Siirry suoraan sisältöön

Merkityksen muotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_DAM601

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Risto Nylund

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiokulttuurisia kokonaisuuksia ja konteksteja sekä ymmärtää merkityksen osana kestävää muotoilua. Opiskelija oppii hahmottamaan ihmisten syviä toiveita ja tarpeita kestävän tuotesuunnittelun periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa käyttää erilaisia visuaalisia elementtejä ilmaisemaan oman sanoman muotoilussa ja viestinnässä.

Sisältö

Muodin teoriat.
Tuotesemiotiikka ja semiotiikan keskeiset käsitteet.
Piercen merkkiluokat: ikoni, indeksi ja symboli.

Lisätiedot

Opintojaksolla voi olla mukana vaihto-opiskelijoita.
Teaching language: Finnish and English

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot, Tuote- ja palvelumuotoilun perusteet 10 op, Muotoilun menetelmät ja teknologiat 10op

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 16.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoilu - AMK

Toimipiste

Microkadun kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 16

Tutkinto-ohjelma
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Autti
  • Laura Pakarinen
  • Johanna Partio
Opiskelijaryhmät
  • DAB22S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • DAC22S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • DAA22S
    Muotoilun tutkinto-ohjelma

Toteutuksen kuvaus

Merkityksen muotoilu ja siihen liittyvä tuotesemantiikka on keskeinen työkalu kaikille suunnittejijoille, jotka haluavat muotoilla visuaalisesti ja emotionaalisesti merkityksellisiä tuotteita ja palaveluita. Tuotesemantiikka tutkii kulttuurisia ja symbolisia merkityksiä. Se auttaa suunnittelijoita ymmärtämään, miten erilaiset kulttuurit ja yhteisöt saattavat tulkita visuaalisia elementtejä eri tavoin. Muotoilu, jotka viestii merkitystä ja herättää positiivisia tunteita, luo syvemmän yhteyden käyttäjiin. Opintojakso antaa suunnittelijoille työkaluja, jotka auttavat erottumaan markkinoilla, lisäämään tuotteiden arvoa ja käyttäjien uskollisuutta.

Toteutuksen osat
- Yhdessä oppiminen ja oppimisen pohdinta 0,5 op
- Merkityksen muotoilun teoria, pohtivat tehtävät ja esitykset 1,5 op: Ryhmätyöskentely ja vertaiskeskustelut projektityöskentelyssä
- Työelämälähtöinen ryhmätyöprojekti 3 op

Lähiopetus, vertaiskeskustelut, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyöprojekti

Arviointiperusteet
KIITETTÄVÄ 5
Kiitettävällä tasolla opiskelija on onnistunut ylittämään opintojakson osaamistavoitteet. Opiskelijan työskentely on ammattimaista, oivaltavaa, tavoitteellista ja kokeilevaa.
ERITTÄIN HYVÄ 4 / HYVÄ 3
Opintojakson hyvä suoritustaso vastaa opetussuunnitelmassa kuvattujen osaamistavoitteiden keskimääräistä saavuttamista. Opiskelijan työskentely on ammattimaista ja tavoitteellista.
TYYDYTTÄVÄ 2 / VÄLTTÄVÄ 1
Opintojakson tyydyttävä suoritustaso vastaa minimiosaamista, mikä jokaisen tulee saavuttaa. Opiskelijan osaaminen pinnallista ja ammatillisessa työskentelyssä on kehitettävää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT, kysy ohjaavilta opettajilta opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö

Opintojakson minimilaajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa 135 tuntia työtä opiskelijalle.

Voit ottaa käyttöön projektipassin, ja jos teet enemmän kuin 135 tuntia työtä, voit hyväksyttää lisätyöt opintopisteiksi projektipassin avulla.

Viikkokohtainen keskimääräinen työmäärä on noin 12h sisältäen kontaktiopetuksen, itsenäisen opiskelun ja ryhmätyöskentelyn (mukaan lukien itsenäisentyönviikon 42).

Läsnäolo lähiohjauksessa noin 42h. Itsenäisen opiskelun osuus on noin 92h, joka sisältää aineistojen lukemista ja opiskelua, esitysten koostamista ja työelämälähtöisen projektin ryhmätyöskentelyä.

