Siirry suoraan sisältöön

SS23SP Sosionomin tutkinto-ohjelma: SS23SP

Tunnus: SS23SP

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2023

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Sosionomin tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on sosionomi (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Sosionomi AMK-tutkinto vastaa muuttuviin yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Koulutuksen aikana saat asiantuntevan ja työelämätarpeisiin vastaavan osaamisen. Sosionomiksi valmistuttuasi työskentelet sosiaaliohjauksen ja/tai varhaiskasvatuksen asiantuntijana kuntien, yritysten ja järjestöjen palveluksessa. Sosionomit työllistyvät valmistuttuaan esimerkiksi sivistys- ja koulutoimen, vammaistyön, maahanmuuttajatyön, lastensuojelun, työhallinnon, Kansaneläkelaitoksen ja rikosseuraamusalan erilaisissa tehtävissä.

Sosionomi AMK tutkinnon suorittanut on sosiaalialan osaaja, jonka työssä korostuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot, ohjausosaaminen, sosiaalialan työmenetelmätaidot ja verkosto-osaaminen. Valmistuttuasi osaat uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia toiminta- ja tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin. Sosionomina tunnet alan lainsäädännön, hyvinvointia ja turvallisuutta tuottavan palvelujärjestelmän, varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt sekä erilaiset sosiaali- ja terveysalan palvelujen tuottamisen muodot. Sosionomina osaat ennakoida yhteiskunnallisia muutoksia ja haluat olla mukana tuottamassa ja kehittämässä asiakaslähtöisiä sosiaali- ja varhaiskasvatuksen palveluja. Palvelujen integraatio ja digitalisaatio muuttavat palvelujärjestelmiä. Tutkinnon myötä osaat hyödyntää erilaisia digitaalisia alustoja ja kehittää asiakaslähtöisiä virtuaalisosiaalipalveluita. Tunnistat hyvinvointiteknologian, robotiikan, tekoälyn yms. mahdollisuudet alalla. Tulevilta sosiaalialan asiantuntijoilta edellytetään valmiuksia uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja olemassa olevilla voimavaroilla, hyödyntää työssä tieto- ja viestintätekniikkaa sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin.

Ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on antaa tutkimukseen ja tieteellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin sekä tukea yksilön ammatillista kasvua. Lisäksi tavoitteena on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa soveltavaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Savonia-ammattikorkeakoulun tavoitteena on palvella Pohjois-Savon maakuntaa ja laajemminkin Itä-Suomen aluetta, jonka elinvoimaisuuteen vaikuttaa jatkuvasti muuttuva ja kansainvälistyvä toimintaympäristö.

Tutkintonimikettä sosionomi (AMK) vastaava ammattinimike sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuuslain mukaan on sosiaaliohjaaja (272/2005 § 6).

Varhaiskasvatuslaki 13.7.2018/540 27 § määrittää varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden seuraavasti: Kelpoisuusvaatimuksena varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin on vähintään sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyvät varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot, joista voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, tai sosionomin tutkinto, jota on täydennetty mainituilla opinnoilla.

Sosionomin (AMK) ammatillista osaamista voidaan kuvata sekä yleisillä että koulutusohjelmakohtaisilla kompetensseilla (osaamisalueilla). Yleiset kompetenssit ovat kaikille ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Tavoiteltavien kompetenssien kehittymiseen sosiaalialan koulutuksessa voidaan vaikuttaa sekä sisällöllisillä että pedagogisilla valinnoilla.

Laillistaminen sosiaalihuollon ammattihenkilöksi:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa sosionomin hakemuksesta ja tutkinnon antaneen ammattikorkeakoulun ilmoituksesta sosiaalihuollon laillistetuksi ammattihenkilöksi, sosionomiksi. Laillistamisen edellytyksenä on, että sosionomikoulutuksessa on suoritettu 210 op sekä opetussuunnitelman mukaiset sisällöt. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä alalla. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan linkittyminen.

Opetus perustuu sekä sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja integratiiviseen pedagogiikkaan. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan opiskelija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedonhakijana, kriittisenä arvioijana sekä tiedonrakentajana vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opiskelija rakentaa tietoa kokemuksistaan sekä liittää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä reflektoiden. Näin opiskelijalle kehittyy tietoisuus omasta oppimisestaan. Integratiivisen pedagogiikan mukaan opiskelija yhdistää sosiokulttuurista, käytännöllistä ja teoreettista tietoa. Opiskelija reflektoi omaa toimintaansa ja oppimistaan integroidun tiedon valossa ilmiöperusteisesti.

Sosionomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Opiskelijalla on henkilökohtainen opettajatuutori koko koulutuksen ajan. Opiskelijat tekevät vuosittain ammatillisen kasvun itsearvioinnin.

Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Ko. tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaaminen rakentuu.

Koulutuksen suoritettuaan sosionomi (AMK) tuntee osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmät ja niiden tuottamisen muodot sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Sosionomi osaa ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaaliohjausta sekä -palveluja. Sosionomi (AMK) osaa ohjata ja tukea erilaisia ihmisiä ja asiakkaita kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän osaa tukea ja osallistaa lapsia, nuoria, perheitä ja erilaisia ryhmiä muuttuvissa elämäntilanteissa ja arjen haasteissa. Sosionomi voi myös toimia asiantuntijana moniammatillisesti verkostoituneissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä kehittämis- ja johtotehtävissä. Työssään sosionomi (AMK) noudattaa sosiaalialan ammatillisia ja eettisiä periaatteita.

Toteutus

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.

Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijoiden omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.

Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamisesta sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisteen ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.

Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opetusmenetelmissä korostetaan ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opinnot toteutetaan tutkivan oppimisen periaatteella. Työskentely erilaisissa työelämähankkeissa ja työelämäjaksoilla, ohjattu harjoittelu erilaisissa työyhteisöissä sekä opinnäytetyö luovat yksilöllisyyttä opintoihin.

Kansainvälistyminen on osa opiskelua. Opiskelijat voivat opiskella opintojen eri vaiheessa kansainvälisyyttä ja kulttuurista osaamista ulkomailla erilaisissa vaihto-ohjelmissa. Opintojen aikana opiskelijan tulee suorittaa vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta (muuta kuin kieliopintoja). Kulttuurisia taitoja opiskelija voi harjoitella myös tutoroidessaan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja toimimalla esimerkiksi maahanmuuttajien parissa.

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa vähintään 60 op. laajuiset englanninkieliset opinnot. 60 op laajuiseen englanninkieliseen osuuteen voi sisällyttää esimerkiksi seuraavia opintoja: Sosionomi AMK-tutkinnon opintojakso Multicultural Work, Community Work- opintojakso yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa, ammatillista osaamista kehittävää harjoittelua ulkomailla 30 op sekä kansainvälisen sairaanhoitaja tutkinto-ohjelman (Bachelor’s Degree Programme in Nursing) sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja 20 op.

Mikä tahansa opintojakso voidaan toteuttaa englanninkielisenä, mikäli opintojaksolle osallistuu muita kuin suomenkielisiä opiskelijoita tai muusta perustellusta syystä. Ruotsin kielen opintoja suoritetaan vähintään 5 op. Opiskelijan on mahdollista sisällyttää henkilökohtaiseen opiskelu- ja urasuunnitelmaansa valinnaisia kieliopintoja.

Suomen kielen ja viestinnän opintoja on integroitu sosiaalialan opintojaksoihin, niin, että opiskelija saavuttaa opiskelun, ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehittymisen sekä jatko-opintojen kannalta tarpeelliset viestintä ja vuorovaikutustaidot.

Varhaiskasvatuksen osaajan ja sosiaaliohjauksen osaajan syventävissä ammattiopinnoissa opiskelija voi valita lapsi- ja perhelähtöisiä tai ohjauksellisia opintojaksoja henkilökohtaiseen opiskeluohjelmaansa. Opiskelija oppii kasvun tukemisen ja ohjauksen taitoja asiakastyössä, toimimaan moniammatillisissa työryhmissä sosiaali- ja kasvatusalan asiantuntijana ja kehittämään ammatillista toimintaansa yksilöiden ja perheiden tuen tarpeet huomioiden. Varhaiskasvatuksen ja sosiaaliohjauksen valmiuksia tarvitaan työskenneltäessä perheiden kanssa varhaiskasvatuksessa, erityiskasvatuksessa, nuorisotyössä, perhetyössä, lastensuojelun tehtävissä tai kuntoutus- ja vammaistyössä.

