Siirry suoraan sisältöön

Syventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 4_INF50

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Teemassa perehdytään tutkivaan kehittämistyöhön ja projektityöskentelyyn. Opiskelija tekee omaan infektoiden torjunnan liittyvän kehittämistehtävän.

Opiskelija
- tunnistaa ja kuvaa infektoiden torjunnan asiantuntijana hoitotyön kehittämistarpeita ja ongelmakohtia oman työyhteisön toiminnassa
- kehittää työyhteisön työkäytäntöjä näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen
- tekee realistisen ja tarpeeseen pohjautuvan suunnitelman infektoiden torjunnan kehittämisestä omaan työyhteisöönsä ja käyttää projektityön menetelmiä kehittämishankkeessa
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisen raportin kehittämishankkeesta.

Sisältö

Infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi.
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti).
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot. Meneillään olevat infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen kehittämishankkeet (kansalliset ja kansainväliset). Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, huomioiden taloudelliset ja eettiset näkökulmat.
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen 'lukutaito': tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2015. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy –Juvenes Print. Lahden ammattikorkeakoulu. Opinäytetyö.
Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf
Ohjeistukset Repussa. Kirjallisten töiden ohjeistus https://reppu.savonia.fi/opinnaytetyo/Sivut/default.aspx
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva hoitotyö 13 (11), 44 -51.
Kyngäs H, Kääriäinen M & Poskiparta M. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf
Sote-koulutuksen uudistaminen käynnistyy. 2017. Opetus-ja kulttuuriministeriö. Tiedote. Saatavissa: (31.10.2017) http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sote-koulutuksen-uudistaminen-kaynnistyy
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T. & Mäkelä J. 2014. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali-ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita. Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit

Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava materiaali