Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (YAMK): TYE23KY
Tunnus: TYE23KY
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Koulutuksen kuvaus
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylemmän ammattikorkeatutkinto-ohjelman (90 op) tavoitteena on antaa valmiudet toimia ensihoidon ja akuuttihoitotyön johtajan, kehittäjän, kouluttajan ja erityisasiantuntijan tehtävissä erilaisissa toimin-taympäristöissä. Tutkinto-ohjelmasta valmistuu ensihoidon ja akuuttihoitotyön asiantuntijoita, jotka kykenevät itsenäisesti ja tiimiä hyödyntäen sekä johtamaan, että kehittämään omaa työympäristöään ja sen sisältöä paikallisella ja kansainvälisellä tasolla kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä sosiaali- ja terveysalalla edellyttäen opintojen täydentämistä ammatillisilla opettajaopinnoilla.
Tutkinto-ohjelma vastaa osaltaan yhteiskunnalliseen ensi- ja akuuttihoidon johtamisen ja kehittämisen osaamistarpeeseen. Ensihoitopalvelu on monialainen kokonaisuus, joka vastaa potilaan kiireellisestä ja kiireettömästä hoidon tarpeen arvioista ja ensihoidosta terveydenhuollon hoitolaitoksen ulkopuolella ja tarvittaessa potilaan kuljettamisesta tarkoituksenmukaisimpaan terveydenhuollon yksikköön. Akuuttihoitotyö on päivystysluonteista tai kriittisesti sairaan potilaan hoitotyötä aina sairastumisesta sairaalan ulkopuolelta päivystykselliseen toimintakokonaisuuteen sairaalan sisällä (mm. päivystys, tehohoito, leikkaus- ja anestesiahoito, erilaiset valvontaosastot) huomioiden tulevaisuuden sote-kentän muuttuvat rakenteet.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on ammatillisen koulutusväylän tarjoama korkein taso. Ensihoidon ja akuuttihoitotyön johtamisen tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali- ja terveysalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Opintojen laajuus on 90 opintopistettä. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yleisesti määriteltyä tasoa 7 (EQF), mikä on ylempi korkeakoulututkinto- eli maisteritaso. Tutkinnon tasoluokittelu mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden vapaan liikkumisen EU:n alueella.
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, jolla on vähintään 2 vuoden työkokemus ensihoitajan tai sairaanhoitajan ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen ensihoidon tai akuuttihoidon työstä ja riittävä perehtyneisyys sekä hyväksytty valintakoetulos. Tutkintonimike ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneella on perustutkintonimike, johon lisätään teksti ylempi amk, esimerkiksi ensihoitaja (ylempi amk) tai sairaanhoitaja (ylempi amk).
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK -opinnot ovat 90 opintopistettä. Kokoaikaisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta ja 90 op:n laajuinen koulutus 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksilukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista ja valinnaisista opinnoista. Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista 90 op:n laajuisessa tutkinnossa vähintään 30 op ja 60 op:n laajuisessa tutkinnossa vähintään 10 op. Monialaisiin valinnaisiin opintoihin voidaan sisällyttää myös muissa korkeakouluissa suoritettuja saman tasoisia opintoja.
Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa. Kaikissa tutkinto-ohjelmissa opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelman alakohtaisen kompetenssin alueet ovat kehittämisosaaminen, johtamisosaaminen, asiantuntijuusosaaminen ja pedagoginen osaaminen. Alakohtaiset opintokokonaisuudet rakentuvat kompetenssien ympärille.
Kehittämisosaamisen tavoitteena painottuu tietoisen tulevaisuusperspektiivin omaksuminen siten, että ennakointi, toimintojen uudelleen tarkastelu ja kehittäminen on osana kaikkia akuutisti sairastuneen asiakkaan hoitoketjun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujakokonaisuuksia, joihin kuuluvat ensihoitopalvelun ja akuuttihoitotyön kehittämisalueiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen.
Johtamisosaamisen tavoitteena painottuu kokonaisvaltainen rakenteiden, voimavarojen, tilanteiden ja työprosessien havainnoiminen, analysoiminen, suunnitteleminen, ohjaaminen ja hallinta. Päätöksenteon ja johtamisen menetelmien hallinta mahdollistaa henkilöstön kokonaisvaltaisen ja tavoitteenmukaisen ohjaamisen, kehittämisen ja arvioinnin. Talouden prosessien tietäminen ja ymmärtäminen luo realistisen perustan kaikille johtamistoiminnoille ja auttaa hahmottamaan toiminnan kehittämismahdollisuuksia myös voimavarojen näkökulmasta.
Asiantuntijuusosaamisen tavoitteena painottuu kyky hahmottaa oma työyhteisö osana terveydenhuollon palvelujärjestelmän kokonaisuutta niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin, jossa korostuu nykyaikainen johtaminen, dialogi ja verkostoituminen. Savonia-ammattikorkeakoulun vahvuutena onkin läheinen työelämäyhteistyö. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös pedagoginen osaaminen, jonka tavoitteena on integroida jatkuva oppiminen osaksi työelämää.
