiin:
opiskelijan itsensä asettamat tavoitteet ja niiden toteutuminen
näytetunnin hallinta kokonaisuutena
opettajaidentiteetti sekä asenne opetusnäytteessä
opetusnäytteen ilmapiiri
oppilaan rooli tunnin kulussa
kommunikointi ja vuorovaikutussuhde oppilaaseen (sekä verbaalinen että non-verbaalinen viestintä)
opetusnäytteessä käytetyt havainnollistamiskeinot
opetusnäytteen tekijän suorittamat ennakkovalmistelut
tuntisuunnitelma ja sen toteutuminen
opetusnäytteen rakenne ja kesto
tilankäytön tarkoituksenmukaisuus ja/tai innovatiivisuus
opetusharjoittelijan omat tekniset taidot, metodit ja pedagoginen hallinta sekä muu musiikillinen osaaminen
musiikillinen ohjaus
opetusharjoittelijan mukautuminen oppilaan tarpeisiin
erityiset ansiot
kehittämisen tarpeet