LW24SP Liiketalouden tutkinto-ohjelma, Wellness-liiketoiminta: LW24SP
Tunnus: LW24SP
Koulutuksen kuvaus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma johtaa liiketalouden alan ammattikorkeakoulututkintoon. Tutkintonimike on tradenomi. Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Valmistuva tradenomi ymmärtää liiketoiminnan kokonaisuuden. Hänellä on valmiudet jatkuvaan muutokseen. Hänen työskentelyään ohjaavat asiakasnäkökulma, tuloksellisuus ja vastuullisuus. Liiketoiminnassa korostuvat tiedon hallinta ja yhteiskuntavastuu. Liike-elämän asiantuntija hallitsee oman ajankäyttönsä ja kehittää aktiivisesti itseään sekä työyhteisöään innovatiivisten ja kilpailukykyisten toimintatapojen löytämiseksi. Hänellä on valmiudet työskennellä monikulttuurisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Wellness-liiketalous tutkinto-ohjelma on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat yhdistää hyvinvointipalveluiden sekä liiketalouden asiantuntemuksen ja osaamisen. Wellness-tradenomilla on vahvan liiketoimintaosaamisen lisäksi monipuolinen hyvinvointiin liittyvä tietämys ja alan yritystoiminnan kehittämisosaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.
Tradenomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen ja
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Opiskelija tutustuu ensimmäisen vuoden aikana wellness-liiketoimintaympäristöön sekä omaksuu lisäksi liiketoimintaosaamisen perusteet. Hän luo perustan asiantuntijalta vaadittaville henkilökohtaisille valmiuksille. Opiskelija harjaantuu tavoitteelliseen tiimitoimintaan ja alkaa muodostaa ammatti-identiteettiään.
Toisen opiskeluvuoden aikana opiskelija vahvistaa ammattikuvaansa ja kehittää wellness osaamisen lisäksi, strategista ajattelua, kustannustietouden sekä myynnin ja markkinoinnin osaamistaan. Opiskelija oppii ratkaisemaan ongelmia luovasti ja hän vahvistaa viestintä- ja menetelmäosaamistaan.
Opintojen loppuvaiheessa opiskelija syventää asiantuntijuuttaan ja soveltaa sitä erilaisissa oppimistilanteissa ja työelämäyhteyksissä. Opiskelijan kokonaisvaltainen ymmärrys omasta erityisalasta kehittyy. Hänen työyhteisö- ja esihenkilötaidot vahvistuvat.
Opiskelija osoittaa opinnäytetyöprosessissa hallitsevansa tutkimuksellisen työotteen sekä kykynsä yhdistää teoreettista tietoa käytännön ilmiöiden tarkasteluun ja kehittämistyöhön.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet. Opintojen vuositeemojen mukainen eteneminen kuvataan opetussuunnitelman liitteessä.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus. Liiketalouden tutkinto-ohjelma toteutetaan verkko-opintoina. Lisäksi järjestetään yksittäisiä intensiivipäiviä, joiden tarkoituksena on tukea erityisesti ryhmäytymistä.
