Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja avoimet oppimisympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: SS00BJ80

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marjaana Tuovinen
  • Kaisu Pitkänen

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti

Sisältö

Sisältö
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

19.02.2025 - 15.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla-Maija Koljonen
  • Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
  • SS25KVR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus/Rikosseuraamusala
  • SS25KVE
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (etä/satelliitti)
  • SS25KV
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus

Toteutuksen kuvaus

Opintojaksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.

Osallistavaan verkko-opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnettävät pedagogiset menetelmät ovat flipped learning, tiimityöskentely, osallistava verkkotyöskentely.

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) 16personalities-testi ja itsereflektio tuloksista (yksilötehtävä)
2) Tiimioppiminen ja tiedonrakentuminen (pienryhmätehtävä)
3) Työelämäyhteistyöpäivän suunnittelu ja toteutus (pienryhmätehtävä)
4) Reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi (yksilötehtävä)

Opiskelijan ajankäyttö

5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyöpäivä ja alumniyhteistyö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.

Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetus. Opintojakso suunnattu ryhmälle SS25KV.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 75

Opettaja
  • Anne-Mari Hyvönen
  • Elina Pekonen
  • Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
  • SS24KV
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
  • SS24KVR
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, verkkototeutus
  • SS24KVE
    Sosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, etäryhmä

Toteutuksen kuvaus

Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt opintojakso 5 op ryhmä SS24KV, SS24KVE, SS24KVR.

Opintoksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.

Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla hyödynnettävät pedagogiset menetelmät ovat flipped learning, tiimityöskentely, osallistava verkkotyöskentely.

Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) 16personalities-testi ja itsereflektio tuloksista (yksilötehtävä)
2) Tiimioppiminen ja tiedonrakentuminen (pienryhmätehtävä)
3) Työelämäyhteistyöpäivän suunnittelu ja toteutus (pienryhmätehtävä)
4) Reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi (yksilötehtävä)

Opiskelijan ajankäyttö

5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyöpäivä ja alumniyhteistyö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.

Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Annattikorkeakoulu.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetus.