Oppiminen ja avoimet oppimisympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: SS00BJ80
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marjaana Tuovinen
- Kaisu Pitkänen
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti
Sisältö
Sisältö
- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
19.02.2025 - 15.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla-Maija Koljonen
- Anne-Mari Hyvönen
Opiskelijaryhmät
-
SS25KVRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus/Rikosseuraamusala
-
SS25KVESosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (etä/satelliitti)
-
SS25KVSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
Toteutuksen kuvaus
Opintojaksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.
Osallistavaan verkko-opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnettävät pedagogiset menetelmät ovat flipped learning, tiimityöskentely, osallistava verkkotyöskentely.
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) 16personalities-testi ja itsereflektio tuloksista (yksilötehtävä)
2) Tiimioppiminen ja tiedonrakentuminen (pienryhmätehtävä)
3) Työelämäyhteistyöpäivän suunnittelu ja toteutus (pienryhmätehtävä)
4) Reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi (yksilötehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö
5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyöpäivä ja alumniyhteistyö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.
Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-opetus. Opintojakso suunnattu ryhmälle SS25KV.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 75
Opettaja
- Anne-Mari Hyvönen
- Elina Pekonen
- Asta Heikkinen
Opiskelijaryhmät
-
SS24KVSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, verkkototeutus
-
SS24KVRSosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, rikosseuraamusala, verkkototeutus
-
SS24KVESosionomin (AMK) tutkinto-ohjelma, etäryhmä
Toteutuksen kuvaus
Oppiminen ja avoimet oppimisympäristöt opintojakso 5 op ryhmä SS24KV, SS24KVE, SS24KVR.
Opintoksolla perehdytään opiskeluun, oppimiseen ja niiden taustalla vaikuttaviin oppimiskäsityksiin.
Verkko-opetus, verkko-oppiminen pienryhmissä ja itsenäinen opiskelu. Osallistavaan opetukseen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Oppimistehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla hyödynnettävät pedagogiset menetelmät ovat flipped learning, tiimityöskentely, osallistava verkkotyöskentely.
Arviointi muodostuu seuraavista osiosta:
1) 16personalities-testi ja itsereflektio tuloksista (yksilötehtävä)
2) Tiimioppiminen ja tiedonrakentuminen (pienryhmätehtävä)
3) Työelämäyhteistyöpäivän suunnittelu ja toteutus (pienryhmätehtävä)
4) Reflektiivinen oppimispäiväkirja ja itsearviointi (yksilötehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö
5op, yhteensä 135h.
Tarkempi tuntijako käydään läpi opintojakson alussa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyöpäivä ja alumniyhteistyö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raatikainen E., Rahikka A., Saarni T., Vepsä P. (2020): Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy.
Mäki, K., Vanhanen-Nuutinen, L. (2020) Korkeakoulupedagogiikka : ajat, paikat ja tulkinnat. Haaga-Helia Annattikorkeakoulu.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-opetus.