Yrittäjäksi aikova voi valita opintoihinsa liikeidean kehittämiseen, liiketoimintamalliin ja liiketoiminnan asiakastestaukseen liittyviä opintojaksoja Savonian kaikille tutkinto-ohjelmille yhteisistä opinnoista. Opiskelija valitsee tällöin henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassaan harjoittelun paikoiksi erilaisia hoiva- tai muita yrityksiä, joissa hän voi perehtyä sosiaali- ja terveysalan yritystoimintaan. Yrittäjyysopintojen päämääränä on paitsi yrittäjänä toimiminen, myös yrittäjämäisen toiminnan, yrittäjyystietojen ja yrityselämän tuntemuksen lisääminen.

Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 2024-2025 2025-2026 2026-2027 Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
1. / 2023 2. / 2024 1. / 2024 2. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 1. / 2026
SS23SP-1001
Perusopinnot

(Valitaan kaikki)

30
SS23SP-1002
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
ST00BB27 Oppijana korkeakoulussa 5
ST00BD19 Asiakas ja ammattilainen sote-palveluissa 5
4_STYEN02 English in Social and Health Care and Intercultural Communication 5
ST00BP65 Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmät 5
4_STYSV02 Svenska i social och hälsovård och kundvänligt samspel 5
ST00BC29 Työyhteisötaidot, työhyvinvointi ja yrittäjyys 5
SS23SP-1003
Ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

115
SS23SP-1004
Pakolliset ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

100
4_SSOPA02 Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt 5
4_SSHYOS Hyvinvoinnin muutos ja osallisuus 5
4_SSLUKI02 Luova ja kehittyvä ihminen 5
4_SSASPE02 Sosiaalialan asiakastyön perusteet 5
4_SSMUKA02 Muuttuva kasvatustyö 5
4_SSAMKI Ammatillinen kirjaaminen 5
4_SSLATU02 Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva 5
4_SSKUTO02 Sosiaalinen kuntoutus ja toimintakyvyn vahvistaminen 5
4_SSNUOS Nuorten osallisuuden vahvistaminen 5
4_SSMITU Mielenterveyden tukeminen sosiaalialalla 5
4_SSLAPE02 Lapsiperhetyö 5
4_SSTRO02 Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät 5
4_SSLAS02 Lastensuojelu 5
4_SSOSPA02 Sosiaalialan päihdetyö 5
4_SSIKAA Ikääntyvien hyvinvoinnin tukeminen 5
4_SSMUCUW Multicultural Work 5
SS00BB25 Community Work 5
4_SSPAMO Palveluohjauksen asiantuntijuus ja moniammatillisuus 5
4_SSKES02 Kehittäminen ja johtaminen 5
4_SSASYV02 Sosiaalialan asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen 5
SS23SP-1005
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

15
SS23SP-1006
Varhaiskasvatuksen osaaja

(Valitaan kaikki)

15
4_SSVAI102 Varhaiskasvatuksen pedagogiikka 5
4_SSVAI202 Pedagoginen tuki ja lapsen osallisuuden vahvistaminen 5
4_SSVAI302 Varhainen oppiminen ja ohjaus 5
SS23SP-1007
Sosiaaliohjauksen osaaja

(Valitaan kaikki)

15
4_SSVAI12 Aikuisten parissa tehtävä sosiaaliohjaus 5
4_SSVAI13 Lasten ja perheiden yhteisöllinen ohjaustyö 5
4_SSVAI14 Rakenteellinen yhteisöllisyyteen ja viestintään vaikuttava työ 5
SS23SP-1009
Harjoittelu

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45)

45
SS23SP-1011
Harjoittelu

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45)