Opiskelun tavoitteena on opiskelijan ammatillisen asiantuntemuksen kasvu. Opiskelun myötä opiskelijasta kasvaa oma-aloitteinen ja itsenäinen asiantuntija. Opiskelijoiden itseohjautuvuutta korostetaan opetuksessa ja ohjauksessa opintojen alusta lähtien. Vastuu oppimisesta on opiskelijalla itsellään, ja oppimisen tavoitteena on opitun syvällinen ymmärtäminen.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Opintojen alussa ohjauksessa painottuu henkilökohtainen opiskelu- ja urasuunnitelma (HOPS), jossa myös aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan. Opintojen edetessä painottuu uraohjaus, jolla tuetaan asiantuntijuuden suuntaamista, työelämävalmiuksien kehittymistä sekä työllistymistä. Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat opiskelijan henkilökohtaisten ammatillisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Kaiken ohjauksen tavoitteena on tehostaa opiskelijan oman ajankäytön hallintaa sekä oman toiminnan arviointia ja parantaa siten valmiuksia jatkuvaan oppimiseen.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelu- ja urasuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Kansainvälisyystaidot ovat tärkeä osa tradenomin osaamista. Opiskelija voi painottaa kansainvälistymistä HOPS:issaan valitsemalla englanninkielisiä opintoja sekä valinnaisia kieliopintoja. Kansainvälisyyttä voi vahvistaa myös opiskelijavaihdolla tai suorittamalla harjoittelu ulkomailla.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 1. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LW24SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1002 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||
4_LXP1000 | Oppijana korkeakoulussa | 5 | ||||||||||||||||||
4_LXP2100 | IT-taidot | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLXR100 | Svenska på företaget | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLXE100 | Business English | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP1000 | Wellness-toimintaympäristö | 5 | ||||||||||||||||||
4_LXP1200 | Oikeuden perusteet | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP1100 | Talousmatematiikka ja talousprosessi | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP1300 | Talouden suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP500 | Kansantalouden perusteet | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP1400 | Markkinoinnin perusteet ja viestintä | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP700 | Wellness-työelämäprojekti | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWP1500 | Yritysvalmennus | 5 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
75 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1004 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
75 | ||||||||||||||||||
4_LWA0100 | Tuloksellinen verkkoliiketoiminta | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA0200 | Wellness-liiketoiminnan mahdollisuudet | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA100 | Wellness-viestintä | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA200 | Asiakas ja tuoteosaaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA300 | Kustannuslaskenta ja taloudellinen analyysi | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX8020 | Työhyvinvoinnin kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA500 | Wellness-liiketoiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA600 | Wellness-palveluiden myynti ja markkinointi | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLXE200 | English for International Communication | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX400 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA1000 | Hyvinvointiteknologia | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA800 | Markkinoinnin suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX2300 | Vuorovaikutteinen lähijohtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA900 | Talouden ohjaus | 5 | ||||||||||||||||||
4_LWA700 | Innovaatiojohtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1005 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1006 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 65) |
0 - 65 | ||||||||||||||||||
4_LLX1100 | Palkkahallinto | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX1200 | Asunto-osakeyhtiöt ja yhdistykset | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX1300 | Yksityishenkilön oikeudelliset asiat | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX1400 | Hallinto-oikeuden perusteet | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX2500 | Vastuullinen hankintatoimi ja logistiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX1600 | Myynnin verkkokurssi | 5 | ||||||||||||||||||
LX00BN15 | Henkilöstöjohtaminen organisaation kulttuurin rakentajana | 5 | ||||||||||||||||||
LX00BN16 | Henkilöstöjohtaminen organisaation kilpailukyvyn vahvistajana | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX2200 | Työelämän digitaidot | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX2100 | Turvallisesti kyberajassa | 5 | ||||||||||||||||||
LX00BN24 | Kohdennettu harjoittelu 1 | 5 | ||||||||||||||||||
4_LLX4000 | yTiimi-projektit: Liiketoimintalähtöinen projektitoiminta | 10 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1007 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
LW24SP-1008 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
4_LLHAR1 | Harjoittelu 1 | 6 | ||||||||||||||||||
4_LLHAR2 | Harjoittelu 2 | 6 | ||||||||||||||||||
4_LLHAR3 | Harjoittelu 3 | 6 | ||||||||||||||||||
4_LLHAR4 | Harjoittelu 4 | 6 | ||||||||||||||||||
4_LLHAR5 | Harjoittelu 5 | 6 | ||||||||||||||||||
AMKONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 72 | 95.3 | 69.5 | 8.3 | 40 | 32 | 57 | 38.3 | 35.8 | 33.8 | 8.3 | 40 | 32 | 57 | 38.3 | 35.8 | 33.8 | 8.3 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.