SS23SP Sosionomin tutkinto-ohjelma: SS23SP
Tunnus: SS23SP
Koulutuksen kuvaus
Sosionomin tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on sosionomi (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.
Sosionomi AMK-tutkinto vastaa muuttuviin yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Koulutuksen aikana saat asiantuntevan ja työelämätarpeisiin vastaavan osaamisen. Sosionomiksi valmistuttuasi työskentelet sosiaaliohjauksen ja/tai varhaiskasvatuksen asiantuntijana kuntien, yritysten ja järjestöjen palveluksessa. Sosionomit työllistyvät valmistuttuaan esimerkiksi sivistys- ja koulutoimen, vammaistyön, maahanmuuttajatyön, lastensuojelun, työhallinnon, Kansaneläkelaitoksen ja rikosseuraamusalan erilaisissa tehtävissä.
Sosionomi AMK tutkinnon suorittanut on sosiaalialan osaaja, jonka työssä korostuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaidot, ohjausosaaminen, sosiaalialan työmenetelmätaidot ja verkosto-osaaminen. Valmistuttuasi osaat uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia toiminta- ja tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin. Sosionomina tunnet alan lainsäädännön, hyvinvointia ja turvallisuutta tuottavan palvelujärjestelmän, varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt sekä erilaiset sosiaali- ja terveysalan palvelujen tuottamisen muodot. Sosionomina osaat ennakoida yhteiskunnallisia muutoksia ja haluat olla mukana tuottamassa ja kehittämässä asiakaslähtöisiä sosiaali- ja varhaiskasvatuksen palveluja. Palvelujen integraatio ja digitalisaatio muuttavat palvelujärjestelmiä. Tutkinnon myötä osaat hyödyntää erilaisia digitaalisia alustoja ja kehittää asiakaslähtöisiä virtuaalisosiaalipalveluita. Tunnistat hyvinvointiteknologian, robotiikan, tekoälyn yms. mahdollisuudet alalla. Tulevilta sosiaalialan asiantuntijoilta edellytetään valmiuksia uudistaa sosiaali- ja hyvinvointipalveluja olemassa olevilla voimavaroilla, hyödyntää työssä tieto- ja viestintätekniikkaa sekä kehittää yhteisöllisiä ja osallistavia tukimuotoja eri väestöryhmien tarpeisiin.
Ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on antaa tutkimukseen ja tieteellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin sekä tukea yksilön ammatillista kasvua. Lisäksi tavoitteena on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa soveltavaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Savonia-ammattikorkeakoulun tavoitteena on palvella Pohjois-Savon maakuntaa ja laajemminkin Itä-Suomen aluetta, jonka elinvoimaisuuteen vaikuttaa jatkuvasti muuttuva ja kansainvälistyvä toimintaympäristö.
Tutkintonimikettä sosionomi (AMK) vastaava ammattinimike sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuuslain mukaan on sosiaaliohjaaja (272/2005 § 6).
Varhaiskasvatuslaki 13.7.2018/540 27 § määrittää varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden seuraavasti: Kelpoisuusvaatimuksena varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin on vähintään sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyvät varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot, joista voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, tai sosionomin tutkinto, jota on täydennetty mainituilla opinnoilla.
Sosionomin (AMK) ammatillista osaamista voidaan kuvata sekä yleisillä että koulutusohjelmakohtaisilla kompetensseilla (osaamisalueilla). Yleiset kompetenssit ovat kaikille ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Tavoiteltavien kompetenssien kehittymiseen sosiaalialan koulutuksessa voidaan vaikuttaa sekä sisällöllisillä että pedagogisilla valinnoilla.
Laillistaminen sosiaalihuollon ammattihenkilöksi:
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (VALVIRA) laillistaa sosionomin hakemuksesta ja tutkinnon antaneen ammattikorkeakoulun ilmoituksesta sosiaalihuollon laillistetuksi ammattihenkilöksi, sosionomiksi. Laillistamisen edellytyksenä on, että sosionomikoulutuksessa on suoritettu 210 op sekä opetussuunnitelman mukaiset sisällöt. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on todentaa, että valmistuvalla sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on ammattitaitovaatimusten edellyttämä osaaminen.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä alalla. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan linkittyminen.
