Siirry suoraan sisältöön

Musiikin hahmottaminen 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 4_KMMZ916

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Matti Heininen
  • Pekka Toivanen

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Sisältö

Musiikin hahmottaminen 1 (5 op)
a) Musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin sekä säveltapailun ammatilliset perusteet ja musiikin peruskäsitteistö (terminologia) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa ja populaarimusiikissa – tehtäväkentän kartoitus
c) Notaatio

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM24SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Sisällöt:

a) Musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin sekä säveltapailun ammatilliset perusteet ja musiikin peruskäsitteistö klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa ja populaarimusiikissa – tehtäväkentän kartoitus
c) Notaatio

Toteutustavat:

Suoritukseen vaaditaan säännöllistä, aktiivista osallistumista opetukseen, vaadittujen kotitehtävien palauttamista ja omaehtoista harjoittelua.

Aktiivinen luokkatyöskentely ja osallistuminen heti ensimmäisistä tunneista lähtien on erittäin tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavat: ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Suoritusvaatimukset: Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset tentit, kirjalliset työt ja esitelmä, tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).

Poissaolojen ylittäessä sallitun määrän voi etukäteen ilmoitettuja poissaoloja korvata lisätehtävillä opettajan harkinnan mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (ryhmätunnit) 93h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 26h + palautuminen 1h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18h (n. 0,5 op)
YHT. 135h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin opetussisältöihin integroidaan aika ajoin työelämäyhteistyötä erilaisten projektien kautta. Toisinaan kurssilla käy lisäksi työelämässä toimivia vierailevia luennoitsijoita.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki kurssilla tarvittava materiaali jaetaan opiskelijoille kurssin aikana.
Mm. otteita kirjasta Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Aktiivinen osallistuminen tunneille on tärkeää opiskelijan lähtötasosta riippumatta. Kurssi suoritetaan osallistumalla opetukseen sekä palauttamalla pyydetyt tehtävät määräaikaan mennessä.

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Syyslukukaudella (1.9. –20.12.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 38, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49 (sekä to 12.9. / vk37 ja to 3.10. / vk40). Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Kevätlukukaudella (8.1.–31.5.2025) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 2, vk4, vk6, vk8, vk11, vk 14, vk16, vk 18 ja vk20. Mahdollisesti myös to 13.2. ja to 10.4. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Kurssille osallistuminen ei vaadi edeltäviä suorituksia. Kurssin kielenä on suomi.

Arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Toimipiste

Kuopiolahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
  • DM24SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Hahmottaminen I jakautuu viikoittaiseen teoriatuntiin sekä sekä viikoittaiseen säveltapailutuntiin. Opintojakson tavoitteena on luoda valmiudet työskennellä yhtyeessä tai yhtyeen johtajana ja hallita tarvittava teoreettinen tieto musiikkipedagogin tutkinto tähtäimessä. Tuntien sisältö voi vaihdella teoria- ja säveltapailuosuuden välillä tarpeen vaatiessa.
Opintojaksolla pohjustetaan mm. sovitustyön perusteita sekä varmistetaan yhteinen ymmärrys terminologiasta.
Toiminnan taustana on "Musiikkipedagogin Hygieniapassi", jossa pyrin määrittelemään pedagogin työssä tarvittavat tiedolliset osa-alueet.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti lähiopetuksena.
Tarkempi toteutussuunnitelma esitetään opintojakson alussa.
Arviointi: Hyväksytty/hylätty

Opiskelijan ajankäyttö

Luennot 75 h
Tehtävät 60 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Taustateoksena Pop & Jazz-konservatorion Turnaround, jonka sisältö muodostaa pohjan opittavalle ainekselle.
Suoritus perustuu läsnäoloon tunneilla sekä annettujen tehtävän suorittamiseen.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija perehtyy musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun perusteisiin ja saa valmiudet jatko-opintoihin.

