HenkilöstöjohtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 4_TYK40
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee henkilöstöjohtamisen, kuten henkilöstösuunnittelun, työntekijöiden rekrytoinnin, työsuhteen elinkaaren hallinnan, perehdytyksen, koulutuksen ja kehittämisen, mentoroinnin ja urapolut sekä päivittäisjohtamisen periaatteet ja lainsäädännön. Opiskelija saa valmiuksia haasteellisten tilanteiden käsittelyyn työyhteisössä. Opiskelija harjaantuu toteuttamaan henkilöstöjohtamista erilaisissa tilanteissa eettisesti kestävällä valmentavalla, fasilitoivalla, voimavara- ja merkityskeskeisellä työotteella. Opiskelija oppii työhyvinvoinnin ja muutoksen johtamisen keinoja jatkuvasti kehittyvässä toimintaympäristössä.
Sisältö
Toimiva työyhteisö ja johtaminen, HRM (Human Resources Management) ja haasteelliset tilanteet työyhteisössä, valmentavat, dialogiset ja fasilitoivat menetelmät johtamisessa, voimavara- ja merkityskeskeisyys, kehitys- ja ohjauskeskustelut, kokous- ja kehittämiskäytännöt, työhyvinvoinnin johtaminen, muutoksen johtaminen sekä jatkuva kehittäminen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 08.12.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysala - YAMK
Toimipiste
Microkadun kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Tikkanen
- Marko Tolonen
Opiskelijaryhmät
-
TYK23KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Toteutuksen kuvaus
Tällä opintojaksolla käydään läpi toimivaan työyhteisöön ja sen johtamiseen liittyviä asioita, henkilöstöjohtamisen lainsäädäntöä ja käytänteitä sekä muutoksen- että työhyvinvoinnin johtamista. Ja koska ihmisten johtamisessa vuorovaikutuksella erilaisissa foorumeissa on keskeinen merkitys, harjoittelemme kehitys/ohjauskeskustelujen sekä osallistavien kokousten/työpajojen toteuttamista.
Opintojakson lähipäiviä on yhteensä 4,5, mutta vain kahteen osallistuminen on pakollista (muutosjohtamisen simulaatiopäivä ja seminaaritöiden esityspäivä). Nämä kaksi päivää (16.-17.11) järjestetään vain lähiopetuksena kampuksella. Kaikki muut päivät (15.9, 6.10, 8.12) toteutuvat zoomilla.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien harjoitus- ja seminaaritöiden suorittamista oikea-aikaisesti, hyväksytysti / arvioituna. Arvosana muodostuu Tehtävän 3. (osat 1-3) perusteella.
Tehtävä 1. Ennakkotehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 2. Kehityskeskustelutehtävä (hyl/hyv)
Tehtävä 3. Seminaarityö ja kehittämistehtävä ryhmässä (0-5)
Osa 1. Seminaariesitys ja kehittämistehtävän A3 suunnitelma ryhmältä
Osa 2. Virtuaalikokous, oma raportti jokaiselta
Osa 3. Kehittämistehtävän toteutus ja A3 raportti ryhmältä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea opintojakson hyväksilukua jos sinulla on sisältöä vastaavia 7-tason opintoja suoritettuna. Opintojakso voidaan myös AHOToida jos sinulla on pitkä työkokemus sisältöä vastaavasta esihenkilötyöstä. Keskustele mahdollisuudesta tuutoropettajasi kanssa ennen hakemuksen tekoa.
Opiskelijan ajankäyttö
Lähipäivät ovat yhteensä 36 tuntia, joista pakollista osallistumista edellyttäviä 16 tuntia. Itsenäiseen opiskeluun ja tehtävien tekemiseen on varattu 99 tuntia.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on useita tehtäviä, jotka voi toteuttaa omalla työpaikalla. Tehtävien tekemiseen on kuitenkin löydettävissä vaihtoehtoisia tapoja jos sinulla ei tällä hetkellä ole työsuhdetta mihinkään työpaikkaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuutta löytyy lisää Moodlesta, mutta opintojaksolla voi hyödyntää mm:
Hietala H, Kaivanto K, Pystynen J. 2022 Esihenkilön käsikirja 2022.
Kauhanen J. 2012 Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
Leivonen K. 2020 LEAN-johtaminen terveydenhuollossa - tapaustutkimus yliopistosairaalassa.
Nummi P. 2018 Fasilitoivan johtamisen käsikirja, 9 avainhetkeä.
Perko K. 2017 Leadership and employee well-being.
Uutela U. 2019 Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssäoppimista tukemassa, Lapin yliopisto.
Wenström S. 2020 Enthusiasm as a driving force in vocational education and training (VET) teachers’ work. – Defining positive organization and positive leadership in VET.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon liittyy ennakkotehtävä, joka löytyy kurssin Moodlesta.