Musiikin hahmottaminen 1Laajuus (5 op)
Tunnus: 4_KMMZ916
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Matti Heininen
- Pekka Toivanen
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Sisältö
Musiikin hahmottaminen 1 (5 op)
a) Musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin sekä säveltapailun ammatilliset perusteet ja musiikin peruskäsitteistö (terminologia) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa ja populaarimusiikissa – tehtäväkentän kartoitus
c) Notaatio
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM24SPMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Sisällöt:
a) Musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin sekä säveltapailun ammatilliset perusteet ja musiikin peruskäsitteistö klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa ja populaarimusiikissa – tehtäväkentän kartoitus
c) Notaatio
Toteutustavat:
Suoritukseen vaaditaan säännöllistä, aktiivista osallistumista opetukseen, vaadittujen kotitehtävien palauttamista ja omaehtoista harjoittelua.
Aktiivinen luokkatyöskentely ja osallistuminen heti ensimmäisistä tunneista lähtien on erittäin tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat: ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Suoritusvaatimukset: Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset tentit, kirjalliset työt ja esitelmä, tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).
Poissaolojen ylittäessä sallitun määrän voi etukäteen ilmoitettuja poissaoloja korvata lisätehtävillä opettajan harkinnan mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (ryhmätunnit) 93h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 26h + palautuminen 1h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18h (n. 0,5 op)
YHT. 135h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin opetussisältöihin integroidaan aika ajoin työelämäyhteistyötä erilaisten projektien kautta. Toisinaan kurssilla käy lisäksi työelämässä toimivia vierailevia luennoitsijoita.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki kurssilla tarvittava materiaali jaetaan opiskelijoille kurssin aikana.
Mm. otteita kirjasta Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).
Lisätietoja opiskelijoille
Aktiivinen osallistuminen tunneille on tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta. Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen sekä palauttamalla pyydetyt tehtävät määräaikaan mennessä.
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.
Syyslukukaudella (1.9. –20.12.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 38, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49 (sekä to 12.9. / vk37 ja to 3.10. / vk40). Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kevätlukukaudella (8.1.–31.5.2025) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 2, vk4, vk6, vk8, vk11, vk 14, vk16, vk 18 ja vk20. Mahdollisesti myös to 13.2. ja to 10.4. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kurssille osallistuminen ei vaadi edeltäviä suorituksia. Kurssin kielenä on suomi.
Arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Toimipiste
Kuopiolahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
-
DM24SPMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Hahmottaminen I jakautuu viikoittaiseen teoriatuntiin sekä sekä viikoittaiseen säveltapailutuntiin. Opintojakson tavoitteena on luoda valmiudet työskennellä yhtyeessä tai yhtyeen johtajana ja hallita tarvittava teoreettinen tieto musiikkipedagogin tutkinto tähtäimessä. Tuntien sisältö voi vaihdella teoria- ja säveltapailuosuuden välillä tarpeen vaatiessa.
Opintojaksolla pohjustetaan mm. sovitustyön perusteita sekä varmistetaan yhteinen ymmärrys terminologiasta.
Toiminnan taustana on "Musiikkipedagogin Hygieniapassi", jossa pyrin määrittelemään pedagogin työssä tarvittavat tiedolliset osa-alueet.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti lähiopetuksena.
Tarkempi toteutussuunnitelma esitetään opintojakson alussa.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Opiskelijan ajankäyttö
Luennot 75 h
Tehtävät 60 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Taustateoksena Pop & Jazz-konservatorion Turnaround, jonka sisältö muodostaa pohjan opittavalle ainekselle.
Suoritus perustuu läsnäoloon tunneilla sekä annettujen tehtävän suorittamiseen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 17.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM23SPMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija perehtyy musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun perusteisiin ja saa valmiudet jatko-opintoihin.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä mahdollisesti kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):
- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. D-taso)
- musiikin peruskäsitteistö / terminologia klassisen tradition näkökulmasta
- aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa musiikissa
- notaation perusteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
Opiskelijan ajankäyttö
Ryhmäopetus 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. kirjasta:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.
Syyslukukaudella (1.9. –21.12.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 37, vk39, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 3, vk5, vk7, vk8, vk12, vk14, vk16, vk18 ja vk19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia."
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
-
DM23SPMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Rytmimusiikin sisällöt (Pekka Toivanen):
a) Musiikin teorian ja säveltapailun ammatilliset perusteet
b) Rytmimusiikin peruskäsitteistö (terminologia) afrikkalais-amerikkalaisen musiikkiperinteen mukaisesti
c) Notaation hyvät käytänteet
d) Teorian keskeiset sisällöt
Viikottainen opetus:
-Toinen luento: Säveltapailu
-Toinen luento: Teorian keskeiset sisällöt
Opiskelijan ajankäyttö
Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Teoria-osuuden taustamateriaalina "Turnaround" (Pop&Jazz-konservatorio)
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 18.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoilu - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
-
DM22SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelija perehtyy musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun perusteisiin ja saa valmiudet jatko-opintoihin.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).
Opiskelijan ajankäyttö
Lähiopetus (ryhmätunnit) 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. kirjasta:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.
Syyslukukaudella (1.9. –21.12.2022) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 36, vk38, vk40, vk44, vk46 ja vk49. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikot 3, 5, 6 ja 8, sekä viikot 11, 13, 15, 17 ja 19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.
Vapaajaksot (ei opetusta):
17.–23.10.2022 syysloma
21.12.2022–3.1.2023 joululoma
6.–12.3.2023 talviloma (viikko 10)
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki- ja tanssi - AMK
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Toivanen
- Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
-
DM22SPXMusiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Toteutuksen kuvaus
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
a) Musiikin teorian ja säveltapailun ammatilliset perusteet (ent. D-taso)
b) Rytmimusiikin peruskäsitteistö (terminologia) afrikkalais-amerikkalaisen musiikkiperinteen mukaisesti
c) Notaation hyvät käytänteet
d) Teoria (Risto Toppola)
Opiskelijan ajankäyttö
Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Teoria-osuuden taustamateriaalina "Turnaround" (Pop&Jazz-konservatorio)