Siirry suoraan sisältöön

Tanssipedagogiikka 3, baletti (10 op)

Toteutuksen tunnus: 4_DMPT2061-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tanssinopettajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Virve Varjos
  • Paula Niemi

Opiskelijaryhmät

  • DT22SP
    Tanssinopettajan tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla hallitsee klassisen baletin perussanaston ja niiden pohjalta rakentuvaa vaativampaa liikesanastoa. Opiskelija alkaa hahmottaa baletin harjoittelun kaaren perusliikkeistä vaativimpiin liikkeisiin. Hänen tulee pystyä itsenäisesti käyttämään tiedonhakuun didaktista ja metodista kirjallisuutta sekä omia tunneilla tehtyjä muistiinpanoja. Lisäksi hän pystyy soveltamaan tietoaan käytännön baletin opetukseen. Opiskelija oppii soveltamaan anatomista tietoa baletin liikkeiden analysoinnissa. Hän alkaa muodostaa omaa tapaa ajatella ja toteuttaa baletin opetusta ja kehittää sitä edelleen.

Keskeinen sisältö:
- Baletin liikekombinaatiot
- Isot hypyt
- Varvastossutekniikka
- ajankohtainen tutkimustieto baletin harjoittelusta ja opettamisesta

Liikkeitä käsitellään seuraavien näkökulmien kautta:
- liikkeen tarkka suoritustapa yksityiskohtaisesti kuvattuna
- liikkeen kehitys helposta muodosta valmiiseen muotoon, miten liikkeen
opettaminen aloitetaan ja mikä on olennaista sen oppimisessa
- erilaiset variaatiot liikkeestä (esim. puolivarpaille, tuplana, en tournant jne.)
- miten liikkeen oppiminen näkyy myöhemmin käytettävässä liikkeistössä,
tuleeko siinä opitut ominaisuudet esiin jossain muussa yhteydessä
- liikkeen dynamiikka
- mahdollisesti muuta liikkeeseen liittyvää: mitä pitää hallita ennen kuin ko.
liikettä voidaan alkaa harjoitella, millaisia oheisharjoitteita liikkeeseen
voidaan liittää
- yleisimpiä haasteita liikkeen puhtaan suorituksen saavuttamisessa
Lisäksi:
- Balettitunnin suunnittelua oman näkemyksen mukaisesti
- Balettitunnin suunnittelua erilaisille ryhmille
- Oman tiedonhaun laajentaminen

Käytännön opetusharjoittelu:

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kaksi opetusperiodia,
toisen syventävien tanssiteknisten opintojensa mukaisesti joko nuorten, aikuisten
tai ikääntyneiden parissa (2 op) ja toisen tanssin varhaiskasvatuksen
parissa (2 op)

Tavoitteet:
Opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvä tiedollinen-, taidollinen- ja asenteellinen osaaminen syvenee. Tämä näkyy seuraavissa:
- Opiskelijan kyky suunnitella tavoitteellisesta tanssinopetusta ydinainesanalyysiä hyödyntäen
- Oppiaineksen-, ryhmän- ja opetustilanteen hallinta
- Oppiaineksen kannalta relevanttien opetusmenetelmien hallinta
- Opiskelija hallitsee arviointimenetelmien käytön
- Kyky suunnitella, reflektoida ja argumentoida oman urapolun rakentumista/kehittymistä

Käytännön opetusharjoittelut arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit löytyvät opintojakson moodlekurssilta ja ne esitellään opintojakson alussa. Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään arvosanan 3.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön opetusharjoittelut: Mikäli näiden opetusharjoittelujaksojen tai jommankumman niistä, suorittaminen hopsin mukaisesti jollain vaihtoehtoisella tavalla on relevanttia niin siitä sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö

Baletin teoria, kokonaislaajuus 6 op/162 tuntia jakaantuu seuraavalla tavalla:
- Kontaktiopetusta 72 tuntia
- itsenäsitä työskentelyä 90 tuntia

Käytännön opetusharjoittelut, kokonaislaajuus 4 op/108 tuntia jakautuu seuraavalla tavalla

- Kontaktiopetusta 43
- Itsenäistä työskentelyä 74

Yksityiskohtaisempi erittely moodlekurssin toteutussuunnitelmassa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Molemmat käytännön opetusharjoittelut suoritetaan kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.

Esitietovaatimukset

Tanssipedagogiikka 1-2