Opetus perustuu sekä sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja integratiiviseen pedagogiikkaan. Sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan opiskelija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedonhakijana, kriittisenä arvioijana sekä tiedonrakentajana vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Opiskelija rakentaa tietoa kokemuksistaan sekä liittää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä reflektoiden. Näin opiskelijalle kehittyy tietoisuus omasta oppimisestaan. Integratiivisen pedagogiikan mukaan opiskelija yhdistää sosiokulttuurista, käytännöllistä ja teoreettista tietoa. Opiskelija reflektoi omaa toimintaansa ja oppimistaan integroidun tiedon valossa ilmiöperusteisesti.
Sosionomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Opiskelijalla on henkilökohtainen opettajatuutori koko koulutuksen ajan. Opiskelijat tekevät vuosittain ammatillisen kasvun itsearvioinnin.
Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Ko. tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaaminen rakentuu.
Koulutuksen suoritettuaan sosionomi (AMK) tuntee osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmät ja niiden tuottamisen muodot sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Sosionomi osaa ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaaliohjausta sekä -palveluja. Sosionomi (AMK) osaa ohjata ja tukea erilaisia ihmisiä ja asiakkaita kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän osaa tukea ja osallistaa lapsia, nuoria, perheitä ja erilaisia ryhmiä muuttuvissa elämäntilanteissa ja arjen haasteissa. Sosionomi voi myös toimia asiantuntijana moniammatillisesti verkostoituneissa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä kehittämis- ja johtotehtävissä. Työssään sosionomi (AMK) noudattaa sosiaalialan ammatillisia ja eettisiä periaatteita.
Toteutus
Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.
Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijoiden omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.
Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamisesta sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisteen ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.
Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.
Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.
Opetusmenetelmissä korostetaan ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opinnot toteutetaan tutkivan oppimisen periaatteella. Työskentely erilaisissa työelämähankkeissa ja työelämäjaksoilla, ohjattu harjoittelu erilaisissa työyhteisöissä sekä opinnäytetyö luovat yksilöllisyyttä opintoihin.
Kansainvälistyminen on osa opiskelua. Opiskelijat voivat opiskella opintojen eri vaiheessa kansainvälisyyttä ja kulttuurista osaamista ulkomailla erilaisissa vaihto-ohjelmissa. Opintojen aikana opiskelijan tulee suorittaa vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta (muuta kuin kieliopintoja). Kulttuurisia taitoja opiskelija voi harjoitella myös tutoroidessaan kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja toimimalla esimerkiksi maahanmuuttajien parissa.
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa vähintään 60 op. laajuiset englanninkieliset opinnot. 60 op laajuiseen englanninkieliseen osuuteen voi sisällyttää esimerkiksi seuraavia opintoja: Sosionomi AMK-tutkinnon opintojakso Multicultural Work, Community Work- opintojakso yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa, ammatillista osaamista kehittävää harjoittelua ulkomailla 30 op sekä kansainvälisen sairaanhoitaja tutkinto-ohjelman (Bachelor’s Degree Programme in Nursing) sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja 20 op.
Mikä tahansa opintojakso voidaan toteuttaa englanninkielisenä, mikäli opintojaksolle osallistuu muita kuin suomenkielisiä opiskelijoita tai muusta perustellusta syystä. Ruotsin kielen opintoja suoritetaan vähintään 5 op. Opiskelijan on mahdollista sisällyttää henkilökohtaiseen opiskelu- ja urasuunnitelmaansa valinnaisia kieliopintoja.
Suomen kielen ja viestinnän opintoja on integroitu sosiaalialan opintojaksoihin, niin, että opiskelija saavuttaa opiskelun, ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehittymisen sekä jatko-opintojen kannalta tarpeelliset viestintä ja vuorovaikutustaidot.
Varhaiskasvatuksen osaajan ja sosiaaliohjauksen osaajan syventävissä ammattiopinnoissa opiskelija voi valita lapsi- ja perhelähtöisiä tai ohjauksellisia opintojaksoja henkilökohtaiseen opiskeluohjelmaansa. Opiskelija oppii kasvun tukemisen ja ohjauksen taitoja asiakastyössä, toimimaan moniammatillisissa työryhmissä sosiaali- ja kasvatusalan asiantuntijana ja kehittämään ammatillista toimintaansa yksilöiden ja perheiden tuen tarpeet huomioiden. Varhaiskasvatuksen ja sosiaaliohjauksen valmiuksia tarvitaan työskenneltäessä perheiden kanssa varhaiskasvatuksessa, erityiskasvatuksessa, nuorisotyössä, perhetyössä, lastensuojelun tehtävissä tai kuntoutus- ja vammaistyössä.
Yrittäjäksi aikova voi valita opintoihinsa liikeidean kehittämiseen, liiketoimintamalliin ja liiketoiminnan asiakastestaukseen liittyviä opintojaksoja Savonian kaikille tutkinto-ohjelmille yhteisistä opinnoista. Opiskelija valitsee tällöin henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassaan harjoittelun paikoiksi erilaisia hoiva- tai muita yrityksiä, joissa hän voi perehtyä sosiaali- ja terveysalan yritystoimintaan. Yrittäjyysopintojen päämääränä on paitsi yrittäjänä toimiminen, myös yrittäjämäisen toiminnan, yrittäjyystietojen ja yrityselämän tuntemuksen lisääminen.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 1. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SS23SP-1001 |
Perusopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1002 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
ST00BB27 | Oppijana korkeakoulussa | 5 | ||||||||||||||||||
ST00BD19 | Asiakas ja ammattilainen sote-palveluissa | 5 | ||||||||||||||||||
4_STYEN02 | English in Social and Health Care and Intercultural Communication | 5 | ||||||||||||||||||
ST00BP65 | Kehittämis- ja tutkimustyön menetelmät | 5 | ||||||||||||||||||
4_STYSV02 | Svenska i social och hälsovård och kundvänligt samspel | 5 | ||||||||||||||||||
ST00BC29 | Työyhteisötaidot, työhyvinvointi ja yrittäjyys | 5 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
115 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1004 |
Pakolliset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
100 | ||||||||||||||||||
4_SSOPA02 | Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSHYOS | Hyvinvoinnin muutos ja osallisuus | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSLUKI02 | Luova ja kehittyvä ihminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSASPE02 | Sosiaalialan asiakastyön perusteet | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSMUKA02 | Muuttuva kasvatustyö | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSAMKI | Ammatillinen kirjaaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSLATU02 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSKUTO02 | Sosiaalinen kuntoutus ja toimintakyvyn vahvistaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSNUOS | Nuorten osallisuuden vahvistaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSMITU | Mielenterveyden tukeminen sosiaalialalla | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSLAPE02 | Lapsiperhetyö | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSTRO02 | Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSLAS02 | Lastensuojelu | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSOSPA02 | Sosiaalialan päihdetyö | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSIKAA | Ikääntyvien hyvinvoinnin tukeminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSMUCUW | Multicultural Work | 5 | ||||||||||||||||||
SS00BB25 | Community Work | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSPAMO | Palveluohjauksen asiantuntijuus ja moniammatillisuus | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSKES02 | Kehittäminen ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSASYV02 | Sosiaalialan asiantuntijuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen | 5 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1005 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
15 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1006 |
Varhaiskasvatuksen osaaja
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI102 | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI202 | Pedagoginen tuki ja lapsen osallisuuden vahvistaminen | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI302 | Varhainen oppiminen ja ohjaus | 5 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1007 |
Sosiaaliohjauksen osaaja
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI12 | Aikuisten parissa tehtävä sosiaaliohjaus | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI13 | Lasten ja perheiden yhteisöllinen ohjaustyö | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSVAI14 | Rakenteellinen yhteisöllisyyteen ja viestintään vaikuttava työ | 5 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1009 |
Harjoittelu
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45) |
45 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1011 |
Harjoittelu
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 45) |
45 | ||||||||||||||||||
4_SSOHAR02 | Asiakastyön orientoiva harjoittelu | 15 | ||||||||||||||||||
4_SSMHAR02 | Asiakastyön työmenetelmäharjoittelu | 15 | ||||||||||||||||||
4_SSKSOHAR | Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Sosiaaliohjauksen ja rikosseuraamusalan osaaja | 15 | ||||||||||||||||||
4_SSKVAKAHAR | Syventävä kehittämistyön harjoittelu, Varhaiskasvatuksen osaaja | 15 | ||||||||||||||||||
AMKONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
AMKONT-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||
XT00BA37 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA38 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA39 | Opinnäytetyön viimeistely | 5 | ||||||||||||||||||
XT00BA40 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1010 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||||
SS23SP-1012 |
Valinnaiset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||||
4_SSJKT02 | Järjestö- ja kansalaistoiminnan työelämäjakso | 5 | ||||||||||||||||||
4_SSLAARA | Lääkehoidon perusteet ja ravitsemus sosiaalialalla | 5 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 90 | 35 | 30 | 30 | 30 | 30 | 40 | 50 | 35 | 30 | 30 | 30 | 30 | 40 | 50 | 35 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.