45
4_SSOHAR02 Asiakastyön orientoiva harjoittelu 15
4_SSMHAR02 Asiakastyön työmenetelmäharjoittelu 15
4_SSKSOHAR Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Sosiaaliohjauksen ja rikosseuraamusalan osaaja 15
4_SSKVAKAHAR Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Varhaiskasvatuksen osaaja 15
AMKONT
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
AMKONT-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
XT00BA37 Opinnäytetyön suunnittelu 5
XT00BA38 Opinnäytetyön toteutus 5
XT00BA39 Opinnäytetyön viimeistely 5
XT00BA40 Kypsyysnäyte 0
SS23SP-1010
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
SS23SP-1012
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
4_SSJKT02 Järjestö- ja kansalaistoiminnan työelämäjakso 5
4_SSLAARA Lääkehoidon perusteet ja ravitsemus sosiaalialalla 5
Yhteensä 210 60 60 90 35 30 30 30 30 40 50 35 30 30 30 30 40 50 35

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SS23SP-1001
Perusopinnot

(Valitaan kaikki)

30
SS23SP-1002
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

30
ST00BB27 Oppijana korkeakoulussa 5
ST00BD19 Asiakas ja ammattilainen sote-palveluissa 5
4_STYEN02 English in Social and Health Care and Intercultural Communication 5
ST00BP65 Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmät 5
4_STYSV02 Svenska i social och hälsovård och kundvänligt samspel 5
ST00BC29 Työyhteisötaidot, työhyvinvointi ja yrittäjyys 5
SS23SP-1003
Ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

115
SS23SP-1004
Pakolliset ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

100
4_SSOPA02 Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt 5
4_SSHYOS Hyvinvoinnin muutos ja osallisuus 5
4_SSLUKI02 Luova ja kehittyvä ihminen 5
4_SSASPE02 Sosiaalialan asiakastyön perusteet 5
4_SSMUKA02 Muuttuva kasvatustyö 5
4_SSAMKI Ammatillinen kirjaaminen 5
4_SSLATU02 Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva 5
4_SSKUTO02 Sosiaalinen kuntoutus ja toimintakyvyn vahvistaminen 5
4_SSNUOS Nuorten osallisuuden vahvistaminen 5
4_SSMITU Mielenterveyden tukeminen sosiaalialalla 5
4_SSLAPE02 Lapsiperhetyö 5
4_SSTRO02 Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät 5
4_SSLAS02 Lastensuojelu 5
4_SSOSPA02 Sosiaalialan päihdetyö 5
4_SSIKAA Ikääntyvien hyvinvoinnin tukeminen 5
4_SSMUCUW Multicultural Work 5
SS00BB25 Community Work 5
4_SSPAMO Palveluohjauksen asiantuntijuus ja moniammatillisuus 5
4_SSKES02 Kehittäminen ja johtaminen 5
4_SSASYV02 Sosiaalialan asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen 5
SS23SP-1005
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

15
SS23SP-1006
Varhaiskasvatuksen osaaja

(Valitaan kaikki)

15
4_SSVAI102 Varhaiskasvatuksen pedagogiikka 5
4_SSVAI202 Pedagoginen tuki ja lapsen osallisuuden vahvistaminen 5
4_SSVAI302 Varhainen oppiminen ja ohjaus 5
SS23SP-1007
Sosiaaliohjauksen osaaja

(Valitaan kaikki)

15
4_SSVAI12 Aikuisten parissa tehtävä sosiaaliohjaus 5
4_SSVAI13 Lasten ja perheiden yhteisöllinen ohjaustyö 5
4_SSVAI14 Rakenteellinen yhteisöllisyyteen ja viestintään vaikuttava työ 5
SS23SP-1009
Harjoittelu

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45)

45
SS23SP-1011
Harjoittelu

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45)

45
4_SSOHAR02 Asiakastyön orientoiva harjoittelu 15
4_SSMHAR02 Asiakastyön työmenetelmäharjoittelu 15
4_SSKSOHAR Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Sosiaaliohjauksen ja rikosseuraamusalan osaaja 15
4_SSKVAKAHAR Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Varhaiskasvatuksen osaaja 15
AMKONT
Opinnäytetyö
15
AMKONT-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
XT00BA37 Opinnäytetyön suunnittelu 5
XT00BA38 Opinnäytetyön toteutus 5
XT00BA39 Opinnäytetyön viimeistely 5
XT00BA40 Kypsyysnäyte 0
SS23SP-1010
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
SS23SP-1012
Valinnaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
4_SSJKT02 Järjestö- ja kansalaistoiminnan työelämäjakso 5
4_SSLAARA Lääkehoidon perusteet ja ravitsemus sosiaalialalla 5