Yllä olevien lisäksi aikatauluun kuuluvat TEOT-esityksen harjoitukset ja esitykset:
- Harjoitukset 2 h / ryhmä aikavälillä 10.-11.12.
- Näytökset 12.-14.12. klo 17.00--20.00Oman koreografin näytöksessä 2 × 3 h / ryhmä. Aikataulu tarkentuu. ITAK-näyttämö (Sotku: https://itak.fi/itak-nayttamo/)

Huomaathan, että kaikki itsenäisen työskentelyn tunnit eivät näy sinulla lukujärjestyksessä.

Toteutuksen osat ja niiden suunnitellut aikaresurssit:
- Yhdessä oppiminen ja oppimisen pohdinta 0,5 op, yht. 14h, joista yhteisissä aloituksessa (2h) ja katselmuksissa (4h) on välttämätöntä olla läsnä opintojakson suorittamiseen hyväksytysti. Itsenäinen osuus 8h, joka pitää sisällään oppimispäiväkirjaan oman osaamisen tavoitteiden asettamisen ja oppimisen pohtimisen.

- Merkityksen muotoilun teoria, pohtivat tehtävät ja esitykset 1,5 op, yht. 40h, josta lähiohjausta on noin 8h. Itsenäisesti: valitun teorian/lähteen lukeminen ja opiskelu (16h) / pohdinta esseessä (8h) ja 5min. kiteyttävä esityksen laatiminen (8h).

- Työelämälähtöinen ryhmätyöprojekti 3 op, yht. noin 80h työtä jokaiselta opiskelijalta. Projektin lähiohjaus noin 26h, sisältäen erilaisia ohjaavia työpajoja ja opintomatkan Habitare-messuille Helsingissä. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely ja vertaiskeskustelut projektityöskentelyssä, koosteet ja produktiot yht. 54h.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö:
-Vierailu Habitare-messuilla ja Helsinki Design Week:illä 11.-12.9. Matka omakustanteinen. Sisältyy toteutuksen osaan Yhdessä oppiminen ja oppimisen pohdinta (Inspiraatio ja orientaatio opintojaksoon)
- ANTI Festival 10.-15.9. Kuopio: omavalintaiseen ANTI festivaalin tapahtumaan osallistuminen. Sisältyy toteutuksen osaan Työelämälähtöinen ryhmätyöprojekti.
- Työelämälähtöinen yhteistyöprojekti: FDC-hankkeen ja tanssin pedagogiikka-opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opintojakso yhdistyy Koreografia 2 -kursiin. Muotoilijat kehittävät visuaalisia konsepteja TEOT-esityksiin.

Opintojaksolla toteutettavien projektien aiheet voivat liittyä esimerkiksi tuotteisiin (korut, pukukorut, esiintymisasut), palveluihin, visuaalisiin aineistoihin ja esitystekniikkaan, sekä taiteeseen riippuen projektityöryhmän kiinnostuksen kohteista.

Future DiverCities-hanke (FDC) pyrkii kehittämään käyttämättömiä urbaaneja ympäristöjä kulttuuri- ja taidelähtöisin menetelmin useissa kohteissa ympäri Eurooppaa. Kulttuuri- ja taidelähtöisyys tarkoittaa useissa tapauksissa merkitysten ja käsitysten muokkaamista, jotta kohteena olevan alueen asukkaiden toiminta muuttuisi hankkeen tavoitteiden mukaisesti yhteisöllisemmäksi ja luonnon monimuotoisuutta paremmin tukevaksi.

TEOT ovat Savonian tanssinopiskelijoiden uniikkeja esityksiä, jossa nähdään opiskelijoiden omia koreografioita. TEOT koostuu opiskelijoiden sooloteoksista, duetoista ja/tai ryhmäteoksista.

Esitietovaatimukset

Muotoilun perusopinnot, Tuote- ja palvelumuotoilun perusteet 10 op, Muotoilun menetelmät ja teknologiat 10op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojaksolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomaa Moodlessa:
- Orientoiva tehtävä, viikot 36-37
- Teoriatehtävä: aineiston lukeminen, essee ja presentaatio, viikot 36-39

Läsnäolo ensimmäisellä orientaatiokerralla 4.9. välttämätön!

Opintojakso on avoin kaikille muotoilun opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita tuotteiden ja palveluiden merkityksestä. Opintojakso soveltuu kaikille muotoilun opiskelijoille, joilla on suoritettuna ensimmäisen vuoden opinnot (60 op) ja vähintään puolet (30 op) toisen vuoden ammattiopinnot.

Varaudu runsaaseen itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Aikataulut ja toteutussuunnitelma voivat muuttua työelämälähtöisen projektin mukaan.