Osaamisen kehittyminen tutkinto-ohjelmassa perustuu osaltaan oppijan aikaisempaan osaamiseen, työkokemukseen ja asiantuntemukseen. Opiskelija kehittää osaamistaan osallistumalla yhteisiin tiedonhankinnan ja -luomisen sekä jaetun asiantuntijuuden prosesseihin erilaisissa työ- ja opiskeluympäristöissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Keskeisen merkityksen opiskelulle muodostavat opiskelijan erilaiset työelämäyhteydet, koulutusorganisaatioiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta. Tavoitteena on hyödyntää omaa oppimista osana työyhteisöissä tapahtuvaa oppimista ja kehittymistä sekä osana yhteiskunnallista keskustelua. Osaamisen kehittymisen yhtenä ulottuvuutena on toimiminen alueellisissa, alakohtaisissa sekä kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.
Koulutuksen pedagoginen viitekehys pohjautuu sosiokonstruktivistiseen lähestymistapaan. Oppija on tutkiva, aktiivinen, vastuullinen, kriittinen ja itseohjautuva tiedonkäsittelijä ja kykenevä tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten ja ammattialan kehittämishaasteiden mukaisesti. Sosiaalisella vuorovaikutuksella ja dialogilla on keskeinen rooli kaikessa oppimisessa. Oppimisprosessien suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on tutkiva oppiminen. Tutkiva oppiminen on yhteisöllistä oppimista, jossa pyritään luomaan oppimisyhteisöön yhdessä keskustelun, tutkimisen ja jaetun asiantuntijuuden kulttuuri, joka näkyy erilaisia konkreettisina tuotoksina ja avauksina.
Jokainen opiskelija laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jonka laatimista ohjaavat opetussuunnitelman osaamistavoitteet ja sisällöt sekä opiskelijan omat tavoitteet. Opiskelija vastaa opintojensa etenemisestä. Koulutusohjelman vastuuopettaja, Savonian muut opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilö-kohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Arvioinnin tehtävä on auttaa ja tukea opiskelijan oppimisprosessia siten, että hän kykenee saavuttamaan keskeiset oppimistulokset ja kehittämään samalla itsearviointikykyään. Arviointi myös vahvistaa opiskelumotivaatiota ja ohjaa opiskelijaa löytämään henkilökohtaisesti sopivimmat oppimismenetelmät. Arvioinnin lähtökohtana on kansallinen (NQF) ja eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF). Keskeiset osaamistavoitteet toimivat taustakriteereinä opiskelijan saavuttamia oppimistuloksia arvioitaessa.
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Toteutus
Ensihoidon ja akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelman suoritusaika on kolme vuotta. Opetuspaikkana on Kuopio. Yhteisten opintojen suorittaminen tapahtuu opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti ja opintoihin opiskelija ilmoittautuu Peppi-järjestelmän kautta. Opinnäytetyöprosessi alkaa opintojen alussa.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä vaihtelee tutkinto-ohjelmittain ja tyypillisesti 2 - 4 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin.
Valitse opintojen ajoitus tai rakennenäkymä.
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain tai lukukausittain.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
2. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 1. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TYE23KY-1008 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
TYE23KY-1009 |
Syventävät alakohtaiset opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
TY00BA77 | Johtamisteoreettinen ajattelu ja muutos | 5 | ||||||||||||||||
TY00BA79 | Pedagoginen osaaminen ja simulaatio-ohjaajakoulutus | 5 | ||||||||||||||||
TY00BA80 | Operatiivinen johtaminen ensihoito- ja akuuttihoitotyössä | 5 | ||||||||||||||||
TY00BA81 | Ensihoidon ja akuuttihoidon kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||
TY00BA82 | Terveydenhuollon vihreä siirtymä | 5 | ||||||||||||||||
4_TYK40 | Henkilöstöjohtaminen | 5 | ||||||||||||||||
YONT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
YONT-1001 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
5_SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||
YO00BA42 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | ||||||||||||||||
YXMON |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
YXMON-1001 |
Monialaiset valinnaiset opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
10 - 30 | ||||||||||||||||
4_X992006 | Asiantuntijuus ja johtaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992012 | Digitalised Working Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992058 | Expertise and Leadership | 5 | ||||||||||||||||
4_X992010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992056 | Innovation Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992014 | Innovaatio-osaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992032 | Kehittävä työote | 5 | ||||||||||||||||
4_X992034 | Kohti hiilineutraalia Suomea | 5 | ||||||||||||||||
4_X992036 | Laadulliset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||
4_X992026 | Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||
4_X992038 | Monikulttuuristuva työympäristö | 5 | ||||||||||||||||
4_X992040 | Palvelumuotoiluajattelu | 5 | ||||||||||||||||
4_X992064 | Service Design in Practice | 5 | ||||||||||||||||
4_X992060 | Strategic Project Knowledge | 5 | ||||||||||||||||
4_X992062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 | ||||||||||||||||
4_X992000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 | ||||||||||||||||
4_X992030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 | ||||||||||||||||
4_X992042 | Vastuullinen organisaatio | 5 | ||||||||||||||||
4_X992008 | Working and Studying in International Environment | 5 | ||||||||||||||||
4_X992028 | yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen | 5 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 15 | 27.5 | 17.5 | 0 | 15 | 16.3 | 11.3 | 11.3 | 6.3 | 0 | 15 | 16.3 | 11.3 | 11.3 | 6.3 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistemäärät määräytyvät valinnaisten opintojen mukaisesti. Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. sisältöjen päivitystarpeiden takia.