Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen tuki ja lapsen osallisuuden vahvistaminen SS22SP (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4_SSVAI202-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 02.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala - AMK

Toimipiste

Iisalmen kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marjaana Tuovinen

Opiskelijaryhmät

  • SS22SP
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, Päivätoteutus

Toteutuksen kuvaus

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- hallitsee erityiskasvatuksen käsitteistöä ja ammattisanastoa
- osaa havainnoida ja arvioida kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti tuen tarvetta
- kehittää oppimisympäristöjä ja lasten kasvuympäristöjä osallisuutta vahvistavaksi
- osaa laatia tavoitteellisen kasvatuksellisen suunnitelman tuen toteuttamisesta lapselle ja pienryhmälle
- soveltaa kasvatuksellisen ja sosiaalisen kuntoutuksen menetelmiä lapsiryhmässä
- käyttää pedagogisen tuen menetelmiä varhaisena tukena eri toimintaympäristöissä
- jakaa ammatillisia havaintojaan reflektiivisellä työotteella monialaisessa sosiaali- ja terveysalan yhteistyössä


Sisällöt:

Kolmivaiheinen tuki ja arviointi, kasvatuksellinen ja sosiaalinen kuntoutus, varhaiskuntoutus, lapsen tuen tarve ja vanhemmuuden tuki, integraatio, inkluusio, tukitoimet varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, vammaistyössä ja lastensuojelussa, monialainen yhteistyö ja varhainen puuttuminen.

Opintojakso on rakennettu sosiaalipedagogisen työorientaation näkökulmasta painottaen inklusiivien toimintakulttuurin kehittämistä ja pedagogista tukea.


Suoritustapa:

Aktiivinen osallistuminen lähitunneille ja Itsenäinen opiskelu Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää kirjallisia oppimistehtäviä, työelämälähtöisen ohjaustehtävän ja oman erityiskasvatukseen liittyvän osaamisen kuvauksen.

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakso on 5 opintopistettä, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia AMK-tasoista opiskelua.

Opintojaksoon sisältyvä oppimisprosessi ja ajankäyttösuunnitelma:

Lähitunnit 10 tuntia

Oppimistehtävä 1: Oman osaamisen alkukartoitus ja tavoitteet opintojaksolle, orientoituminen opintojaksolle (2h)
Oppimistehtävä 2: teema: Kasvatuksellinen kuntoutus ja pedagoginen tuki (20h)
Oppimistehtävä 3: teema: Osallistava pedagogiikka ja inklusiivinen kasvatus (20h)
Oppimistehtävä 4: teema: Lapsen vammaisuus ja sairaus perheen kriisinä (20h)
Oppimistehtävä 5: teema A: Sosioemotionaalisen kehityksen vaikeudet (20h) TAI
teema B: Neurologisen kehityksen erityisvaikeudet ja laaja-alaiset
oppimisvaikeudet (20 h) TAI
teema C: Puheen ja kielen kehityksen vaikeudet (20h)
Oppimistehtävä 6: Ohjaustehtävä ja kirjallinen suunnitelma (40h)
Oppimistehtävä 7: Oman oppimisen analyysi ja kuvaus erityiskasvatuksen osaamisesta ja opintojaksopalaute (6h)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää työelämälähtöisen ohjaustehtävän.

Esitietovaatimukset

- 90 op ammatillisia opintoja tai työkokemusta sosiaali-, terveys- tai sivistystoimen aloilta.
- Varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoilla suositellaan varhaiskasvatuksen pedagogiikka (SSVAI102) -opinnot.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali: erityiskasvatuksen teema-alueiden mukainen materiaali ja kirjallisuuslähteet Moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointiperusteet:

Opintojaksolla on käytössä tavoitesuhteinen arviointi. Arviointikriteerit ovat näkyvissä opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen edellyttää teoriakirjallisuuden käyttöä lähteenä. (arviointiasteikko 1-5 )