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä mahdollisesti kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Keskeiset sisällöt / klassinen suuntautumisvaihtoehto (Matti Heininen):

- musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin perusteet
- säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. D-taso)
- musiikin peruskäsitteistö / terminologia klassisen tradition näkökulmasta
- aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa musiikissa
- notaation perusteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen

Opiskelijan ajankäyttö

Ryhmäopetus 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. kirjasta:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Syyslukukaudella (1.9. –21.12.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 37, vk39, vk41, vk44, vk46, vk47 ja vk49. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2024) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 3, vk5, vk7, vk8, vk12, vk14, vk16, vk18 ja vk19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia."

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Pekka Toivanen
Opiskelijaryhmät
  • DM23SP
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Rytmimusiikin sisällöt (Pekka Toivanen):

a) Musiikin teorian ja säveltapailun ammatilliset perusteet
b) Rytmimusiikin peruskäsitteistö (terminologia) afrikkalais-amerikkalaisen musiikkiperinteen mukaisesti
c) Notaation hyvät käytänteet
d) Teorian keskeiset sisällöt
Viikottainen opetus:
-Toinen luento: Säveltapailu
-Toinen luento: Teorian keskeiset sisällöt

Opiskelijan ajankäyttö

Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Teoria-osuuden taustamateriaalina "Turnaround" (Pop&Jazz-konservatorio)

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 18.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Matti Heininen
Opiskelijaryhmät
  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelija perehtyy musiikin teorian ja analyysin, historian, sekä säveltapailun perusteisiin ja saa valmiudet jatko-opintoihin.

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta
musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista,
teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy
selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla
sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja
yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin
tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin
tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja
elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa
painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmäopetus, oma harjoittelu ja itsenäinen tiedonhankinta.

Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut
tentit (kuuntelutentti, musisointitentti tai -tehtävä) ja kirjalliset työt, esitelmä,
tai vastaava osaamisen näyttö. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
(läsnäolovelvoite 80% opetuskerroista).

Opiskelijan ajankäyttö

Lähiopetus (ryhmätunnit) 93 h (n. 3,5 op)
Oma harjoittelu, tentteihin valmistautuminen ja kirjoitustehtävät 27 h (n. 1 op)
Esitelmän valmistelu 18 h (n. 0,5 op)
YHT. 135 h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennoilla/verkossa jaettavat materiaalit. Otteita mm. kirjasta:
Aldwell & Schachter – Harmonia ja äänenkuljetus (suom. Olli Väisälä).

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan hybridimuotoisena opetussisällöt huomioiden: osa tunneista lähiopetuksena, osa etäopetuksena verkossa Zoom-, Teams- ym. ohjelmistoalustoja hyödyntäen.

Syyslukukaudella (1.9. –21.12.2022) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikko 36, vk38, vk40, vk44, vk46 ja vk49. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Kevätlukukaudella (4.1. –31.5.2023) etäopetuksena toteutetaan seuraavien viikkojen opetukset: viikot 3, 5, 6 ja 8, sekä viikot 11, 13, 15, 17 ja 19. Muut viikot lähiopetuksena Musiikkikeskuksella. Muutokset mahdollisia.

Vapaajaksot (ei opetusta):

17.–23.10.2022 syysloma
21.12.2022–3.1.2023 joululoma
6.–12.3.2023 talviloma (viikko 10)

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikki- ja tanssi - AMK

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Toivanen
  • Risto Toppola
Opiskelijaryhmät
  • DM22SPX
    Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi-ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin.
Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.

a) Musiikin teorian ja säveltapailun ammatilliset perusteet (ent. D-taso)
b) Rytmimusiikin peruskäsitteistö (terminologia) afrikkalais-amerikkalaisen musiikkiperinteen mukaisesti
c) Notaation hyvät käytänteet
d) Teoria (Risto Toppola)

Opiskelijan ajankäyttö

Määritellään ohjaavan opettajan antamassa toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä. Teoria-osuuden taustamateriaalina "Turnaround" (Pop&Jazz-konservatorio)